2022-01-11, 13:34
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det var höga siffror.
Jag hittar undersökning som säger 70% där 47% bara tycker det är ok tills vaccinmål nås.
Vilket verkar vara 90%

Men min poäng är att alla pajasa med konstig uppfattning om demokrati inte förstår att linjen dom stödjer, medicinering av alla för att få delta i samhället, inte ens skulle vinna en majoritet i en omröstning.

Det i sin tur är dock inte kärnfrågan, utan att rätten till sin egen kropp är en demokratisk rättighet som andra inte kan rösta bort.
Ska pojklag på 30 pers få rösta att dom ska få utnyttja damlaget på 29 pers?

Demokrati är en synonym till bra för många, som man använder för att man tycker det låter mer övertygande eftersom folk fått intuktat i sig att demokrati är bra. Demokrati egentligen är väl bara att vanligt folk är med och bestämmer på nåt vänster? Säger inte att det är dåligt, men är nån ordswap där.

Runt 95% av alla som kan vaccinera sig i dagsläget på Nya Zeeland har gjort det. Frågan är var gränsen går för att mobba resten.
Citera
2022-01-11, 13:35
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag är ändå försiktigt förhoppningsfull. Det verkar faktiskt som att omikron är mildare än de tidigare varianterna. Och nu är de flesta med hög risk för svår sjukdom vaccinerade.

Så det känns inte omöjligt att omikron blir vår smala lycka. Den kommer definitivt dra igenom befolkningen innan sommaren och ge skydd mot framtida sjukdom. En del antivaxare framförallt kommer få den slutgiltiga minnesbetan eller bli handikappade för livet men vården kan mycket möjligt stå pall.

Jag tror att kriserna denna gång mest kommer vara på Akuten när det kommer in mångdubbelt fler patienter än vanligt med med corona, barnsjukvården och möjligen vårdavdelningar. Men corona på vårdavdelning är nog inte så resurskrävande. Det borde gå att skala upp i värsta fall.

Bara för man valt bort att ta vaccin så är man per definition inte en "antivaxxer" men du är ju så jävla korkad i allt du skriver så det är nog svårt för dig att förstå det.

Jag har tagit de flesta vacciner och jag kommer förmodligen ta covidvaccinet om 10-15 år när långtidsstudierna är klara och resultaten positiva.
Citera
Medlem
Citat:
Jag är ändå försiktigt förhoppningsfull. Det verkar faktiskt som att omikron är mildare än de tidigare varianterna. Och nu är de flesta med hög risk för svår sjukdom vaccinerade.

Så det känns inte omöjligt att omikron blir vår smala lycka. Den kommer definitivt dra igenom befolkningen innan sommaren och ge skydd mot framtida sjukdom. En del antivaxare framförallt kommer få den slutgiltiga minnesbetan eller bli handikappade för livet men vården kan mycket möjligt stå pall.

Jag tror att kriserna denna gång mest kommer vara på Akuten när det kommer in mångdubbelt fler patienter än vanligt med med corona, barnsjukvården och möjligen vårdavdelningar. Men corona på vårdavdelning är nog inte så resurskrävande. Det borde gå att skala upp i värsta fall.

Omikron är vårat riktiga vaccin. Nästan så man tror att någon släppt ut det. Ju förr det drar genom hela befolkningen, desto bättre. Medicinskt är detta redan över. Politiskt någon gång i sommar. Beroende på hur jävla mesiga vi är…
Citera
Medlem
Senast redigerad av granskottet80 2022-01-11 kl. 13:40.
Citera
2022-01-11, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Bara för man valt bort att ta vaccin så är man per definition inte en "antivaxxer" men du är ju så jävla korkad i allt du skriver så det är nog svårt för dig att förstå det.

Jag har tagit de flesta vacciner och jag kommer förmodligen ta covidvaccinet om 10-15 år när långtidsstudierna är klara och resultaten positiva.

Jadu. Så du väljer att ta viruset istället då. Du kanske anser att det är välbeprövat och att långtidsstudierna är klara?

Vi vet ju redan att omkring 2% dör, 30% får långtidssymptom, IQ sjunker med 7 punkter i genomsnitt. Frågan om man kommer utveckla demens är väl inte besvarad ännu men det kanske inte är så viktigt för dig? Hur står sig vaccinet jämfört med detta hittills?
Citera
2022-01-11, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Omikron är vårat riktiga vaccin. Nästan så man tror att någon släppt ut det. Ju förr det drar genom hela befolkningen, desto bättre. Medicinskt är detta redan över. Politiskt någon gång i sommar. Beroende på hur jävla mesiga vi är…

Varannan Europee har omikron i Mars enligt WHO. Skrämmande.
Citera
2022-01-11, 13:42
Medlem
Citat:
Jadu. Så du väljer att ta viruset istället då. Du kanske anser att det är välbeprövat och att långtidsstudierna är klara?

