2022-01-11, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
TA UPP OCH PUBLICERA UT UPPGIFTERNA OM WT GRUPPEN.

publicera ut vapeninnehaven....

Alla kommer att begripa då vad man gömt undan.
Tycker du inte att grandmannen också är gärningsmannen? Allt som stämmer om mördaren stämmer också in på grandmannen.

Denna person känns mer som en ensam kuf som ser sin chans. Knappast något proffs med WT. Speciellt inte när man blottar sig så tydligt framför alla utanför Grand och sen mördar OP på öppen gata med risk för poliser. Nu i efterhand vet vi att 3230 stod vid David Bagares gata bara sekunder innan skotten brann. Vilken proffs med kopplingar inom underrättelsetjänsten mördar statsministern på öppen gata och flyr i riktning mot polispikéten? Hade 3230 tagit en cigg så hade mordet varit löst redan. Så tur hade GM. Inget proffs eller en person med kopplingar till SÄPO eller annan underrättelsetjänst agerar på det sättet.

Det här är en ensam galning. Det är därför den här skiten inte heller är löst eftersom GM håller sanningen för sig själv. Get over it.
Citera
2022-01-11, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Nästan allt vad utsikterinsikter skriver om i bloggen dec. 2021 stämmer med vad jag själv tror på och skrivit om tidigare här på Flashback.

https://utsikterinsikter.blogg.se/2021/december/mordarens-unika-signalement.html

1. Betydelsen av att värdera vittnen olika.
2. Att mannen vid Grand sannolikt är mannen som följde efter och sköt OP.
3. Att vittnena vid Grand hade bättre förutsättningar och lämna signalement på mannen.
4. Att flertalet vittnen vid mordplatsen hade dåliga förutsättning och lämna ett bra signalement.
5. Att jackan är en viktig del av signalementet. Den blå 3/4" långa jackan i nylonmaterial och
av äldre typ. Ej bullig, snedställda fickor i brösthöjd , kapuschong och sydd med stora rutor.
6. Att mannen går lite framåtlutad med händerna instuckna i de snedställda fickorna.
7. Att mannen hade en ljusbrun/beige huvudbonad med skärm och öronlappar
(enligt mig mycket p.g.a. den som gav mannen ett lätt fånigt och "bonnigt" intryck)
8. Att det fåniga, "bonniga" intrycket av mannen är en viktig del av signalementet.
9. Att Hubert F och Margareta S var de vittnen vid Grand som hade bäst förutsättningar att studera mannen.
10. Att vittnet Stark är ett viktigt vittne , dels för att så mycket överensstämmer med vad Mårten P berättar, dels för att hon var ett av vittnena som la märke till det fåniga, "bonniga" intrycket av mannen.
11. Att vittnet Arlevind-Borssén sannolikt såg samma man en stund innan 21-föreställning slutade.
12. Att Anders B stod ute vid trottoarkanten och spanade efter eftersläntarna i sin grupp när LOP med GM strax efter efter passerade honom längre in på trottoaren.

En del håller jag inte helt med om:

1. Vilken typ av GM det skulle varit.
2. Att vittnena LE-E och LN skulle sett den man som följde efter och sköt OP. Det skiljer lite för mycket i deras signalement tycker jag.

Sen har de inte tagit med några vittnen som jag tror är mycket betydelsefulla även om två av dessa vittnesmål kom in sent:

1. Thunström med fästmö på 19-föreställningen av bröderna Mozart.
2. Vittnet som Basfakta hittade. Ett vittnet som från passerande bil som ser en man gå med händerna instuckna i bröstfickorna , han går efter ett par som måste vara LOP kort innan mordplatsen vid Dekorima. Vittnet hör även ett av skotten längre fram.
3. Vittnet på Sturegatan som ser en springande man.
Ja. Svårare än så här är det faktiskt inte. Det enda kruxet är var GM korsade Sveavägen. Om han inte följde LOP när man korsade vägen, hur kom han över på östra sidan samtidigt som GM kunde stå bakom när LOP tittar i skyltfönstret?

