2022-01-12, 11:39
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Bevisa att det här inte är nåt annat än en dåligt konstprojekt
https://images.app.goo.gl/iic4tyQvcyGkt6hcA

Zooma in och titta noga sen förklara hur du kan fortfarande tro nåt så dumt
Vad ska jag titta på tycker du, du som studerat bilden i detalj?

Det ser för mina ögon ut som det borde göra...
Citera
2022-01-12, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Ska jag göra den på ryssarnas eller amerikanarnas reflektorer?
Vilka du vill. I sak, om du kan lyssna och vara seriös en sekund och försöka begripa detta ärligt, så kommer du studsa mot alla, eller åtminstone flera, reflektorer på en och samma gång. När ljuspulsen kommer tillbaka, så kan den delas upp i komponenter och du kan signalbehandla ut de olika punkterna.

Det finns flera sätt att göra detta på. Ett sätt är en kodad signal, som är modulerad olika beroende på tid, och du kan således tidsstämpla retursignalen och nästan få en 3d-bild (fast med få punkter bara) och ett avstånd till varje reflektor. På så vis kan du t.ex. se månens libration förutom avståndet. Du kan bekräfta librationen med teleskop och på så vis alltså förvissa dig om att signalen kommer från retroreflektorer och inte är ett utdraget "sjok" som representerar hela månens yta.

Det är alltså fullt möjligt att bevisa för sig själv, att dessa prylar finns på månen precis där astronauter och sonder placerat ut dem.

Vilken utrustning, om någon, som finns på något observatorium eller amatörastronomiklubb i din närhet vet jag förstås inte. Det kan vara något så enkelt som en laser med time-to-flight-registrering, men antagligen är det minst så sofistikerat att den gör en fasinterferens och kan alltså ge avståndet i milimeterprecision. Det är så jag såg det första gången. Det var en modifierad avståndsdel till en s.k. totalstation, dvs en pryl som man använder inom lantmäteri. https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.business-geomatics.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2FTopcon_GT-1200.jpg&f=1&nofb=1

Detta kan du inte göra med en stark laser mot en naturlig, välvd yta!
Senast redigerad av DjILY 2022-01-12 kl. 11:43.
Citera
2022-01-12, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Vad spelar det för roll?
Antingen finns det reflektorer på månen, vilket visar att människan varit där, eller så finns det inte. Vem som varit där är i sammanhanget ointressant.
Så du menar att ryssarna också gått omkring på månen?
Citera
2022-01-12, 11:44
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Vad spelar det för roll?
Antingen finns det reflektorer på månen, vilket visar att människan varit där, eller så finns det inte. Vem som varit där är i sammanhanget ointressant.
:-)

Nu vet vi väl att om det är reflektorer som är utplacerade av människor så kan det väl bara vara amerikanarna, eftersom ryssarna inte hävdar att de varit där. Oavsett så har åtminstone någon varit där och där dog diskussionen... :-)
Citera
2022-01-12, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vilka du vill. I sak, om du kan lyssna och vara seriös en sekund och försöka begripa detta ärligt, så kommer du studsa mot alla, eller åtminstone flera, reflektorer på en och samma gång. När ljuspulsen kommer tillbaka, så kan den delas upp i komponenter och du kan signalbehandla ut de olika punkterna.

Det finns flera sätt att göra detta på. Ett sätt är en kodad signal, som är modulerad olika beroende på tid, och du kan således tidsstämpla retursignalen och nästan få en 3d-bild (fast med få punkter bara) och ett avstånd till varje reflektor. På så vis kan du t.ex. se månens libration förutom avståndet. Du kan bekräfta librationen med teleskop och på så vis alltså förvissa dig om att signalen kommer från retroreflektorer och inte är ett utdraget "sjok" som representerar hela månens yta.

Det är alltså fullt möjligt att bevisa för sig själv, att dessa prylar finns på månen precis där astronauter och sonder placerat ut dem.

Vilken utrustning, om någon, som finns på något observatorium eller amatörastronomiklubb i din närhet vet jag förstås inte. Det kan vara något så enkelt som en laser med time-to-flight-registrering, men antagligen är det minst så sofistikerat att den gör en fasinterferens och kan alltså ge avståndet i milimeterprecision. Det är så jag såg det första gången. Det var en modifierad avståndsdel till en s.k. totalstation, dvs en pryl som man använder inom lantmäteri. https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.business-geomatics.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2FTopcon_GT-1200.jpg&f=1&nofb=1

Detta kan du inte göra med en stark laser mot en naturlig, välvd yta!
Då väljer jag ryssarnas.
Är det 1 av 10^21 fotoner som kommer tillbaka ungefär?
Citera
2022-01-12, 11:45
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Jag tror inte han menade det, men det går utmärkt att placera saker på månen utan att människor behöver vara på plats.
Citera
2022-01-12, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Vad ska jag titta på tycker du, du som studerat bilden i detalj?

Det ser för mina ögon ut som det borde göra...

Det ser helt iscensatt ut. Den som inte ser det måste ha seriösa problemer i livet
Citera
2022-01-12, 11:46
Medlem
Citat:
Snälla, försök vara lite ärlig. Jag har redan berättat för dig, och alla vet, att ryssarna landat med obemannade farkoster på månen. Dessa är kvar där, och har retroreflektorer.

Du vet att vi som hävdar att människan varit på månen, vet detta. Så det är en så onödig "fråga" att ställa.

Förstod du vad jag skrev om hur mätning fungerar? Om varför mätningarna som gjordes med radar och laser i 60-talets början inte alls är samma sak som de mätningar som kan göras av "vem som helst" efter att reflektorerna placerats där?
Citera
2022-01-12, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Jag tror inte han menade det, men det går utmärkt att placera saker på månen utan att människor behöver vara på plats.
Då är vi ju överens.
Citera
2022-01-12, 11:48
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det kanske är svårt, fast ej omöjligt. Har någon provat detta med jordens största teleskop i ett observatorium?

https://m.youtube.com/watch?v=KN-4pUI1RzQ

Om en systemkamera kan zooma in så här nära, vad är då möjligt med stora teleskop i ett observatorium?
Du ser hur går liksom vågor över bilden i videon? Det är atmosfäriska störningar... Här på filmen ser du saker o mär flera kilometer stora, tänk dig hur oskarpt det blir om du går ned på meter stora objekt och sedan lägger in de atmosfäriska störningarna.

Däremot skulle det kanske gå med t.ex. Hubbleteleskopet från omloppsbana, då finns inga atmosfäriska störningar som ställer till det.
Citera
2022-01-12, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Snälla, försök vara lite ärlig. Jag har redan berättat för dig, och alla vet, att ryssarna landat med obemannade farkoster på månen. Dessa är kvar där, och har retroreflektorer.

Du vet att vi som hävdar att människan varit på månen, vet detta. Så det är en så onödig "fråga" att ställa.

Förstod du vad jag skrev om hur mätning fungerar? Om varför mätningarna som gjordes med radar och laser i 60-talets början inte alls är samma sak som de mätningar som kan göras av "vem som helst" efter att reflektorerna placerats där?
Vilken laser ska jag köpa för att reflektera fotonerna?
Citera
2022-01-12, 11:49
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Det ser helt iscensatt ut. Den som inte ser det måste ha seriösa problemer i livet
Jag ser det inte. Varför tycker du det ser iscensatt ut? Förklara vad jag ska titta efter?

Du inser att bilden är från en helt annat värld än den du är van vid...? :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in