2022-01-11, 08:31
Medlem
Angående att rösta så är man rätt dum om man röstar på ett parti som riskerar eller förmodligen inte kommer in i riksdagen.

Rösta på dem i kommunvalet istället och satsa på det bästa möjliga kortet i riksdagsvalet även om det kortet inte är perfekt.

Varenda parti som finns i riksdagen nu har mängder av plus och minus. Det är jättesvårt att rösta på något bra utan att få massa skit med på köpet.
Citera
2022-01-11, 08:51
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Angående att rösta så är man rätt dum om man röstar på ett parti som riskerar eller förmodligen inte kommer in i riksdagen.

Rösta på dem i kommunvalet istället och satsa på det bästa möjliga kortet i riksdagsvalet även om det kortet inte är perfekt.

Varenda parti som finns i riksdagen nu har mängder av plus och minus. Det är jättesvårt att rösta på något bra utan att få massa skit med på köpet.

Så länge inte SD börjar förespråka restriktion med måtta (ingen dör av Corona) och ta bort de fascistiska vaccinpassen (som förövrigt för oss till globalisternas ”utopi” och något SD bör vara emot om man verkligen är nationalister) så kommer jag inte ge min röst till SD.

Jag förstår att det är svårt för SD då deras väljare är splittrade i frågan, men man måste annars hissar man den vita flaggan inför globalisternas dröm.
Citera
2022-01-11, 08:55
Medlem
McQwertys avatar
Nya SIFO är ute (förenklat):

S 30.8 % (+2,3)
SD 19,8 % (0)
M 19,7 % (-1.4)
V 9,9 % (0)
C 6,9 % (-1)
KD 5,2 % (+0,4)
MP 3,4 % (-0,3)
L 2,7 % (+0,1)

S+V+C = 47.6%

M+SD+KD = 44.7%

https://www.expressen.se/nyheter/sd-nast-storsta-parti-gar-om-moderaterna/

https://live.aftonbladet.se/supernyt...inal.XR3TWppce
Senast redigerad av McQwerty 2022-01-11 kl. 09:34.
Citera
2022-01-11, 09:11
Medlem
Socialdemokraterna har fått en drömstart efter partiledarbytet och upplever återigen lite av de gamla dagarna före alla kriser med Mona Sahlin, Håkan Juholt och Stefan Löfven.

Men alla vet ju att socialdemokraterna har många problem i sin politik som folk är missnöjda med, verkligheten pockar på och socialdemokraterna har under sina 7-8 år som regering visat upp en häpnadsväckande passivitet och arrogans inför verkliga problem.

Man dras fortfarande med sina stödpartier MP, V och C även om de fått större rörelsefrihet nu som enpartiregering. Det ger att man riskerar att lova mycket, men inte klara av att genomföra sina löften om man inte börjar samarbeta med SD.

Frågan blir om de kan behålla sina väljare och ifall de inte gör det, vart går då väljarna?

Moderaterna är nu krismedvetna och lär lägga om sin taktik inför valet och likaså är SD nu hungrigare och lär vilja locka till sig fler väljare.
Citera
2022-01-11, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Så länge inte SD börjar förespråka restriktion med måtta (ingen dör av Corona) och ta bort de fascistiska vaccinpassen (som förövrigt för oss till globalisternas ”utopi” och något SD bör vara emot om man verkligen är nationalister) så kommer jag inte ge min röst till SD.

Jag förstår att det är svårt för SD då deras väljare är splittrade i frågan, men man måste annars hissar man den vita flaggan inför globalisternas dröm.

Förvisso, men jag tror det är bra att SD hållit en förhållandevis låg profil i frågorna om restriktioner/vaccin eftersom utfallet har varit lite svårt att förutspå.

Det kanske kommer läge för att vara mer skeptiskt till restriktionerna nu när omikron kommit och det är så många som smittas utan sjukhusen blir överbelastade. Men just nu så är problemet att sjukhusens kapacitet är ganska usel efter 20 års politiskt misskötsel. Jag tror att nu de senaste två veckorna så späs sjukhusens problem på av ledigheter och att personalen själva blivit sjuka.

Det bör alltså bli bättre på den punkten om sisådär 1-2 veckor och då misstänker jag att man också tydligare ser att omikron inte innebär en flodvåg av sjuklingar som behöver sjukhusvård.
Citera
2022-01-11, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Du krånglar till det helt i onödan. Centerpartiet gör vad som helst för att hålla SD borta från regeringsmakten. Konstigare än så är det inte.

Ja, krånglar till det gör jag.

Det kan vara värt notera att en utväg för Centern har varit att bli passiva. De släppte ju fram en budget M+SD i höstas genom att de var passiva och inte stödde regeringens budget eftersom den tillkommit i samarbete med V.
Citera
2022-01-11, 09:43
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Socialdemokraterna har fått en drömstart efter partiledarbytet och upplever återigen lite av de gamla dagarna före alla kriser med Mona Sahlin, Håkan Juholt och Stefan Löfven.