Kan du länka vittnesförhören från 1 och 2?
Citera
2022-01-11, 22:46
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Ja. Svårare än så här är det faktiskt inte. Det enda kruxet är var GM korsade Sveavägen. Om han inte följde LOP när man korsade vägen, hur kom han över på östra sidan samtidigt som GM kunde stå bakom när LOP tittar i skyltfönstret?

Kan du länka vittnesförhören från 1 och 2?

Här:

1.

https://drive.google.com/file/d/1mEb99IJeqO__3h4n5GVBY8dbugN675EE/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/13JKcJbnruAzlmD7I9kX31InHs5LE3jZ0/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1sL6kPqu36Ld0K3wHka9mNUvkTmvW1KRF/view?usp=sharing

Jag gjorde en jämförelse mellan vad Thunström med fästmö sa om mannen som satt vid sidan om dem vid 19-föreställningen och vad Margareta S sa om grandmannen,

Om vi antar att det är samma person (vilket verkar väldigt troligt) så har vi Storhök som såg mannen under flera minuter efter kl. 23.00 samt Thunström med fästmö som satt intill mannen under 19-föreställningen av bröderna Mozart. Kanske de vittnen som haft bäst möjlighet att studera mannen på nära håll och under lite längre tid. Därför är det intressant och jämföra vittnesmålen.

Om mannen som jag tror är grandmannen/GM befann sig på 19-föreställningen så är det osannolikt att han skulle ingått i någon form av konspiration då LOP inte bestämde sig för att se filmen förrän ca 19.50. Alltså en ensam gärningsman som troligtvis av en slump fick syn på LOP när 19-föreställningen slutat (eller något innan) och när han själv var på väg ut.

Storhök förhör 860303
Man, nordeuropeisk utseende , cirka 175cm lång, blå ögon, hårfärg ej mörk.
Iklädd: Stora ljusbågade eller storbågade glasögon , ljusbrun mössa med uppfällda öronlappar,
ljusblå halvlång jacka, mörkblå byxor.
Storhök upplever mannen som en ordinär medelålders man.
Det enda anmärkningsvärda med mannen är hans intensiva spända och ångestfyllda blick.

Storhök uppföljningsförhör 860417
Beskriver mannen som ca 175-180cm, ordinär kroppsbyggnad ca 45år rektangulärt ansikte ,
markerad haka, nordiskt utseende, bar glasögon, ganska stora fyrkantiga glas, troligen stålbågar.
Han var klädd i mörkblå byxor. Ljusare blå ¾ lång närmare knät, sportjacka eller rock utan
kapuschong och med diskret knäppning. Mannen bar en beige eller ljusbrun keps med öronlappar
knutna upptill.

Thunström förhör 930215
Mannen föreföll vara spänd och orolig och rörde sig hela tiden i stolen. Trolig ålder 35-40år (möjlig ålder 30-50år) Mannen torde ha varit av medellängd. Beträffande klädsel så var mannen iklädd en täckjacka av trekvartsmodell, troligtvis mörkblå till färgen. På huvudet hade mannen en keps av filtmaterial, troligtvis i brunt tyg som var försedd med öronlappar som eventuellt var nerfällda.

Thunströms fästmö förhör 930212
Mannen satte sig först ned, men reste sig efter ett tag, fortfarande påklädd och tittade ut över salongen. Mannen verkade titta ut över folkhavet, utan att egentligen söka efter någon specifik person, Cirka 40år, relativt lång , vilket delvis kan förklaras med det faktum att hon själv själv var sittande vid observationstillfället. Mannen förföll XXXXXXX (kraftig?) delvis kanske beroende på att han bar en bylsig jacka av sportmodell och material eventuellt vindtyg. Påpekar dock att materialet var tjockare än anorakstyg och att färgen torde varit mörkblå. Jackan räckte ner mot låren. Har minnesbild av att mannen var iklädd mössa , eventuellt keps. Mannen föreföll dock vara nordbo och hon minns att mannen hade XXXXXXXX(glasögon?)

