2022-01-10, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Spekulerar kring Ruhpolding
Nu handlar det nog mycket om vad tränarna vill se och vad åkarna vill köra inför OS.

Hanna, Elvira och även Mona står nog över stafetten och fokuserar på sprint och jaktstarten för Världscuppoäng.
Blir då Johanna, Anna, Linn, Stina i stafetten.

Sprint+Jaktstart
Hanna, Elvira, Mona (för världscuppoängen)
Övriga 3 st är jag osäker på finns olika motiv där.

Rimligt resonemang.

Hur jag matchat beror också lite på hur man tänker tävla i Antholz, men det kan man ju bara spekulera i. Jag tänker att Mona kommer tävla där för att behålla sin status i totalen, så det känns dubbelrimligt om hon bara kör individuellt.

För Öbergarna tycker jag egentligen att dom kan köra alla lopp i Ruhpolding när det är vilodag emellan, om dom sedan inte ska köra något mer före OS. Sen vet jag att Hanna sagt att hon troligtvis står över stafetten och då lär det bli så. Elvira har öppnat lite grann för att köra i Antholz(åtminstone masstarten), men annars känns hon som en sån maskin just nu som inte skadas av att tävla flitigt och det finns ändå en nationscup som vore kul att vinna. Persson och Magnusson verkade inte fullt återhämtade till Oberhof, kanske är det någon av dom som borde stå över individuellt här och bara köra stafett - så kan man istället köra i Antholz. Vi får se hur man tänkt helt enkelt, denna gången är är inte Skottheim på förhand uttagen enbart som stafettåkare.
Citera
2022-01-11, 00:41
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Rimligt resonemang.

Hur jag matchat beror också lite på hur man tänker tävla i Antholz, men det kan man ju bara spekulera i. Jag tänker att Mona kommer tävla där för att behålla sin status i totalen, så det känns dubbelrimligt om hon bara kör individuellt.

För Öbergarna tycker jag egentligen att dom kan köra alla lopp i Ruhpolding när det är vilodag emellan, om dom sedan inte ska köra något mer före OS. Sen vet jag att Hanna sagt att hon troligtvis står över stafetten och då lär det bli så. Elvira har öppnat lite grann för att köra i Antholz(åtminstone masstarten), men annars känns hon som en sån maskin just nu som inte skadas av att tävla flitigt och det finns ändå en nationscup som vore kul att vinna. Persson och Magnusson verkade inte fullt återhämtade till Oberhof, kanske är det någon av dom som borde stå över individuellt här och bara köra stafett - så kan man istället köra i Antholz. Vi får se hur man tänkt helt enkelt, denna gången är är inte Skottheim på förhand uttagen enbart som stafettåkare.

Låter rimligt. Om man vill ge Skottheim chansen att snuva Stina på den sista OS-platsen, borde man låta henne åka de (förhoppningsvis) två individuella lopp som återstår innan truppen ska spikas. Stina i sin tur behöver ju all erfarenhet hon kan få genom tävlande, om hon blir uttagen, så bör även hon åka individuellt.

Då står det mellan Persson och Magnusson om den sista sprintplatsen i Ruhpolding, förutsatt att systrarna tävlar. Enklast vore väl att peta Magnusson, då hon placerade sig sämst av svenskorna i Oberhofsprinten.
Citera
2022-01-11, 07:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Är väl uppenbart för alla att Skottheim i år är ett fall där det görs en speciallösning. Hon har ju inte heller fått åka i IBU-cupen så tydligt att landslagsledningen har en plan för hur mycket hon ska köra, hade hon varit helt under isen tror jag inte heller hon blivit uttagen till världscupen, se exempelvis Tilda Johansson som inte kör någonting alls just nu.

Humor också att det av dig tidigare så hyllade ledarskapet inom skidskyttet nu inte heller är något att ha. Och detta för att man alltså låter Bettan som aldrig har presterat i världscupen fortsätta köra för topplaceringar i IBU-cupen. Hur ser du förresten på att Bettan har ett eget upplägg och står utanför landslaget? Du borde väl vara glad att åkare med egna tränare får stå tillbaka för de som har en tränare i landslaget som styr och ställer...

Jag hyllar det mesta i ledarskapet inom skidskyttet. Alla i ledningen har tydliga roller. Det verkar vara harmoni inom ledningen som sprider sig ner mot åkarna.

Förväntar mig att Bettan har samma ambitioner som alla..att köra i VC..och kanske kunna utmana om en OS-plats. Då alla i toppen I IBU-cupen fått chansen i VC,i respektive landslag, så tycker jag att Högberg också borde få en chans att visa upp sig i VC. Hildebrand, Potet har inte gjort några större resultat så det hade kanske inte blivit några resultat för Högberg heller.

Då vi har alla åkare topp 30 i VC så har vi en stark 6:a I OS.
Senast redigerad av Hankypanky14 2022-01-11 kl. 07:54.
Citera
2022-01-11, 09:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Jag hyllar det mesta i ledarskapet inom skidskyttet. Alla i ledningen har tydliga roller. Det verkar vara harmoni inom ledningen som sprider sig ner mot åkarna.

