• 1
  • 2
2021-12-26, 11:24
Medlem
En första nybörjarkur med jämförelse före, vid kurens slut och 10 veckor post-kur.

Ålder
30-35
Längd
174

Träningserfarenhet
Gym i 11 år, varav periodvis mycket fokuserat, och periodvis fallit bort helt något år pga jobb/annat fokus.

Tidigare erfarenhet av AAS
Aldrig kurat. Lekt med peptider. Läst på länge, men avvaktat till 30+ ålder.

Anledning till kur:
Välmående, sexlust, styrkeökning, muskelökning.

Mål med kuren:
Bryta igenom min platå, bli större och starkare än någon gång under mina ~11 träningsår.
+5-7 kg varav 2-3kg lean hade varit trevligt

Kuren
20 veckor
Vecka 1-10 ~350 mg test e delat på 2 stick
Vecka 8-18 20mg anavar ED
Vecka 11-20 ~400 mg test e delat på 2 stick
Peptider: TB500, BCP-157 för att hjälpa till med återhämtning

Hantering av östrogen
Arimidex 0.5mg endast vid symptom. Kost som ska verka som naturlig AI (t ex solrosfrön, broccoli m.m)
Nolvadex på standby.

Träningsupplägg
Varannan vecka styrkefokus 5x5-pass
Varannan vecka högreps/german volume training
2 vilodagar per vecka
Typisk "bro-split" 5 pass, 2h per pass

Kost
Mestadels vegetarisk, 1.8-2.1 g protein per kg kroppsvikt
Kolhydrater i form av långsamt ris, havre, broccoli, rotfrukter
Nyttiga fetter i form av frön, nötter, oljor

Kcal: Ökade från ~2000kcal per dag till 3000kcal per dag vid kurens start.

Plan för PCT

Pre-PCT
HCG 1500ui / vecka med start vecka 18 och slut vid PCT's start

PCT
Start 18 dagar efter sista stick
Nolvadex 20mg ED i 30 dagar
Peptider: Ipamorelin + MOD grf1-29 (för att motverka nolvadex's negativa inverkan på hypofysen i form GH)

Post-PCT
Tribulus terrestis, ALA, DAA, bockhornsklöver, D-vitamin m.m

STATS FÖRE KUR
Body-mätning före kur
Kroppsvikt: 67 kg
Muskelmassa: 34 kg
Fetmassa: 7.3 kg
% kroppsfett: 11%

Blodvärden, hormonvärden m.m

Styrkestats innan kur
Bänk: 105 kg
Knäböj: 100 kg
Marklyft: 120 kg (akilleshäl)

STATS VID KURSLUT (20V)
Body-mätning vid kurslut
Kroppsvikt: 78 kg (+11 kg / +16.5%)
Muskelmassa: 41.7 kg (+7.7 kg / +22.6%)
Fetmassa: 7.4 kg (oförändrad)
% kroppsfett: 7.9% (tror inte denna stämmer helt varken före eller efter.. känns låg)
Kommentar: Lär vara lite vätska i det som maskinen betraktar som muskelmassa, vill jag tro, även om vatten finns som separat post i utläsningen.

Styrkestats vid kurslut:
Bänk: 125 kg (+25%)
Knäböj: 140 kg (+40%)
Mark: 140 kg x2 (+17%)

STATS 10 VECKOR POST-KUR
Body-mätning
Kroppsvikt: 75 kg (+8 kg sedan start, -3kg sedan kurslut)
Muskelmassa: 39 kg (+5 kg sedan start, -2.7 kg sedan kurslut)
Fetmassa: 7.9 kg (+0.6 kg sedan start och kurslut)
% kroppsfett: 10.5% (som kurens start ungefär)

Styrkestats 10 veckor efter kur:
Bänk: Ej testat max, men 100kg x 11 är inga problem
Knäböj: Ej testat max, men 110 x 11 är inga problem
Mark: Ej testat max, men 130kg x 6 är inga problem
Kanske trist att inte testat max, men jag reppar nu mera utan problem på vikter som tidigare var över mitt 1 RM... Säger väl något?

Tankar om kuren:
Biggest surprise:
sexlust (var betydligt högre än väntat), och att benen grovade till sig. Trodde inte benen skulle svara så pass bra. Axlarna blev ingen wow-faktor, men även de poppade något. Många kommentarer om att jag vuxit.