2st maskade ord: kraftig- väldigt troligt , glasögon - kanske, en gissning efter överstrykningens längd

2.
https://drive.google.com/file/d/1X1WpWOFuPXAckfqURnzu70630a0O-dO6/view?usp=sharing
Citera
2022-01-11, 22:52
Medlem
Citat:
Här:

1.

https://drive.google.com/file/d/1mEb99IJeqO__3h4n5GVBY8dbugN675EE/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/13JKcJbnruAzlmD7I9kX31InHs5LE3jZ0/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1sL6kPqu36Ld0K3wHka9mNUvkTmvW1KRF/view?usp=sharing

Jag gjorde en jämförelse mellan vad Thunström med fästmö sa om mannen som satt vid sidan om dem vid 19-föreställningen och vad Margareta S sa om grandmannen,

Om vi antar att det är samma person (vilket verkar väldigt troligt) så har vi Storhök som såg mannen under flera minuter efter kl. 23.00 samt Thunström med fästmö som satt intill mannen under 19-föreställningen av bröderna Mozart. Kanske de vittnen som haft bäst möjlighet att studera mannen på nära håll och under lite längre tid. Därför är det intressant och jämföra vittnesmålen.

Om mannen som jag tror är grandmannen/GM befann sig på 19-föreställningen så är det osannolikt att han skulle ingått i någon form av konspiration då LOP inte bestämde sig för att se filmen förrän ca 19.50. Alltså en ensam gärningsman som troligtvis av en slump fick syn på LOP när 19-föreställningen slutat (eller något innan) och när han själv var på väg ut.

Storhök förhör 860303
Man, nordeuropeisk utseende , cirka 175cm lång, blå ögon, hårfärg ej mörk.
Iklädd: Stora ljusbågade eller storbågade glasögon , ljusbrun mössa med uppfällda öronlappar,
ljusblå halvlång jacka, mörkblå byxor.
Storhök upplever mannen som en ordinär medelålders man.
Det enda anmärkningsvärda med mannen är hans intensiva spända och ångestfyllda blick.

Storhök uppföljningsförhör 860417
Beskriver mannen som ca 175-180cm, ordinär kroppsbyggnad ca 45år rektangulärt ansikte ,
markerad haka, nordiskt utseende, bar glasögon, ganska stora fyrkantiga glas, troligen stålbågar.
Han var klädd i mörkblå byxor. Ljusare blå ¾ lång närmare knät, sportjacka eller rock utan
kapuschong och med diskret knäppning. Mannen bar en beige eller ljusbrun keps med öronlappar
knutna upptill.

Thunström förhör 930215
Mannen föreföll vara spänd och orolig och rörde sig hela tiden i stolen. Trolig ålder 35-40år (möjlig ålder 30-50år) Mannen torde ha varit av medellängd. Beträffande klädsel så var mannen iklädd en täckjacka av trekvartsmodell, troligtvis mörkblå till färgen. På huvudet hade mannen en keps av filtmaterial, troligtvis i brunt tyg som var försedd med öronlappar som eventuellt var nerfällda.

Thunströms fästmö förhör 930212
Mannen satte sig först ned, men reste sig efter ett tag, fortfarande påklädd och tittade ut över salongen. Mannen verkade titta ut över folkhavet, utan att egentligen söka efter någon specifik person, Cirka 40år, relativt lång , vilket delvis kan förklaras med det faktum att hon själv själv var sittande vid observationstillfället. Mannen förföll XXXXXXX (kraftig?) delvis kanske beroende på att han bar en bylsig jacka av sportmodell och material eventuellt vindtyg. Påpekar dock att materialet var tjockare än anorakstyg och att färgen torde varit mörkblå. Jackan räckte ner mot låren. Har minnesbild av att mannen var iklädd mössa , eventuellt keps. Mannen föreföll dock vara nordbo och hon minns att mannen hade XXXXXXXX(glasögon?)

