2022-01-11, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Den viktiga "detaljen" här med Tyskland är att tyskarna har "gjort kaos", och inte suttit med armarna i kors eller med händerna knutna i fickorna, som ni "realister" troligen hade gjort efter att ha förlorat valomröstningen.

Man behöver faktiskt inte snöa in sig på vaccinpassen i sig heller. Det vi ser är ett ökat kontrollsamhälle, vilket är en oroande utveckling minst sagt. Vaccinpassen kanske försvinner, men kan likväl snabbt ersättas med ett annat då folket blivit så vana vid den här skiten nu. Det är bara naivt att tro att samma makt som inskränker våra friheter och rättigheter är beredda att ge oss tillbaka dem utan vidare.

SD kommer inte ingå i någon M-regering. Det enda de kan hoppas på att bli som V, fast på högersidan. Dvs SD skulle då stötta en M-regering, kanske i utbyte mot en eller kanske två frågor. Vilka frågor är det då? Möjligen deras kärnfrågor? Och sist jag kollade var inte vaccinfrågan ett av dem.

Här är grejen... hade M varit ungefär som S, dvs usla men inte katastrofala, då hade troligen en röst på SD gjort nytta. Men nu befinner vi oss i en situation där M som skulle kunna bli regeringsparti är en katastrof i vaccinfrågan, och SD är "emot" och kommer inte att bli ett regeringsparti. Jag kommer inte våga riskera rösta på SD, för jag har inga garantier från dem. Det finns inget "vi kommer rösta ner M om de är för vaccinpass". Det är som att singla slant, och inget jag vill riskera. Ja så dåliga är M i den här frågan. Du ifrågasätter mig att jag inte tror att SD kommer kunna pressa M, men då kan jag även fråga dig: varför tror du att SD skulle få M att ändra sig i frågan? Och tror du verkligen att SD skulle strida för denna fråga om de håller på att få igenom kraftigt minskad invandring?

Jag har inte pratat om att kasta ut två miljoner invandrare. Det var du som ojade över att svenskarna kan bli minoritet. Men jo, allt går med vilja. Bara en loser säger "det här är orealistiskt". Din sort är alltid förlorarna, för ni är alltid villiga att kompromissa trots att utgångsläget redan är uselt, det är därför ni alltid förlorar mark medan vänstern aggressivt slår in på ny terräng.
Det börjar i Sverige också. Missat att en demonstration är på gång om 10 dagar? Sen har svenskarna inte direkt haft en anledning att protestera lika häftigt eftersom Sverige haft mildare restriktioner.

Men herregud. Om du nu tror att vi får ett kinesiskt kontrollsamhälle så får du ta den kampen då. Det finns inget som tyder på att vi kommer få ett social credit system pass i Sverige. Skärp till dig nu och rösta strategiskt. Annars har du 50 procent röstberättigande blattar som kommer rösta fram S i val efter val.

SD måste inte ingå i en regering för att sätta press. Det räcker med att M kommer behöva SDs mandat för att kunna sitta i en regering och kunna hota regeringen med att göra som SD säger. Dessutom finns det inte mycket som tyder på att Ulf kan tvinga SD att stå utanför regering om SDs röster krävs. SD har sagt att om vi ska vara utanför regering så ska vi få igenom mer sakpolitiskt. Det är bara för Ulf att bestämma sig. Du kan inte utgå från att SD kommer vara lika passiva som V varit mot S senaste årtiondena, inte förrän SD fått visa sig i sin roll. I kombination med att vaccinpass är ett övergående problem och att vi har en mandatperiod ända fram till 2026 samt att SD kritiserar vaccinpass i sin motion och röstar ner pandemilagen så är min röst given. Alternativet är värre eftersom när plandemin förhoppningsvis inte är lika psykotisk som senaste 2 åren så blir invandringsfrågorna viktigare. AfS på 0,3 procent lockar inte i detta läge.