Biggest let-down:
Att periodvis behöva hålla igen träningen pga muskelfästen och liknande. Var väl väntat, men samtidigt är man lite naiv. Musklerna gick helt enkelt inte att köra slut på, det som tog slut var just muskelfästen.
Fick en del inflammation på typiska ställen (bröstmuskelfäste, bicepsfäste). Var hanterbart och blev aldrig så pass allvarligt att jag fick avbryta, men hålla tillbaka i några veckor. Lite variation på utförande och lättare vikt med "mind-muscle-connetion" så fortsatte ändå ökningarna i muskelmassa. Kanske hade jag kunnat pressa mina 1RM mer, men fokus var på att öka mina 5RM och 10RM.

Biverkningar
Påtagliga:
Högt blodtryck (140-160 på kvällarna, 125 på morgon)
Mycket lågt järnvärde, mitt järnförråd åts totalt upp. Löstes såklart enkelt med järntabletter.

Mindre påtagliga:
Acne, vätska, ömmande nipples, håravfall (dämpades med hårprodukter)

Tankar om PCT:
Var inte så illa som väntat, men jag var också mentalt inställd på att "det är nu det riktiga jobbet börjar". Har gått till gymmet med fokus på att försvara, snarare än att öka.
Sexlusten höll i sig några veckor efter kurens slut, troligtvis hjälpte HCG till med detta. Sexlusten dog nästan helt under Nolvadex, och har cirka 2 veckor efter PCT'n återhämtat sig bra.
Acnen på axlarna tog tid på sig, men har gradvis försvunnit sakta men säkert. Lite acne i ansiktet försvann direkt. Motivationen fick såklart en väntad dipp, det har varit att kötta på rutin.
Jag minskade medvetet träningsvolymen för att inte bidra till för hög nedbrytning av muskelmassa eftersom kroppens förmåga att återhämta sig blir sänkt.
Peptiderna vill jag tro hjälpte en hel del, jag upplevde skillnad nästan på dagen dels i höjd aptit men också höjt välbefinnande. När även peptiderna upphörde (samtidigt som Nolvadex slut) fick jag på nytt
en dipp i någon vecka.

Allt som allt har jag landat på en markant högre nivå styrkemässigt och i muskelmassa, än vad jag låg på innan. Jag kör högreps på mina tidigare max. Även mentalt känns det bra. Vågen ligger stabilt och jag fortsätter öka blygsamt i styrka.
Största vikttappet var de första 4 veckorna efter kur - vilket tyder på vätska.

Blodvärdena
Påverkades mindre än väntat, åtminstone mindre "negativt". Vissa värden ligger bättre än innan. Intressant att testot ligger högre 10 veckor efter kur än innan kurens start, kanske daglig fluktuation? Högre kcal-intag?
Ser att mitt blodsocker nu är högre än innan kur, och hemoglobinet ligger fortfarande högt, nästan på referens.Bör man vänta ytterligare någon månad eller två innan nästa kur?
Ska tilläggas att jag har verkligen försökt att naila allting, det är svårt att få med alla dagliga småsaker i denna rapport. Fyller på mer om jag kommer på något viktigt.

Nästa steg
Funderar på att köra precis samma upplägg istället för att addera ytterligare AAS. Kanske finns det mer att hämta, innan AAs behöver ökas. Vill försöka hålla en så låg riskprofil som möjligt, har inte tänkt tävla.
Tips på vad jag kan köra för att dra ned högt blodtryck? Tar Omega3, oljor, Q10-tabletter. Vad göra åt hemoglobinet, bara att tömma?
Senast redigerad av torminven 2021-12-26 kl. 11:28.
Citera
2021-12-26, 11:33
Medlem
Tack för en utmärkt rapport.
Citera
2021-12-26, 11:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av torminven
En första nybörjarkur med jämförelse före, vid kurens slut och 10 veckor post-kur.

Ålder
30-35
Längd
174

Träningserfarenhet
Gym i 11 år, varav periodvis mycket fokuserat, och periodvis fallit bort helt något år pga jobb/annat fokus.

Anledning till kur:

Mål med kuren:
Bryta igenom min platå, bli större och starkare än någon gång under mina ~11 träningsår.

Kuren
20 veckor

Hantering av östrogen
Arimidex 0.5mg endast vid symptom. Kost som ska verka som naturlig AI (t ex solrosfrön, broccoli m.m)
Nolvadex på standby.

Träningsupplägg
2 vilodagar per vecka

Kost

Plan för PCT

Pre-PCT

PCT
Peptider: Ipamorelin + MOD grf1-29 (för att motverka nolvadex's negativa inverkan på hypofysen i form GH)

Post-PCT

STATS FÖRE KUR
Body-mätning före kur

Styrkestats innan kur

STATS VID KURSLUT (20V)
Body-mätning vid kurslut
% kroppsfett: 7.9% (tror inte denna stämmer helt varken före eller efter.. känns låg)
Kommentar: Lär vara lite vätska i det som maskinen betraktar som muskelmassa, vill jag tro, även om vatten finns som separat post i utläsningen.