2st maskade ord: kraftig- väldigt troligt , glasögon - kanske, en gissning efter överstrykningens längd

2.
https://drive.google.com/file/d/1X1WpWOFuPXAckfqURnzu70630a0O-dO6/view?usp=sharing
Så du tror att GM har suttit vid 19-föreställningen och sen sett Palme av en slump komma in till 21-föreställningen och sedan smidit sina planer? Det här blir ju mer utkristalliserat för varje dag.
Citera
2022-01-11, 22:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Vilken angloamerikansk säkerhetstjänst syftar du på?
Tveksamt om det finns någon vederhäftig källa.
NATO. Sedan så menar jag att UK och USA sedan WWII är joined by the hip när det kommer till internationella intriger som deras respektive säkerhetstjänster har fun and games med.

Israeliska säkerhetstjänster är mer självständiga visavi USA och resten av Väst (och resten av världen).
Citera
2022-01-11, 22:59
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Så du tror att GM har suttit vid 19-föreställningen och sen sett Palme av en slump komma in till 21-föreställningen och sedan smidit sina planer? Det här blir ju mer utkristalliserat för varje dag.

Ja det är så jag tror det kan ha gått till. Det är i alla fall ett möjligt alternativ.

Polisen förhörde samtliga åskådare på den föreställning som LOP gick på. Men bara ett fåtal av de som besökte andra föreställningar samma kväll. Tror därför att de kan ha missat och kolla den här mannen. Förhören med Thunström och hans fästmö hölls inte förrän 1993.
Citera
2022-01-11, 23:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vi har begärt ut uppgifter om olika personers vapeninnehav. Bland annat för de spanare som fanns kring mordplatsen.

Svaret är att uppgiften inte kan lämnas ut av sekretsesskäl.

På andra vägar vet jag att det fanns sådana vapen som överensstämmer med mordvapnet.
Du menar att eventuella vapen av liknande model som mordvapnet kan testas och de som inte längre finns i personens ägo i så fall kan spåras och om försvunnet, utgöra en stark indikation på att något är fel?

I så fall håller jag med 👍

Även om jag tror att mordvapnet som användes inte går att spåra till någon ägare med anknytning till mordet, så är det givetvis väl värt att kontrollera.
Citera
2022-01-11, 23:18
Medlem
Citat:
Ja det är så jag tror det kan ha gått till. Det är i alla fall ett möjligt alternativ.

Polisen förhörde samtliga åskådare på den föreställning som LOP gick på. Men bara ett fåtal av de som besökte andra föreställningar samma kväll. Tror därför att de kan ha missat och kolla den här mannen. Förhören med Thunström och hans fästmö hölls inte förrän 1993.
Hur fick du fram hans namn när allt är maskat?

Men jag tycker det är för mycket detaljer som stämmer in. Kvinnan som färdas med bilen låter även väldigt balanserad och kryddar inte i sin berättelse trots att detta var flera år efter mordet och det fanns mängder med påverkan via massmedier. Just bröstficka var inte så allmänt berättat via massmedierna. Detaljen med bröstficka och huvudbonad när GM går på östra sidan gör ju att allt bara stämmer som pricken över I:et. Knappast så att vanligt folk hade tillgång till detaljen om bröstficka 1993 när allt fortsatt var sekretessbelagt. Flera oberoende vittnen från Grand och nu även denna kvinna som ser GM på östra sidan vid mordplatsen och vittnar om bröstficka. Parkeringsvakterna vid Smala Gränd. Fattar inte hur polisen inte kunde lägga 1+1 från första dagarna.
Senast redigerad av hatavaccinpass 2022-01-11 kl. 23:21.
Citera
2022-01-11, 23:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nej, det fanns inga mobiltelefoner på den tiden så han skulle fått leta upp en telefonautomat och ha ganska många mynt för att ringa till USA..

Men tanken är inte dum, det kan ha varit GMs amerikanska anstiftare som såg mordet från nära håll. Exv mannen 30 meter norr om mordplatsen. WT-,kontakt med någon inomhus i närheten. Var det inte en vietnamdesertör som bodde i närheten, Wally Dean Couch, som avfördes som misstänkt från Aktivitetslistan?

