2022-01-11, 14:42
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Tecken på att Köpenhamn redan peakat.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/antallet-af-indlagte-falder-trods-22396-nye-smittetilfaelde
Citera
2022-01-11, 14:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nej nu börjar du yra värre än vanligt, du skrev som sagt att "Glöm det där med avstånd. Det hjälper inte."

Det är fel, att hålla avstånd hjälper. Dvs har en reducerarande effekt på smittspridningen.

Sluta ljug, du hade fel (som vanligt) alternativ så blev det lite tokigt och/eller du hade otur när du försökte formulera ett av dina expertuttalanden här i tråden.

Eftersom viruset är luftburet hjälper det inte att hålla avstånd. Viruset seglar runt fritt i ett rum. Det är därför man nu tror att halva Europas befolkning kommer vara smittade inom 8 veckor. Viruset är extremt smittsamt och att hålla avstånd på 1-2 meter inomhus innebär inte så mycket skydd. Så jag hade rätt som vanligt och du tramsade till det som vanligt.
Citera
2022-01-11, 14:46
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hur kan man se när peaken skett tidigare om man kollar på rapportdatum och löpande 7-dagars?
Detta är matematik.

Jag sa att man tidigare kan säga ATT peaken har passerats. (Inte tidigare säga vid vilket datum peaken inträffade.)

Vilket i sammanhanget är viktigare för beslutsfattare och vi vanliga dödliga.
Citera
2022-01-11, 14:47
Medlem
Fascinerande. Det som sker nu är vad Gissecke,Tegnell o co trodde skulle ske redan 2020. Större delen av Sverige bör ha haft infektionen relativt snart vilket är glädjande.
Citera
2022-01-11, 14:49
Medlem
Tror det är omöjligt att kolla på Pcr om vi peakat, för finns ju knappt några tester att få. Enligt min vårdcentral så har dom tester som räcker till ca 50pers imorgon och sedan är det slut. Dom har beställt av regionen men dom har heller inga tester att skicka ut. Det enda jag reagerar på är hur det kunde komma som en överraskning för fhom, regionen osv att även Sverige skulle få omikron.
Citera
2022-01-11, 14:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ah, men med t cellerna så borde vi inte få allvarlig sjukdom. Dvs vi kan ignorera o leva normalt.

Ja, det förefaller ju inte orimligt.
Citera
2022-01-11, 14:51
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
40% i Skåne förra veckan

Danmark hade som mest 13 procent... 40% är extremt högt o närmast ulandsnivå
Citera
2022-01-11, 14:59
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Tror det är omöjligt att kolla på Pcr om vi peakat, för finns ju knappt några tester att få. Enligt min vårdcentral så har dom tester som räcker till ca 50pers imorgon och sedan är det slut. Dom har beställt av regionen men dom har heller inga tester att skicka ut. Det enda jag reagerar på är hur det kunde komma som en överraskning för fhom, regionen osv att även Sverige skulle få omikron.
Bristen på tester var redan för ett par veckor sedan då grabben och flickvännen (sambo) blev sjuka. Bara en fick testa sig och de sa att om en är positiv och de bor ihop och partnern även har symptom så har båda covid.

Det blir lite som våren 2020, vi kommer inte veta hur det egentligen ligger till.
Citera
2022-01-11, 15:01
Medlem
Varannan Europee kommer smittas av omikron fram till Mars, kommer innebära ca. 2,5 miljoner patienter på slutenvården.
Citera
2022-01-11, 15:02
Medlem
Är det någon som har koll på hur det ser ut i övriga Europa gällande smittfall? Har det gått ner något?
Citera
2022-01-11, 15:02
Medlem
Stanford-Yale Study Shows Even Mild SARS-CoV-2 Infection Can Cause Multi-Lineage Cellular Dysregulation And Myelin Loss In The Brain!

The study findings presented here illustrate striking similarities between neuropathophysiology after cancer therapy and after SARS-CoV-2 infection, and elucidate cellular deficits that may contribute to lasting neurological symptoms following even mild SARS-CoV-2 infection.
https://www.thailandmedical.news/news/more-great-news-stanford-yale-study-shows-even-mild-sars-cov-2-infection-can-cause-multi-lineage-cel lular-dysregulation-and-myelin-loss-in-the-brain
Citera
2022-01-11, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Varannan Europee kommer smittas av omikron fram till Mars, kommer innebära ca. 2,5 miljoner patienter på slutenvården.

Nu kommer alla inte vara smittade samtidigt, vilket även du förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in