Styrkestats vid kurslut:

STATS 10 VECKOR POST-KUR
Body-mätning

Kanske trist att inte testat max, men jag reppar nu mera utan problem på vikter som tidigare var över mitt 1 RM... Säger väl något?

Tankar om kuren:
Biggest surprise:
sexlust (var betydligt högre än väntat), och att benen grovade till sig. Trodde inte benen skulle svara så pass bra. Axlarna blev ingen wow-faktor, men även de poppade något. Många kommentarer om att jag vuxit.

Biggest let-down:
Att periodvis behöva hålla igen träningen pga muskelfästen och liknande. Var väl väntat, men samtidigt är man lite naiv. Musklerna gick helt enkelt inte att köra slut på, det som tog slut var just muskelfästen.
Fick en del inflammation på typiska ställen (bröstmuskelfäste, bicepsfäste). Var hanterbart och blev aldrig så pass allvarligt att jag fick avbryta, men hålla tillbaka i några veckor. Lite variation på utförande och lättare vikt med "mind-muscle-connetion" så fortsatte ändå ökningarna i muskelmassa. Kanske hade jag kunnat pressa mina 1RM mer, men fokus var på att öka mina 5RM och 10RM.

Biverkningar
Påtagliga:
Mycket lågt järnvärde, mitt järnförråd åts totalt upp. Löstes såklart enkelt med järntabletter.

Mindre påtagliga:

Tankar om PCT:
Var inte så illa som väntat, men jag var också mentalt inställd på att "det är nu det riktiga jobbet börjar". Har gått till gymmet med fokus på att försvara, snarare än att öka.
Sexlusten höll i sig några veckor efter kurens slut, troligtvis hjälpte HCG till med detta. Sexlusten dog nästan helt under Nolvadex, och har cirka 2 veckor efter PCT'n återhämtat sig bra.
Acnen på axlarna tog tid på sig, men har gradvis försvunnit sakta men säkert. Lite acne i ansiktet försvann direkt. Motivationen fick såklart en väntad dipp, det har varit att kötta på rutin.
Jag minskade medvetet träningsvolymen för att inte bidra till för hög nedbrytning av muskelmassa eftersom kroppens förmåga att återhämta sig blir sänkt.
Peptiderna vill jag tro hjälpte en hel del, jag upplevde skillnad nästan på dagen dels i höjd aptit men också höjt välbefinnande. När även peptiderna upphörde (samtidigt som Nolvadex slut) fick jag på nytt
en dipp i någon vecka.

Allt som allt har jag landat på en markant högre nivå styrkemässigt och i muskelmassa, än vad jag låg på innan. Jag kör högreps på mina tidigare max. Även mentalt känns det bra. Vågen ligger stabilt och jag fortsätter öka blygsamt i styrka.

Blodvärdena
Påverkades mindre än väntat, åtminstone mindre "negativt". Vissa värden ligger bättre än innan. Intressant att testot ligger högre 10 veckor efter kur än innan kurens start, kanske daglig fluktuation? Högre kcal-intag?
Ser att mitt blodsocker nu är högre än innan kur, och hemoglobinet ligger fortfarande högt, nästan på referens.Bör man vänta ytterligare någon månad eller två innan nästa kur?
Ska tilläggas att jag har verkligen försökt att naila allting, det är svårt att få med alla dagliga småsaker i denna rapport. Fyller på mer om jag kommer på något viktigt.

Nästa steg
Funderar på att köra precis samma upplägg istället för att addera ytterligare AAS. Kanske finns det mer att hämta, innan AAs behöver ökas. Vill försöka hålla en så låg riskprofil som möjligt, har inte tänkt tävla.
Tips på vad jag kan köra för att dra ned högt blodtryck? Tar Omega3, oljor, Q10-tabletter. Vad göra åt hemoglobinet, bara att tömma?
Du väger 67kg, och bänkar 105kg och har inte tränat på något år. Har jag förstått dig rätt då?
Citera
2021-12-28, 12:20
Medlem
Bra utförligt skriven kurrapport! Intressant läsning. Tack!

Hur var dina problem med blodtrycket? När uppstod dem? Hade du problem med huvudvärk? Hur ofta har du mätt? Antar du har en egen mätare, för du skriver du testat på kvällar också.