Men alla vet ju att socialdemokraterna har många problem i sin politik som folk är missnöjda med, verkligheten pockar på och socialdemokraterna har under sina 7-8 år som regering visat upp en häpnadsväckande passivitet och arrogans inför verkliga problem.

Man dras fortfarande med sina stödpartier MP, V och C även om de fått större rörelsefrihet nu som enpartiregering. Det ger att man riskerar att lova mycket, men inte klara av att genomföra sina löften om man inte börjar samarbeta med SD.

Frågan blir om de kan behålla sina väljare och ifall de inte gör det, vart går då väljarna?

Moderaterna är nu krismedvetna och lär lägga om sin taktik inför valet och likaså är SD nu hungrigare och lär vilja locka till sig fler väljare.

S har nu fram till valet på sig att lägga och få igenom förslag i riksdagen för att visa att senaste tidens utspel inte bara varit luftpastejer.
Valet blir examensdagen intill dess är inget huggit i sten.
Citera
2022-01-11, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
S har nu fram till valet på sig att lägga och få igenom förslag i riksdagen för att visa att senaste tidens utspel inte bara varit luftpastejer.
Valet blir examensdagen intill dess är inget huggit i sten.

Ja precis och de kan om de vill få igenom ganska mycket med stöd av M och SD. Frågan är dock om de verkligen vill?
Citera
2022-01-11, 10:01
Medlem
Stones avatar
Kristersson är nog mer upprörd över att SD har gått om än att S går så starkt framåt.
Citera
2022-01-11, 10:05
Medlem
Så S plockar ytterligare en procent väljare från M. Känns som att vi nu snarare ser en effekt av hur svag Kristersson är snarare än hur bra Magdalena Andersson är.

Det positiva i allt elände är att det är uppenbart för alla (media, politiker och sossar) att folk vill ha hårdare tag och åtgärder mot bland annat problem skapade av invandring. Chansen finns därför att S blir allt mer invandringsnegativa, i alla fall i retoriken och skjuter Sverige allt mer mot en dansk modell. Ygeman och Johansson skulle nog inte ha några problem med att i alla fall i retoriken dra åt kranarna hos Migrationsverket om det gav S 35% av rösterna. Det som var rasism igår är för sossar okay idag om det ger röster. Gäller bara att kasta lite extra bajs på oppositionen samtidigt så att alla ser hur goda man är.

S har en stor falang med "Bleeding hearts" och blattar, men lovar man bidrag och fortsatt daltande med dessa, bara det att inga ny invandrare får komma kan man nog ändå hamna i en situation där man får lång fler väljare från SD och M än vad man tappar till C och V.

Tyvärr kommer inte en sådan eventuell svängning att ske snabbt utan snarare till valet 2026 då ytterligare 400.000 uppehållstillstånd och 300.000 medborgarskap delats ut och andelen i Sverige med utländsk bakgrund gått från 25% till närmare 30%.

Sedan är det kanske ändå positivt att S ökar nu och inte i maj. Förhoppningsvis blir det eld i baken hos SD, M och KD. Har som jag nämnt tidigare i tråden tyvärr börjat få känslan av att M gett upp och inte ens vill regera. Hoppas jag blir motbevisad...
Citera
2022-01-11, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Så S plockar ytterligare en procent väljare från M. Känns som att vi nu snarare ser en effekt av hur svag Kristersson är snarare än hur bra Magdalena Andersson är..

Dock är ju Magdalena Andersson betydligt bättre på alla sätt än Stefan Löfven. Det måste ju ändå erkännas. Visserligen kan man med fog misstänka att Löfven är lätt utvecklingsstörd så det är egentligen inget särskilt konstigt då Maggan åtminstone är normal-begåvad (och kanske till och med över genomsnittet) och kan debattera. Att (S) tjånade på att byta partiledare är inget konstigt.

Nu gäller det att få väljarna att inse att det fortfarande är samma skit parti som innan. Det tror jag kommer att lösa sig under valrörelsen.

I vilket fall är det viktigare att (L) åker ut än att högersidan vinner. Det värsta vore en "höger" seger med (L) på de avgörande mandaten med möjlighet att sabotera allt som kan misstänkas vara (SD)-politik.
Citera
2022-01-11, 10:39
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten

Tyvärr kommer inte en sådan eventuell svängning att ske snabbt utan snarare till valet 2026 då ytterligare 400.000 uppehållstillstånd och 300.000 medborgarskap delats ut och andelen i Sverige med utländsk bakgrund gått från 25% till närmare 30%.

..
Det tåget har gått.
Flera år sedan som 30% med utländsk bakgrund passerades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in