Förväntar mig att Bettan har samma ambitioner som alla..att köra i VC..och kanske kunna utmana om en OS-plats. Då alla i toppen I IBU-cupen fått chansen i VC,i respektive landslag, så tycker jag att Högberg också borde få en chans att visa upp sig i VC. Hildebrand, Potet har inte gjort några större resultat så det hade kanske inte blivit några resultat för Högberg heller.

Då vi har alla åkare topp 30 i VC så har vi en stark 6:a I OS.

Fast frågan är ju vem du vill peta till förmån för Högberg. Skottheim är just nu sjunde åkare och det finns sex åkare som går före henne (om nu alla de sex åker allt). Högberg har ju haft en hög jämn nivå i IBU-cupen men har inte riktigt fått till de där toppresultaten.

Sedan att jämföra med andra nationer kan ju vara lite vanskligt. Dels kan man ha lite olika uttagningspolicy, dels finns det väl inget lag som har den toppbredden om man tittar på sex åkare som Sverige har. Enklare att plocka upp någon från IBU-cupen om ens femte och sjätte åkare är lite svagare. Frankrike har fyra bra åkare: Chevalier-Bouchet, Bescond, Simon och Braisaz-Bouchet som alla är topp-12 i totala världscupen. Femte åkare är Chloe Chevalier som ligger på 33:e plats i världscupen och bara har två topp-20 på 14 individuella starter denna säsong i världscupen. Sjätte åkare är Colombo som ligger på 65:e plats i världscupen. Tyskland har fyra topp-24 i världscupen. Femte åkare är Weidel på 43:e plats, sjätte åkare är Hettich på 47:e plats och sjunde åkare är Hildebrand på 50 plats i världscupen. Men Tyskland har ju kunnat rotera mer nu när en av deras toppåkare (Preuss) varit skadad och Weidel och Hettich varit rejält ojämna i världscupen. Norge har fyra åkare topp-31, Sedan kommer Kalkenberg på 40:e plats som började säsongen bra men sedan haft en vikande form, Knotten som ligger på 51:a plats och Erdal på 81:a plats samt Femsteinavik utan några världscuppoäng denna säsong.

Men Högberg kan nog få chansen i Antholz om flera av OS-åkarna står över.
Citera
2022-01-11, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Rimligt resonemang.

Absolut rimligt och även med tanke på att Linn och Anna redan har OS-biljetten och samtidigt inte har topp 15 inom räckhåll så kostar inte något direkt om någon av dem står över. Det gör mig dock fundersam att de skrev stafett på Johanna när uttagningen publicerades först. Hopps ändringen inte beror på att någon av de andra blivit sjuka. När startlistorna kommer ikväll lär vi ju bli varse.
Citera
2022-01-11, 09:07
Bannlyst
Sebastian Samuelssons chanser på 10 km (s) i OS

Har tagit del av alla hans sprintar sedan OS 2018

Följande statistik

Kört 29 sprintar

Snittplacering:17.3
Snittid efter segraren: 59.3 s

Pallplaceringar= 7= 24,1 % av loppen
6 pallplatser senaste 2 säsongerna= 42,8 % av loppen.

Krävs för medalj i OS ( sedan OS 2010)= Nollserie eller 1 bom= 100 %

Sebastian haft nollserie eller 1 bom= 58,6 % av loppen

Sammanfattning: I majoriteten av hans sprintar har han haft ett skytte som räcker till medalj. Snittplaceringen övertygar inte men majoriteten av pallplatserna har kommit de senaste 2 säsongerna. Sebbe har blivit en medaljaspirant på sprint de de senaste 2 säsongerna. Har även börjat att vinna under denna säsong.

Det som kan oroa lite är att man tar bort de 5 pallplatserna där han varit 1:a eller 2:a så ligger han 36.8-3.31.3 efter segraren med en snittid på 59 sekunder efter segraren.

I OS låg han 53 s efter i sprinten inför jaktstarten..då blev det silver. Vi kan nog inte utgå att han tar silver ännu en gång om han ligger så långt efter. Sebbe trivs visserligen att jaga men helst vill ha ett bättre utgångsläge inför jaktstarten i OS.
Senast redigerad av Hankypanky14 2022-01-11 kl. 09:23.
Citera
2022-01-11, 09:29
Medlem
Med statistik kan man bevisa det mesta. Hanna Öberg ska statistiskt sätt vara en av de som är sämst på hemmaplan av dagens aktiva. ( https://www.realbiathlon.com/blog/index.php/2022/01/05/is-there-home-advantage-in-biathlon/ ) Då ska man alltså ha med sig att i hennes världscupdebut blev hon 7:a på hemmaplan. 2 (inklusive VM-guldet) av hennes 7 segrar har kommit på hemma plan och på hemma-VM 2019 så tog hon flest poäng av alla damer. Spontant skulle jag inte säga att det är en person som har problem med prestationen just på hemmaplan.
Citera
2022-01-11, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast frågan är ju vem du vill peta till förmån för Högberg. Skottheim är just nu sjunde åkare och det finns sex åkare som går före henne (om nu alla de sex åker allt). Högberg har ju haft en hög jämn nivå i IBU-cupen men har inte riktigt fått till de där toppresultaten.