Hur säker är du på att det är anavar du ätit från vecka 8 till vecka 18 i 20 mg per dag? Tänker om det var här ditt problem med blodtrycket uppstod, att du kanske fått i dig något annat? Anavar har inte högt blodtryck som biverkning. De orala som förfalskas med anavar har alla högt blodtryck som biverkning.

Märkte du någon effekt när du gick på anavar? Efter hur länge? Vilka?

Men ja. Det kan ha kommit från testot också och/eller en aning högt östrogen (periodvis).
Citera
2021-12-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talfy
Bra utförligt skriven kurrapport! Intressant läsning. Tack!

Tack!

Citat:
Hur var dina problem med blodtrycket? När uppstod dem? Hade du problem med huvudvärk? Hur ofta har du mätt? Antar du har en egen mätare, för du skriver du testat på kvällar också.

Då jag började märka av blodtrycket var nog först någon gång mellan vecka 5 och vecka 10, vet tyvärr inte exakt när de kom - kanske redan hade haft en period innan jag faktiskt lade märke till det och skaffade en mätare. Hade ej problem med huvudvärk. Försökte mäta relativt regelbundet för att få en bra bild, morgon och kväll några gånger i veckan, 2-3 gånger per tillfälle och sedan dra ett snitt.

Citat:
Hur säker är du på att det är anavar du ätit från vecka 8 till vecka 18 i 20 mg per dag? Tänker om det var här ditt problem med blodtrycket uppstod, att du kanske fått i dig något annat? Anavar har inte högt blodtryck som biverkning. De orala som förfalskas med anavar har alla högt blodtryck som biverkning.

Är tyvärr inte säker, märket var Phenom Pharma och kunde valideras på deras sajt. Upplevde dock ingen "bloating" eller liknande dboll-effekt (har dock inte kört dbollar så vet inte hur jag skulle reagera). Fick inte heller någon värre acne under anavar-perioden.

Citat:
Märkte du någon effekt när du gick på anavar? Efter hur länge? Vilka?
Musklerna blev hårdare, mer "spända" och närmare till kramp, bara efter några dagar. Sänkte därför dosen till 20mg ED och då blev det lite bättre. Av mina bodymätningar att döma så ser det ut som att Anavar klev in och boostade upp för att bibehålla högt momentum, där det annars kanske hade planat ut något och fortsatt öka lite långsammare. Är bara hypotes. Märkte inte direkt skillnad i styrka, annat än att jag kunde fortsätta öka vecka för vecka. Jag hade redan så pass bra styrkeökning från testot, svårt att veta hur det hade varit utan anavaret som extra krydda.

Citat:

Men ja. Det kan ha kommit från testot också och/eller en aning högt östrogen (periodvis).
Till nästa kur ska jag våga mig på lite mer adex, var väldigt väldigt snål och försiktig med det. Har inte möjligt att testa känsligt östradiol tyvärr, för långt ifrån närmaste testställe för detta. Så har helt fått utgå från känsla, vilket är långt ifrån optimalt...
Citera
2021-12-28, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eugodlbrnujn
Du väger 67kg, och bänkar 105kg och har inte tränat på något år. Har jag förstått dig rätt då?
Tack för kommentaren! Har redan kört, kurrapporten blev också en slutrapport. Men 67kg var min startvikt och 105 kg var dåvarande PB.
Citera
2021-12-28, 14:22
Bannlyst
Citat:
Tack för kommentaren! Har redan kört, kurrapporten blev också en slutrapport. Men 67kg var min startvikt och 105 kg var dåvarande PB.
Då är jag med. Tack för klargörandet!
Citera
2022-01-10, 21:06
Medlem
Citat:

Ålder
30-35
Längd
174

Träningserfarenhet

Anledning till kur:

Mål med kuren:

Kuren
20 veckor

Hantering av östrogen
Nolvadex på standby.

Träningsupplägg
2 vilodagar per vecka

Kost

Plan för PCT

Pre-PCT

PCT

Post-PCT

STATS FÖRE KUR
Body-mätning före kur

Styrkestats innan kur

STATS VID KURSLUT (20V)
Body-mätning vid kurslut

Styrkestats vid kurslut:

STATS 10 VECKOR POST-KUR
Body-mätning

Tankar om kuren:
Biggest surprise:

Biggest let-down:

Biverkningar
Påtagliga:

Mindre påtagliga:

Tankar om PCT:
en dipp i någon vecka.

Blodvärdena

Nästa steg

Grymt bra rapport, snyggt! Extra bra när jag själv kollar på Anavar + Testo kur.

Nu i efterhand, är du nöjd med din kur?
Höll sig resultaten bra efter din PCT eller tappade du snabbt?
Vad skulle du gjort annorlunda om du hade gjort om den?
Citera
2022-01-11, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basemaster
Grymt bra rapport, snyggt! Extra bra när jag själv kollar på Anavar + Testo kur.

