2022-01-10, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja det är ett hittepåord men förhoppningsvis förstod du vad jag menade ändå. Det finns inget egenvärde heller i att, som du, enbart fokusera på smittspridning och inte sjukvårdsbelastning. När du talar om "medborgarnas lycka" menar du nog i själva verket din egen lycka, vilket inte är relevant för någon utom möjligen dina ovaccinerade gelikar.
Du har rätt, jag tycker inte smittspridning har något egenvärde heller. Jag speglar bara argumenten som används för att motivera särbehandling och vaccintvång, som var fel redan från början men som nu inte ens gäller längre eftersom smittspridningen bytt ägare.
Citera
2022-01-10, 19:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Bra alla som kör för fort ska nekas vård. Då kommer vi få massvis med platser till sjukvården.
Du glömde nog att kolla vad diskussionen du just hoppade in i gällde!
Citera
2022-01-10, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du har rätt, jag tycker inte smittspridning har något egenvärde heller. Jag speglar bara argumenten som används för att motivera särbehandling och vaccintvång, som var fel redan från början men som nu inte ens gäller längre eftersom smittspridningen bytt ägare.

Nej, smittspridningen byter inte ägare bara för att du gör dina egna agendadrivna tolkningar av data.
Citera
2022-01-10, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tycker du även att kraftigt överviktiga som inte på något vis verkar ha för avsikt att minska sitt matintag ska få en gastric bypass?

Det är faktiskt så att man i en demokrati faktiskt kan vägras vård som inte bedöms fungera beroende på att patienten är ovillig att följa vissa regler.

Säkert, ge oss ett exempel...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Covid är klassad som en samhällsfarlig sjukdom. Det är ovanligt.
Varken pest, mjältbrand, HIV, eller rabies klassas som samhällsfarliga. Att covid-19 klassas som samhällsfarlig är ett dåligt skämt och en uppenbar felklassificering.

Samhällsfaran med covid-19 är inte sjukdomen utan samhällets överreaktion.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Fortkörning utgår enbart ifrån att du utsätter andra för risk. Du får köra 200 km/h eller ännu snabbare på inhägnat område, racerbanor m.m.

Det finns extremt få exempel på demokratiska inskränkningar för att skydda dig själv. Det skulle möjligtvis vara droger, men drogmissbruk skadar ofta nära anhöriga, och det är ju en omdiskuterad fråga och lagligt i många länder.
Varför får jag inte köra 200 km/h när jag - som jag skrev - är ensam på motorvägen?
Jag förstår om det är olämpligt och förbjudet när det finns andra "mottrafikanter" på vägen, men ensam, då borde det väl vara okej.

Corona/covid drabbar ju också andra på liknande vis som tex. drogmissbruk.
För att skydda nära och kära borde det vara tvång att vaccinera sig, eller hur!?
Citera
2022-01-10, 19:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det har nyligen presenterats tre exempel i tråden och det finns flera.
Citera
2022-01-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Rökare får inte nya lungor om de ej slutat röka. Alkisar för inte ny lever. Man får inte ett nytt hjärta heller eller ballongsprängning i benen om man röker.

Finns säkert fler exempel.
Citera
2022-01-10, 19:54
Medlem
Citat:
Tycker du även att kraftigt överviktiga som inte på något vis verkar ha för avsikt att minska sitt matintag ska få en gastric bypass?

Det är faktiskt så att man i en demokrati faktiskt kan vägras vård som inte bedöms fungera beroende på att patienten är ovillig att följa vissa regler.
Ja, självklart ska den få en gastric bypass oavsett vad den har för inställning till mat, om inte fetman är ett hinder för att operationen ska kunna utföras på ett säkert sätt.
Citera
2022-01-10, 19:57
Medlem
DikTs avatar
När FHM idag (Rapport på SVT) säger att de har börjat se effekten av de restriktioner som infördes strax innan jul, vad menar de då konkret?
Smittspridningen har ju ökat.
Citera
2022-01-10, 19:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Varken pest, mjältbrand, HIV, eller rabies klassas som samhällsfarliga. Att covid-19 klassas som samhällsfarlig är ett dåligt skämt och en uppenbar felklassificering.

Samhällsfaran med covid-19 är inte sjukdomen utan samhällets överreaktion.
Du bör nog skriva att just nu klassas varken pest, mjältbrand, HIV, eller rabies som samhällsfarliga sjukdomar.

Det är ju inte sjukdomens direkta farlighet som gör den samhällsfarlig utan själva smittspridningen och därmed dess påverkan på samhället.
Jag vet att du vet detta, men det du skrev kan missuppfattas.
Citera
2022-01-10, 19:58
Bannlyst
Citat:
Det går ju bra att läsa vad FoHM skriver och visar i diagram.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-52-final.pdf

Flera smittade och flera på IVA är ovaccinerade per capita.
Finns undantag.

Nu var det inte den officiella statistiken på FoHms sida som avsågs utan kanske snarare vad de inkluderar respektive inte inkluderar i sina parametrar.

Om regionerna alltid redovisar tre eller färre inlagda på IVA som ovaccinerade, oavsett vaccinationsstatus, så hjälper det inte mycket att gå till deras hemsida för de riktiga siffrorna framgår inte, eller vi vet inte om de gör det.
Senast redigerad av Lokatten66 2022-01-10 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in