Nog fanns det mobiltelefoner vid tiden för MOP .Leif Ljungqvist hade en i sin bil .
Citera
2022-01-11, 23:30
Avstängd
Citat:

Stämmer det verkligen? Fullständigt vanvett i så fall.

Vad gäller "som man ropar..." så är det naturligtvis så att värdet på vittnesuppgifterna allt annat lika sjunker ju längre tid som har gått och som här, om de kommer in som svar på en allmän uppmaning från polisen.

Men därmed inte sagt att de automatiskt går att avfärda. Varje vittnesmål måste givetvis bedömas på sina egna meriter:
- Detaljrikedom

- Vittnets tillstånd

- Korroborerande vittnesmål från sällskap och än bättre, från vittnen som inte känner det förra vittnet.

- Omständigheter vid den föregivna observationen

- Etc...
- Dvs, du kan inte carte blanche avfärda samtliga vittnen enkom för att de gav sig till känna efter uppmaningen från polisen.

- Det råder enligt min mening inget tvivel om att det sprang/smög omkring ett antal WT-personer runt paret Palme den kvällen.

- Frågan är fortfarande vilka de var och i vilket/vilka ärende/n de var där.

- Att PU under 35 år nästan maniskt har undvikit att ens försöka ta reda på det (vad som är känt) är i sig en mycket stark indikation på att WT-personerna hade något med mordet att göra. Att 'Nationens intresse' kräver locket på och att hela det politiska etablissemanget sluter leden.

"Sverige klarade det här (mop)"

--- Ingvar Carlsson

...säger allt om hans prioriteter....och han kan mycket väl ha haft rätt. Att Sverige som nation inte hade klarat en publik identifiering av de verkliga mördarna och deras uppdragsgivare.
Citera
2022-01-11, 23:30
Medlem
Basfaktas avatar
https://www.youtube.com/watch?v=7yIj-jb1Na4

22.30 och en bit framåt in i det här klippet ska det enligt vad jag förstått i tråden (när man söker på Göran Stigson) finnas bilder på honom. För mig är det förbryllande.

22.30 är det en uniformerad polis som sätter upp avspärrningsband. GS var civilpolis den kvällen.

22.41 kommer det snabbt fram en ung lite uppjagad civilklädd kille till avspärrningsbandet och tittar på när ambulanspersonalen lastar in Palmes kropp. Kan väl knappast vara Stigson?

22.48 och några sekunder framåt är det 5 män som står bakom avspärrningsbandet och tittar. Mannen th ser ut som AB. Är det någon av de andra 4 som är Göran Stigson? Vem av dem i så fall?

Vore bra om jag/vi fick hans rätta signalement.
Citera
2022-01-11, 23:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Angånde Ljubisa Najic så är jag inte alls säker på att mannen han såg var GM. Det finns en del som talar för att GM förföljde ute vid trottoarkanten. I så fall har LOP passerat kiosken inne på trottoaren där LN har kunnat se dem (då kioskens framsida var vänd ditåt). Om GM då går ute vid trottoarkanten har han passerat kiosken på baksidan och utom synhåll för LN.

Angående vittnet på Sturegatan och den springande mannen (som jag tror var GM) så tror jag inte han var en helt rationellt tänkande person. När polisbilen svängde in på Sturegatan med tjutande sirener så antar jag det var ganska lönlöst och vända om och försöka springa från polisbilen. Så långt har mannen tänkt rationellt.

Jag tror han försökte fortsätta gå lugnt mot bilen men blev mer stressad ju närmare polisbilen kom honom. Till sist kunde han inte hålla sig längre utan började springa strax innan bilen passerade honom. Om han då var på väg mot Östermalmsgatan 48 så hade han bara en kort sträcka innan han kom in i säkerhet och bort från gatan. Även om polisbilen skulle försökt vända och följa efter honom hade han kanske kunnat komma undan.

Du säger att det finns en del som talar för att GM förföljde Palmes ute vid trottoarkanten. Har du något vittnesmål som styrker detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in