Nu i efterhand, är du nöjd med din kur?
Höll sig resultaten bra efter din PCT eller tappade du snabbt?

Tack! 3 månader efter kuren hade jag dippat ned från 78 kg till 74 kg, men första 3 kg försvann första 3 veckorna - vilket tyder på att det var vätska. Kan låta som en stor dipp, men det är fortfarande 7kg upp mot kurstart, så jag är mycket nöjd. Styrkan var också riktigt bra även 3 månader efter kur, inte som under kur givetvis, men markant högre än kurstart. Fettprocenten ökat något, vilket var att vänta.

Upplever inte att jag tappade styrka snabbt, jag fortsatte göra blyga rep-PBs 1-2 månader efter kur. Det var egentligen under månad 3 som jag inte längre hade gjort några nya PBs, det var lite extra slitsamt och "orken" var inte riktigt där, nära till yrsel. Kan såklart bero på andra saker, och utan att gå in på vaccintjaffs så var jag helt sänkt 10 dagar efter sprutan (vilket inföll månad 3).

Citat:
Ursprungligen postat av Basemaster
Vad skulle du gjort annorlunda om du hade gjort om den?
1. Jag kanske skulle chillat lite med takten jag ökade vikten på stången, jag adderade 5% (ibland högre) vikt varje vecka, i princip alla övningar, vilket musklerna pallade men inte muskelfästen/leder. Rookiemistake. Skulle lagt in en "lugn" vecka vare tredje vecka.
2. Jag skulle ha förberett mig på högt blodtryck redan från start och börjat ta kosttillskott/kost som motverkar detta direkt.
3. Jag skulle förberett mig på håravfall och acne direkt och haft produkterna på plats vid start.
4. Jag skulle inte snålat på saltet, natriumbrist ledde till hjärtklappningar och "orkeslöshet", tills jag upptäckte orsakten.
5. Skulle tagit järntillskott tidigare eftersom nybildandet av röda blodkroppar snabbt dränerade mitt järnförråd.
6. Skulle adderat en "buffert" av nålar och olja, för att kompensera svinn som sker när man misslyckas med stick eller måste ta om pga blod eller annnat.
7. Vågat sätta testo i skinkan direkt, och inte köra så mycket stick i låren.

Kontinuerliga blodprover (åtminstone var 6e vecka) och kroppsmätningar var verkligen guld värt.

Eftersom det var min första kur känner jag att det var rätt beslut att låta testo som bas "landa" först innan jag adderade oral, vilket jag gjorde runt vecka 8 (om jag minns rätt.. står ovan )

Under kur 2 kör jag igång anavar direkt istället, eftersom jag nu har fler receptorer från start, än vad man har inför sin första kur. Tror därför att jag får bättre kickstart (vilket jag också har upplevt nu 2 veckor in). Jag har samtliga punkter ovan i åtanke, och saker har börjat riktigt bra.
Senast redigerad av torminven 2022-01-11 kl. 10:17.
Citera
2022-01-11, 10:25
Medlem
Såhär ska en kur utföras och rapporteras. Mycket bra jobbat! Vilka hårprodukter använde du som du tyckte hjälpte mot håravfallet?
Citera
2022-01-11, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av concertasoc
Såhär ska en kur utföras och rapporteras. Mycket bra jobbat! Vilka hårprodukter använde du som du tyckte hjälpte mot håravfallet?

Tack, kul att höra

Nässelpulver i morgon&kvällsshake, sägs bidra till att blockera nybildning av DHT. Såklart bra för annat också.
https://www.apotea.se/rawpowder-nasselpulver-250-g
"DHT-schampoo" som sägs blockera DHT i hårbotten, och med lupinprotein som sägs stimulera hårtillväxt.
https://lyko.com/sv/watermans/waterm...ir-growth-trio
DHT-spray/serum för hårbotten. Innehåller lupinprotein som ovan nämnt.
Använder också macadamiolja för skägg och hår (och i shake). Just i håret då det innehåller bra ämnen och motverkar uttorkningen som DHT-hårprodukterna kan ge.

Finns också "the big three" som More Plates More Dates tipsar om, men jag har inte behövt ta till annat än vad jag nämner ovan.
https://www.youtube.com/watch?v=6n-L-g9WaNM
finaxeride och minoxodil får bli esset i rockärmen IFALL shit turns south.
Citera
2022-01-11, 18:44
Medlem
Applåderar… Mycket bra rapport! Bra utfört 🙌🏻
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem