2022-01-10, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
En länk där man debunkar videon i fråga:

https://ph.news.yahoo.com/video-repeats-false-claims-safety-030833727.html

Ifall du vill ha lite ammunition i diskussionen 🙂

Tack Läsvärd artikel som omintetgör videons trovärdighet.
Citera
2022-01-10, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, det är väl ungefär skillnaden mellan de två grupperna...de flesta lär ju vara vaccinerade, rent statistiskt sett...

Alltså är det ganska osäkert om det verkligen ligger så många ovaccinerade på IVA?!
Senast redigerad av Lokatten66 2022-01-10 kl. 17:21.
Citera
2022-01-10, 17:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja bara att öppna upp då. Men om vården blir för ansträngd så portar vi anti-vaxarna. Deal?
Nej, ett fritt samhälle behöver en fungerande sjukvård. Meningslöst dessutom vaccinera folk nu eftersom det tar sån tid innan man får effekt av vaccinet, som dessutom är rätt värdelöst mot omicron. Och alla vi med naturlig immunitet då? Varför ta resurser från vården for att slösa vaccin på oss? Nej, gå du och få din hjärna undersökt, för nåt verkar inte riktigt stå rätt till.
Citera
2022-01-10, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, ett fritt samhälle behöver en fungerande sjukvård. Meningslöst dessutom vaccinera folk nu eftersom det tar sån tid innan man får effekt av vaccinet, som dessutom är rätt värdelöst mot omicron. Och alla vi med naturlig immunitet då? Varför ta resurser från vården for att slösa vaccin på oss? Nej, gå du och få din hjärna undersökt, för nåt verkar inte riktigt stå rätt till.

Helt riktigt. Nu borde man släppa vaccinationskrav och -pass. Till sommaren kommer viruset antagligen att retirera, gå tillbaka som tidigare somrar. Till hösten borde vaccinering bara rekommenderas för äldre, riskgrupper och de som vill, dvs utan påtryckningar och ett samhälle med vaccinpass.
Citera
2022-01-10, 17:25
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har ingen panik alls. Jag bara presenterar siffrorna som de är. Finns ingen anledning att skönmåla situationen som nu sist SSI i Danmark gör när ingen seriös expert där ute håller med om det som sägs.

Omikron kommer att slå hårt även om den är mildare. Vi kommer dock vara ganska skyddade i Sverige och i liknande länder p.g.a. vaccinationerna. Vi kommer inte att se lika mycket elände men situationen kommer att vara pressad ändå.

Men att i det här läget sänka garden framförallt framföra saker som att Omikron kommer att ge oss flockimmunitet är direkt oansvarigt. Särskilt mot vår utarbetade vårdpersonal runt om i Sverige.

Det var ett klart misstag att släppa på restriktionerna under julhelgen. Det kommer att kosta en hel del.

Du läste inte andra tweeten då?

Förstår du att London peakade runt nyår nu?
Nu borde man kommit ifatt lagget efter tio dagar va?
https://coronavirus.data.gov.uk/
Citera
2022-01-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Alltså är det ganska osäkert om det verkligen ligger så många ovaccinerade på IVA?

Ja, det är en ren gissningslek som FHM pysslar med när de visar sina diagram. Skulle nästan kalla det oetiskt när man saknar en statistisk analysmodell i botten för att utvärdera om det verkligen finns en signifikant skillnad. Gruppen på IVA är ju knappast representativ för samhället i stort dessutom.

Missvisande propaganda med andra ord. Rikta istället informationen till de grupper som är riskgrupp. Kan man anta att det mest rör sig om överviktiga män över 60, rökare, med hjärtproblem och som ej talar svenska?

Vad vet jag, men gissa får vi ju göra eftersom FHM inte redovisar all information.
Citera
2022-01-10, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

Ja men hela London är i princip nerstängt. Deras lockdown kom i grevens tid.
Citera
2022-01-10, 17:31
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det sägs ju så, men inget skyddar ju till 100%.
Nej, tyvärr kommer inte livet med några 100-procentiga garantier för någonting.

Jag tycker faktiskt synd om dig och andra som verkar vara oerhört rädda för det här. Du har ju fått två sprutor, gå ut och lev lite! Ta av dig munblöjan också! Det är hemskt att folk är så rädda tycker jag, i all välmening.
Skit i rädslan nu, trotsa den!
Citera
2022-01-10, 17:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Inte säkert något sjukhus kommer gå upp i katastrofläge men var och varannat kommer nog vara i förstärkningsläge längre in i vintern.

Ja, vi får väl se. Att den ökade smittspridningen inte skulle påverka vården tror jag en del kommer få äta upp mycket omgående.
Citera
2022-01-10, 17:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Och de har klarat dig bra tycker du?

Jo, de ligger verkligen lågt nu:

Edit:

Har för mig att jag la ett inlägg där jag sa att UK skulle peaka den här veckan. Hoppas jag får rätt.
Senast redigerad av arbetet 2022-01-10 kl. 17:40.
Citera
2022-01-10, 17:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej, tyvärr kommer inte livet med några 100-procentiga garantier för någonting.

Jag tycker faktiskt synd om dig och andra som verkar vara oerhört rädda för det här. Du har ju fått två sprutor, gå ut och lev lite! Ta av dig munblöjan också! Det är hemskt att folk är så rädda tycker jag, i all välmening.
Skit i rädslan nu, trotsa den!

Tre sprutor tom🙂 det är möjligt att du har rätt. Tycks ju främst vara ovaccinerade som drabbas hårt.
Citera
2022-01-10, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Fast det avgörande är väl om prevalensen är högre eller inte i samband med svår sjukdom/död. Det du pratar om kan bero på många andra faktorer så man bör vara försiktig att dra slutsatser som du gör.
Man har pratat hela hösten om att ovaccinerade behöver straffas för att de har högre prevalens (trots att de haft färre fall på totalen bland vuxna). Nu har istället de vaccinerade högre prevalens. Det funkar inte att komma nu och säga att prevalensen inte är en tillförlitlig parameter.

Att människor blir sjuka eller dör är en privatsak för den enskilde. Jag lägger mig inte i om du cyklar utan hjälm, går på stan utan broddar eller tar en cigarett. Att belägga människor med tvång och restriktioner kan aldrig motiveras med annat än minskad smittspridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in