2022-01-10, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Diagnoser flyter in och i varandra, och kan variera över tid - inte sällan utvecklas personlighetsstörningar i takt med att ungdomen växer upp, på det kan det även psykosliknande tillstånd lagras.

Mjo men om du lägger till basala mänskliga behov som närhet, grupptillhörighet med mera så lär väl det ge uppskov till ett uppdämt aggressivitet? Och detta är kanske extra känsligt i barn och tonåren.
Även om du har en diagnos så är du ju fortfarande i det första och främsta rummet en människa. Och människor är väldigt känsliga varelser med stora behov.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
ue

Queen var väl bögar? Är den musiken fortfarande populär?

QUEEN var inte bögar, de var en grupp där sångaren, Freddy Mercury, var bög
Citera
Medlem
Hoylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discomusen
Värst vad det gullas med pojken och diskuteras diagnoser och såååå puttinutti synd om honom? Som vanligt här när gm visade sig vara vitare än snön ute på gatorna.

Vilka det är synd om? De stackars knivhuggna människorna idag

Tror ingen menar att dessa saker skulle på något sätt förringa gärningen, utan mer att det kanske är förklaringar. Precis som så att det finns förklaringar även om GM är av annan etnicitet.
Citera
2022-01-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Väntat, med tanke på artiklarna i media.
Finns ju bild och namn ute.
Citera
2022-01-10, 17:01
Medlem
Koppling till attacken i Eslöv enligt media

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3qWE9/tva-skadade-i-knivdad-pa-skola
Citera
2022-01-10, 17:03
Medlem
Enligt uppgifter till TV4 har den misstänkte koppling till gärningsmannen som attackerade en skola i Eslöv förra sommaren.

Attacken skedde i anslutning till ett klassrum och det är flera elever som blev vittne till händelsen, säger Anders Olofsson, lokalpolisområdeschef.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3qWE9/tva-skadade-i-knivdad-pa-skola
Citera
2022-01-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Som familjemedlem innebär det att alltid tassa omkring tyst och osynlig, inte hållbart. Den bästa metoden jag sett är den som använts i Göteborg (Gillberg) och som blivit förföljd av många pga scientologerna. Den innebar strukturerad träning från tidig ålder, där alla i familjen deltar. Har sett fina resultat i vuxen ålder efter sådan behandling.

Den här killen verkar ha en dysfunktionell familj så där har säkert ingen strukturerad tillvaro varit på tal.

Ja, där tror jag att en stor del av boven ligger och vilar. Miljön i skolan i dagens samhälle är ju inte heller särskilt hälsosam.
Så sådana här grabbar är förmodligen dömd att misslyckas på förhand. Och att det landar i personliga val av hur man hanterar sina inre stormar.
Man kanske ska vara glad att detta inte är mer förekommande och dom som väljer att inte göra något mer ögonbrynshöjjande är tysta hjältar, egentligen. Med tanke på vad dom har att hantera.
Citera
2022-01-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janibollen
Finns ju bild och namn ute.
I media?
Citera
2022-01-10, 17:05
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
Tror ingen menar att dessa saker skulle på något sätt förringa gärningen, utan mer att det kanske är förklaringar. Precis som så att det finns förklaringar även om GM är av annan etnicitet.
Så är det, men vi vet väldigt sällan något om bakgrunden till kaos-babbens illdåd, varför det blir svårare att nyansera bilden. Sedan ska jag villigt erkänna att jag personligen håller på "mitt lag", jag bryr mig mer om de mina än om främlingar, därför känner jag mer när en av de mina förstör delar av sin framtid. För alla inblandades skull hoppas jag att de skadade är lindrigt skadade.
Citera
2022-01-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Jag har svårt att ta in att enbart diagnosen i sig, grav aspberger, skulle vara vanligt bland beteenden att hugga människor eller våldsamtbeteende. Utan att det ligger någon som helst grund till det, i närtid som personlig historik.

Det kan vara kemikalier som är med och spökar. Färgämnen i mat har visat sig vara problematiska för barn med diagnoser.
Du som är psykolog, gör lite undersökning av detta.

Pensionär numera och har jobbat med annat länge. Men det stämmer, framför allt droger, alkohol förstärker beteendet (och svårigheten att handskas med världen). Dåligt liv med fel näring, oregelbundna vanor med mera. Nattsudd med bristande god sömnkvalitet, för mycket fiktiva världar i datorn. Sådant som egentligen har sin orsak i diagnosen men som bara gör det hela värre. Dessa individer har vårt att relatera till världen, den är förvirrande för dem, därför är det bra med en uppväxt som just strukturerar, ger instrument att möta världen och minska ångesten. Och det är inte alltid att alla ska vara "snälla", utan lika ofta att visa hur man kan möta det som är hotande och ge verktygen att neutralisera det.

En mycket stor andel av intagna på fängelser har asperger med eller utan ADHD.
Citera
2022-01-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discomusen
Värst vad det gullas med pojken och diskuteras diagnoser och såååå puttinutti synd om honom? Som vanligt här när gm visade sig vara vitare än snön ute på gatorna.

Vilka det är synd om? De stackars knivhuggna människorna idag

Du vet ju inte vad dom knivhuggna människorna har gjort? Det kanske var rätt åt dom och att detta borde ha hänt för länge sedan egentligen?

Jag försvarar inte den här grabben, men folk verkar ha skapat sig en uppfattning på förhand. Någon måste väl agera motpol då. Det finns alltid två sidor av ett mynt.
Citera
2022-01-10, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Ja, där tror jag att en stor del av boven ligger och vilar. Miljön i skolan i dagens samhälle är ju inte heller särskilt hälsosam.
Så sådana här grabbar är förmodligen dömd att misslyckas på förhand. Och att det landar i personliga val av hur man hanterar sina inre stormar.
Man kanske ska vara glad att detta inte är mer förekommande och dom som väljer att inte göra något mer ögonbrynshöjjande är tysta hjältar, egentligen. Med tanke på vad dom har att hantera.

Ja, dagens skolmiljö odlar nog många fler som bryter igenom och begår olika former av våld. Precis vad de inte ska leva i, ständigt oväsen och rörig omgivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in