Sedan att jämföra med andra nationer kan ju vara lite vanskligt. Dels kan man ha lite olika uttagningspolicy, dels finns det väl inget lag som har den toppbredden om man tittar på sex åkare som Sverige har. Enklare att plocka upp någon från IBU-cupen om ens femte och sjätte åkare är lite svagare. Frankrike har fyra bra åkare: Chevalier-Bouchet, Bescond, Simon och Braisaz-Bouchet som alla är topp-12 i totala världscupen. Femte åkare är Chloe Chevalier som ligger på 33:e plats i världscupen och bara har två topp-20 på 14 individuella starter denna säsong i världscupen. Sjätte åkare är Colombo som ligger på 65:e plats i världscupen. Tyskland har fyra topp-24 i världscupen. Femte åkare är Weidel på 43:e plats, sjätte åkare är Hettich på 47:e plats och sjunde åkare är Hildebrand på 50 plats i världscupen. Men Tyskland har ju kunnat rotera mer nu när en av deras toppåkare (Preuss) varit skadad och Weidel och Hettich varit rejält ojämna i världscupen. Norge har fyra åkare topp-31, Sedan kommer Kalkenberg på 40:e plats som började säsongen bra men sedan haft en vikande form, Knotten som ligger på 51:a plats och Erdal på 81:a plats samt Femsteinavik utan några världscuppoäng denna säsong.

Frankrike har 5 faste WC løpere, og så leter de etter #6. Husk at de stilte ikke engang med 6 deltakere første helg i Østersund, så IBU Cup løperne kunne kjempe om den siste plassen. Colombo vant den, men har vel objektivt sett feilet i WC, så Botet har fått sjansen.

Tyskland har vel bare 3 faste, og nå er til og med en av dem ute, pluss Weidel som skadet seg i Oberhof. Ser ikke at noen av disse strengt tatt er sammenlignbart med Sverige som har 7 løpere til 6 plasser.
Citera
2022-01-11, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riwarde
Med statistik kan man bevisa det mesta. Hanna Öberg ska statistiskt sätt vara en av de som är sämst på hemmaplan av dagens aktiva. ( https://www.realbiathlon.com/blog/index.php/2022/01/05/is-there-home-advantage-in-biathlon/ ) Då ska man alltså ha med sig att i hennes världscupdebut blev hon 7:a på hemmaplan. 2 (inklusive VM-guldet) av hennes 7 segrar har kommit på hemma plan och på hemma-VM 2019 så tog hon flest poäng av alla damer. Spontant skulle jag inte säga att det är en person som har problem med prestationen just på hemmaplan.

Man måste göra statistik på rätt sätt. Skulle vara konstigt om Hanna inte lyckas på hemmaplan vars skjutvall och spår hon tränat i de senaste åren..
Citera
2022-01-11, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Högberg kört mixedstafett och sedan alla lopp i Ruhpolding så att Lukas även sett hennes insatser i IBU-cupen. Sedan skulle hon fått prestera på en extrem nivå för att ha chans på en OS-plats. Typ topp 6. Tagit Skottheims plats helt enkelt.
Senast redigerad av Hankypanky14 2022-01-11 kl. 13:59.
Citera
2022-01-11, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riwarde

Det är bra att veta att som skidskytt att man inte får bomma 2 skott i sprint i ett OS. Då är det kört för pallen. Oavsett kön.

Hur många kvinnliga skidskyttar i OS vet att det i de senaste 3 masstartsloppen i OS har ingen nollskytt funnits på pallen?

Är man en grymt duktig skytt så kanske man skall fokusera på detta i OS. All fokus på skyttet. Inte stressa i åkningen, inte stressa i skyttet..”bara”fokus att skjuta fullt.
Citera
2022-01-11, 14:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Högberg kört mixedstafett och sedan alla lopp i Ruhpolding så att Lukas även sett hennes insatser i IBU-cupen. Sedan skulle hon fått prestera på en extrem nivå för att ha chans på en OS-plats. Typ topp 6. Tagit Skottheims plats helt enkelt.

Vadå tagit Skottheims plats? Och skall hon åka alla lopp i Ruhpolding så måste hon ju inte bara ta Skottheims plats utan också någon av de övigas plats. Så vems plats skall hon ta utöver Skottheims?

Tycker inte det är rimligt att ge Högberg chansen på någon av våra sex bästas bekostnad. Och rimligt att Skottheim får chansen (om ledningen anser att hon är i balans nu), hon var ändå tredje bästa svenska i sprinten i och femte bästa svenska i den nationella premiären i Idre (Högberg sjunde respektive sjätte bästa svenska i de två loppen). Och jag tycker inte att resultaten Högberg har gjort i den nationella premiären och i IBU-cupen motiverar att hon skulle fått åka något i världscupen så här långt denna säsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in