Vi vet ju redan att omkring 2% dör, 30% får långtidssymptom, IQ sjunker med 7 punkter i genomsnitt. Frågan om man kommer utveckla demens är väl inte besvarad ännu men det kanske inte är så viktigt för dig? Hur står sig vaccinet jämfört med detta hittills?

Vad spelar det för roll om man ändå får covid som vaccinerad. Har du källor på att du som är vaxxad inte riskerar att drabbas av allt detta när du insjuknar eller redan insjuknat.

Då barn och ungdomar som får postcovid haft milda symtom, hur ska vaccinet skydda som även det gör att dom får milda symtom??

Om jag för svara säger jag ja till covid alla gånger före vaccinet. Det orsakade lite nästäppa och smak-luktbortfall ett par dar. Och omrikon sägs vara ännu mildare.
Citera
2022-01-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Demokrati är en synonym till bra för många, som man använder för att man tycker det låter mer övertygande eftersom folk fått intuktat i sig att demokrati är bra. Demokrati egentligen är väl bara att vanligt folk är med och bestämmer på nåt vänster? Säger inte att det är dåligt, men är nån ordswap där.

Runt 95% av alla som kan vaccinera sig i dagsläget på Nya Zeeland har gjort det. Frågan är var gränsen går för att mobba resten.

Demokrati är den bästa metod eliten kommit på för att hålla pöbeln lugn.
Man styr sen pöbelns beslut.
Det har i denna pandemi visst sig vara väldigt enkelt.
Därför är det viktigt att rättigheter är reglerade i lag och att man inte ger eliten rätt att skriva om lagen genom att skrämma upp fåren.
Citera
2022-01-11, 13:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Lite sent dock.... Nu har vi ju på något mystiskt sätt fått omikron som lär avsluta pandemin o skicka oss rakt in i ett endemiskt tillstånd med ett mycket mildare virus.

Men undrar lite när de ska hitta några vilda möss med COVID som kan bevisa att Omikron inte var ytterligare en labb produkt ?

Omikron skulle ju kunna vara ett exempel på det ultimata sättet att avsluta pandemier som gör Ivermectin och vacciner onödiga.

När smittspridning vänder ned har Re-talet sjunkit till under ett. I det läget har verkligen inte omikron längre några konkurrensfördelar. Vad det kan innebära fodras inte överkurs i evolutionslära för att förutse.
Citera
2022-01-11, 13:48
Medlem
Citat:

Jo. Väldigt intressant att se hur korkade politikerna är återigen. De är sena på bollen som alltid. I Sverige är de nu tuffare än någonsin nu när vi äntligen verkar ha fått en mild variant och de flesta är vaccinerade.

Man kan ju tycka att de borde varit lite tuffare i början, innan det fanns ett vaccin.

Jag är inte helt hundra på att det inte blir riktigt illa nu i vår med omikron men det börjar definitivt starkt luta mot att det här blir ok. Och om man är trippelvaccinerad behöver man inte vara orolig över det här.

Så det känns verkligen störtlöjligt när studentorganisationer klagar över salstentor. Skolor stängs ner över lite smitta osv. Det är nog faktiskt dags att dra av plåstret nu. Folk har haft chansen att vaccinera sig nu. Det är frivilligt att bli riktigt sjuk av det här.
Citera
2022-01-11, 13:51
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ja någon klok kan gärna få berätta hur det gick till.

Det pekar mot att viruset från Wuhan har muterat i möss.
De bör ha fått viruset till sig då den varianten fanns kvar, alltså sommaren 2020.
Sedan dröjer det till hösten 2021 innan någon människa blir smittad av dessa möss.
Möss som haft det i över ett år utan att få flockimmunitet och att viruset då dött ut.

Låter rätt osannolikt att det gått till så på naturlig väg.
Speciellt när vi vet att i labben i Kina så finns humaniserade möss som bättre reagerar på ett virus som funkar på människor.

Hade viruset överförts till människor hösten 2020 hade jag trott på naturlig väg men inte som det nu är.
Citera
2022-01-11, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
När smittspridning vänder ned har Re-talet sjunkit till under ett. I det läget har verkligen inte omikron längre några konkurrensfördelar. Vad det kan innebära fodras inte överkurs i evolutionslära för att förutse.

Och vad säger evolution om liknande virus?
Att dom blir farligare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in