Klart man måste kompromissa. Tror du på allvar att SD eller afs kommer få 51 procent? Tror du man kan locka breda väljarmassor genom att skrika "återvandring minst 1 miljon" eller "återvandringsverket nu". Man måste vara realistisk. Det är också därför sådana som ni aldrig har eller kommer få makt i modern tid. Vad menar du med att vänstern slår nya terräng? Om du menar vänsterpartiet så är de lika stora dörrmattor som förr och tar främst sosseväljare vilket ger +- 0 för vänsterblocket.
Citera
2022-01-11, 13:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Aftonbladet/Demoskop
Så skulle väljarna rösta i dag

Vänsterpartiet: 9,3 procent (+ 1,1 %)

Socialdemokraterna: 29,2 (+ 0,1)

Miljöpartiet: 2,8 (- 0,5)

Centerpartiet: 8,3 (- 0,2)

Liberalerna: 3,2 (+ 1,2)

Kristdemokraterna: 5,4 (- 0,6)

Moderaterna: 21,8 (- 0,8)

Sverigedemokraterna: 17,8 (- 0,9)

Övriga: 2,2 (+ 0,5)

Undersökningen omfattar 2 440 intervjuer under perioden 28 december 2021 till 5 januari 2022 och är genomförd som en webbundersökning.

Novus och Demoskop får olika resultat på M och SD vad det verka.
Miljömupparna får lägsta stödet sedan 2017! Edit fel av mig LÄGSTA på 17 år ska det vara. Alltså sedan 2005!!!
Det trodde man aldrig att MP skulle haverera. För det har de gjort. Det finns ingen väg tillbaka skulle jag tro. Inte ens en combo med översvämningar, rekordhetta och vulkanutbrott kan rädda dem nu.

Håller helt med Lena Mellin att det var det dummaste de gjort att hoppa av Regeringen. De kommer inte ens få några stödröster nu när S klarar sig själv.

S blir farligt men det är en rejäl smekmånad Magdalena Andersson har. Hon har ju inte precis satt ihop ett starkt lag och på ett halvår kan det hända grejer vilket jag tror att det kommer att göra både inrikes och utrikes.
Citera
2022-01-11, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det stämmobeslutet har dock partiet rundat på något sätt. Troligtvis helt enkelt genom att strunta i intern-demokratin och stämman. De ingår ju inte i Maggans regering och de röstade inte rött.
Bolund sa att det var ett undantag.
Citera
2022-01-11, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Bolund sa att det var ett undantag.

Betyder fortfarande att partiledningen hittat ett sätt att kringgå partiets egna regler kring hur beslut tagna på stämman är tvingande för partiledningen. Det betyder att samma "lösning" kan tillämpas efter valet 2022.
Citera
2022-01-11, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Betyder fortfarande att partiledningen hittat ett sätt att kringgå partiets egna regler kring hur beslut tagna på stämman är tvingande för partiledningen. Det betyder att samma "lösning" kan tillämpas efter valet 2022.
Tvivlar. Tror nog partiet var samstämmiga om att lämna regeringen i det läget eftersom man inte kan acceptera sänkt bensinskatt samt att valet bara var 9 månader bort och att det inte fanns något annat alternativ. Det blir andra bullar 2022 när partiet kommer kräva att sitta i regering.
Citera
2022-01-11, 13:28
Medlem
snigel1s avatar
Det mest underliga är att inte omvärldshändelserna påverkar sozzarnaz siffror mer. Hur många lik i lasten som helst. Kan bara tolka det som att det inte finns någon opposition. Djupt tragiskt att det fortgår.
Citera
2022-01-11, 13:36
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Det mest underliga är att inte omvärldshändelserna påverkar sozzarnaz siffror mer. Hur många lik i lasten som helst. Kan bara tolka det som att det inte finns någon opposition. Djupt tragiskt att det fortgår.

Som man säger i USA.. ”the Uni-Party” är i kontroll. S eller M det är samma sak, båda är etablissemanget och för samma agenda men på något annorlunda vis.

Med andra ord är M kontrollerad opposition. Om toppen inom M måste välja mellan ett högerblock med SD i regeringen eller S så väljer man S.

