Citat:
Ursprungligen postat av
flushbuch
Tack för ett intressant svar. Finns ett par tankar här som är nya för mig. Får smälta det lite.
Att spela "tat" mot "tat" är ibland det bästa. Tyvärr är det också ett drag som hela tiden riskerar att föra alla parter till lose-lose delen av spelplanen snarare än till win-win delen.
Tack själv, positiv återkoppling är ovanligt på detta forum och välkomnas!
Tillåt mig därför adressera något annat du sade, och som jag också funderat kring. Det här med att gå in i diktaturer, avsätta diktatorn och kötta runt, för att sedan lämna en plats mycket värre än vad den var innan, åtminstone sett till infrastruktur, ordning och fungerande myndighetsutövning. Detta är ju något som väst i allmänhet och USA i synnerhet varit duktiga på. Vinna slagen, men förlora det som räknas. Heart and minds. Här borde man anta någon sorts "doktrin" som tyvärr också stavas "fallande börskurser, förlora nästa val och sämre ekonomi" men som skulle kunna låta något i stil med "för varje dollar som spenderas på den militära operationen, ska en dollar sedan läggas på infrastruktur, utbildning, demokratisering, sjukhus och civilsamhälle" i landet vars diktator nu antingen sitter i en jordhåla, är död med en kvast i röven eller skjuten av sina egna.
Jag kan förstå varför många är kritiska till västs (USAs) härjningar i världen. Problemet är att man ser det som att mindre härjningar är lösningen, vilket jag inte tror. Det finns knappast något mer värdelös än s.k. svaga insatser i krig. Att dutta med våld, är att dra ut på ett evigt lidande som drabbar civila hårdare än någon annan. Nej, våld ska vara konsekvent med väldefinierad "exit-strategi", dvs klara mål och kriterier för när kriget är klart och vunnet, och vad som kommer sedan. Här är tyvärr diktaturer mer effektiva. De ger sig mer sällan ut på äventyr, men gör det med besked när det väl händer. Och då de inte bryr sig om civilbefolkning så kommer de också närmare sina egna politiska och militära mål.
Ingen vettig själ vill ha krig, drömmer om krig¹, eller hoppas att krig ska vara lösningen. Detta menar jag dock leder till en våldsparadox, där vi hela tiden drar ut på konflikter och lidanden, i syfte att minimera "våld". På snarlikt sätt som vi är mer rädda för tjernobylkatastrofer² än den 0,5-1,0 miljoner människor som dör årligen i trafikolyckor, motsvarandes kanske ett par tjernobyl i veckan...
Jag vill ha färre, men större krig (där "vill" inte ska ses som något som glädjer mig). Inte för att jag gillar maffiga konflikter, utan för att jag genuint tror att detta leder till
färre döda och ett
mindre lidande av civilbefolkningar. Och dessa krig ska ha definierade mål, innehålla så få tveksamheter och "duttandet med våld" som möjligt och bör följas av ett massivt uppbyggnadsprogram. Väst kan
bevisligen använda hundratals miljarder av skattemedel på att åsamka andra stor skada, så varför ska jag tro att
det skulle inverka menligt på oss att använda hundratals miljarder till att bygga upp igen efteråt? Västtyskland blev ju hela världens handelspartner extraordinarie efter andra världs, efter Marshallplanen. Tyskland var världens största exportekonomi tills nyligen och är fortfarande större än USA och Kina
per capita om jag inte missminner mig. Rasera diktaturen, bygg upp demokratin. Handla. Återbetalningstiden blir kort. För krig
i sig självt är återbetalningstiden oändlig, för ingen kan betala tillbaka någonting till någon. Pengarna är helt enkelt bortsprängda i form av kulor, krut och ballistiska robotar. Jag inser att om man tolkar mig fel här, så framstår jag som en krigshetsare, en hök, en våldsman. Men det är inte mitt syfte och inte mina ideal. Jag vill precis som alla vettiga människor ha en fredlig värld. Men jag anser inte att "fredlig" är förenligt med "stabila" relationer till förtryckarregimer bara för att vi själva har mat för dagen och meningsfulla liv. Jag vill ha mer än fred. Jag vill ha
frid. Det kan vi inte få med nuvarande Ryssland som granne. Hur många konflikter hade inte kunnat kortas ner, och återuppbyggnaden gått smidigare, om "man" hade slagit till hårdare och mer resolut? Varför satt Khadaffi 42 år? Varför besegrades inte Saddam Hussein redan under Gulfkriget? Varför låter vi blodbadet i Syrien pågå
fortfarande, när det fanns utmärkta tillfällen att bli av med Assad mycket tidigt med ett knippe kryssningsrobotar? Varenda dollar spenderad på konflikt efter det, hade kunnat spenderas på ockupation³ och återuppbyggnad i stället. "Krig" som är rena straffåtgärder och där den anfallande makten aldrig avser ta sitt ansvar och ockuperar, äcklar mig lika mycket som värnandet av "stabilitet". Och detta är inte en åsikt som kommer från någon som romantiserar krig, vill ha krig eller ser fram emot krig. Ja, väst har ett stort ansvar här. Inte för att diktaturerna har rätt, utan därför att vi
gör för lite, samtidigt som vi inte ska betrakta diktatur som vuxna, fullvärdiga och ansvarstagande medlemmar av världssamfundet.
Metoden är skrämmande, ja. Brinkmanship utan bluff. Tanken hissnar och skrämmer mig, men jag har inte lyckats falsifiera den, givet principen att ryssar (eller nordkoreaner) har lika stor rätt till demokrati, frihet, söka sin egna lycka, bildning, etc, som jag. Är principen däremot bara "stabilitet", ja då får vi ständigt ge det Putin vill, om och om igen. Det reduceras ner till ren beskyddarverksamhet.
1) Även om det nog finns en hel del 14-åringar på detta forum med machokomplex som gillar att tala om futtiga handeldvapen och "hur de skulle göra" i en viss situation och tror att nyckeln till hur man förbereder sig för krig är att smeka balla jaktknivar...
2) Förstörelsen av yta inräknad. Oljespill, bränder (och dess släckningsarbete), etc, vid vägkanter och vägrenar gör mycket större areal obrukbara och olivsgivande än hela "The Zone". Edit! Viktigt! Jag vet inte om detta med ytan stämmer, har inte gjort läxan tillnärmelsevis lika noga här och siffror är givetvis rätt svåra att få tag i. Det var länge sedan jag tog fram denna jämförelse, i en helt annan diskussion åratal sedan. Se det för vad det är, en jämförelse mellan fåtal stora och många små händelser, en poäng.
3) "Ockupation" är förstås ett laddat begrepp med negativa konnotationer. Men i sak, rättslig mening, kan ockupation vara påkallat av internationell rätt, ett ansvar som en angripare
bör ta, eftersom en ockupationsmakt i folkrättslig mening då är staten och har skyldighet att agera statsmakt utan övergrepp.