SD? Återstår att se, är osäker efter vaccinkaoset.
Senast redigerad av Haddock93 2022-01-11 kl. 13:39.
Citera
2022-01-11, 13:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Alla i blågula blocket backar. MP ner till 2,8! Liberalerna går fram, varför? S ökning har stannat av, kanske kan vi se en normalisering av deras siffror. Övriga ökar; MED? AfS? Knappast FI eller PP.
Aftonbladet/Demoskop: Så skulle väljarna rösta i dag
-Vänsterpartiet: 9,3 procent (+ 1,1 %)
-Socialdemokraterna: 29,2 (+ 0,1)
-Miljöpartiet: 2,8 (- 0,5)
-Centerpartiet: 8,3 (- 0,2)
-Liberalerna: 3,2 (+ 1,2)
-Kristdemokraterna: 5,4 (- 0,6)
-Moderaterna: 21,8 (- 0,8)
-Sverigedemokraterna: 17,8 (- 0,9)
-Övriga: 2,2 (+ 0,5)
Jämförelsen gäller den förra mätningen som gjordes i december 2021.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Eaq16A/superdumt-av-miljopartiet-att-lamna-regeringen
Citera
2022-01-11, 15:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag såg någonstans att Jimmie har fått ytterligare en procent i en förtroendemätning. Gått upp från 28% till 29% och ligger därför som nr 3. Tyvärr såg jag inte vilket pisstitut som gjort mätningen. Lurige Uffe har sjunkit men ligger fortfarande som tvåa.Att Jimmie stiger utan att ha visat sig tyder på att SD ligger bra i opinionen.Jag tror att SD tjänar på en hårdare attityd, en självständig hållning och att man framför sina KRAV, behåller sin (S)ärställning. Snart rullar debatterna igång och då får S det svårare.

Jimmie delad 3a med Nooshi. Annie och Ebba snäppet under. https://www.expressen.se/nyheter/andersson-i-fortroendetopp-nu-aven-bland-mannen/

Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Otroligt bra mätning. Med L över 4% och MP utanför riksdagen blir det ny regering.

L måste ut ur riksdagen, de kommer förstöra allt om de är vågmästare och ge de blågula dåligt rykte hos väljarna. Blir de kvar hoppas jag SD går i opposition för det blir bara Alliansen-blaj om de har något som helst inflytande. L blir samma skit för de blågula som MP varit för S och tidigare för Alliansen.
Citera
2022-01-11, 15:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Jag hade någon internetstörning, jag såg inte de sista sidorna i tråden så jag såg inte att andra redan lagt upp denna OU.
Citera
2022-01-11, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Ligger absolut något i att stoppet av massinvandring och mångkultur i Sverige delvis är beroende av vad som händer i andra västländer. Vi har fått idén om mångkultur och även hela WOKE-tramset utifrån. Presidentvalet i Frankrike nu snart kan definitivt bli en intressant katalysator, men tyvärr lär väl Macron vinna igen. Precis som om folk bara kunde välja mellan Lööf och Åkesson skulle Lööf vinna.

Det intressanta med Sverige är ju att de blåbruna är totalt besatta av det amerikanska kulturkriget medan vänstern i Sverige till stor del övergett woke-tramset och det importerade kulturkriget. SD är ju beroende av att kultur och identitetspolitik debatteras och inte materialistiska frågor.
Citera
2022-01-11, 16:45
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Positiva nyheter från Pravda (Aftonbladet), S ökar inte speciellt och MP tappar rejält.

Aftonbladet/Demoskop

Så skulle väljarna rösta i dag

Vänsterpartiet: 9,3 procent (+ 1,1 %)

Socialdemokraterna: 29,2 (+ 0,1)

Miljöpartiet: 2,8 (- 0,5)

Centerpartiet: 8,3 (- 0,2)

Liberalerna: 3,2 (+ 1,2)

Kristdemokraterna: 5,4 (- 0,6)

Moderaterna: 21,8 (- 0,8)

Sverigedemokraterna: 17,8 (- 0,9)

Övriga: 2,2 (+ 0,5)

Jämförelsen gäller den förra mätningen som gjordes i december 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Eaq16A/superdumt-av-miljopartiet-att-lamna-regeringen

Magdalena-effekten är blygsam om man jämför med valresultatet.

Skönt att S inte ökar speciellt i denna mätningen. Kansle börjar de tappa framåt våren.
L på 3.2 större än MP var riktigt förvånande.
MP på 2.8% känns riktigt fint !! Hoppas de håller i sig.

Övriga 2.2 är förmodligen folk på höger sidan. Det är lite tråkig att dessa 2.2 med stor sannolikhet kommer ge S makten igen likt 2018.

Jag ser det absolut viktigaste att M +KD +SD ska få egen majoritet därför bör folk inte rösta på alternativa högerpartiet då det som 2018 gav Löfven makten kan göra det igen. (Min åsikt såklart får man rösta vad man vill men klaga ej när man röstar afs o maggan styr igen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in