2022-01-10, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, såklart, men säg den familjemedlem till någon med asp som inte kan vittna om rejäla raseriutbrott i barndomen. Vi ska inte fastna vid det här nu och självfallet är jag inte så dum så jag sätter likhetstecken mellan neuropsykiatriska diagnoser (som långt ifrån är en exakt vetenskap) och enstaka händelser (beteenden). Det jag menar är att en diagnos kan hjälpa till att delförklara och förstå skeenden.

Just det, har växt upp med en. Många med bra familjer har social kompetens nog att inte visa problemen utåt, de kan nå långt i yrkeslivet. Men familjen har ett helvete, även som vuxna.
Citera
2022-01-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, såklart, men säg den familjemedlem till någon med asp som inte kan vittna om rejäla raseriutbrott i barndomen. Vi ska inte fastna vid det här nu och självfallet är jag inte så dum så jag sätter likhetstecken mellan neuropsykiatriska diagnoser (som långt ifrån är en exakt vetenskap) och enstaka händelser (beteenden). Det jag menar är att en diagnos kan hjälpa till att delförklara och förstå skeenden.

Ja visst det kan jag hålla med om, men jag tror att tyngdpunkten i sådant fall mer ligger i att omgivningen i olika miljöer har fyllt denna pojke med hat, förtvivlan och besvikelse m.m och att diagnosen i sig förvärrar det som redan är illa nog.
Citera
2022-01-10, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Hur då? Nekade läraren honom sex? Eller hånade honom för att vara oskuld och icke önskvärd av tjejer?
Med misstänkt diagnos kan GM bara ha fått för sig att läraren (eller eleven) var ute efter honom eller hånfulla mot honom. Det växer sedan till ett hat av stora proportioner där fler och fler påhittade saker läggs till.
Citera
2022-01-10, 16:39
Medlem
Citat:
Ja visst det kan jag hålla med om, men jag tror att tyngdpunkten i sådant fall mer ligger i att omgivningen i olika miljöer har fyllt denna pojke med hat, förtvivlan och besvikelse m.m och att diagnosen i sig förvärrar det som redan är illa nog.
Du, de kan fylla sig själva med hat grundat i osanna föreställningar om andras beteenden.
Citera
2022-01-10, 16:42
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ja, studie efter studie i mer än 50 år visat att miljöfaktorer har mindre betydelse än vad vi (politiken) vill göra gällande, men vår biologiska sårbarhet (i det här fallet psyket) kan göra att miljön påverkar mer än den gör för andra, framförallt åt det negativa hållet. Det är bara att gå till sig själv: när man sovit kass eller är hungrig är man bra mycket mer lättirriterad än när man sovit bra och är mätt - mycket förenklat.
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2022-01-10 kl. 16:45.
Citera
Medlem
Mr.Swedens avatar
Som den här killen är funtad med sina diagnoser skulle han ha mått bra av trygga, väl fungerande föräldrar med bägge fötterna på jorden. Dessvärre uppfostrades han av två individer som aldrig blev färdiga utan levde som i en splittrad drömvärld. Där kan man prata om både genetiskt och socialt arv som tippade honom över ända.

Jag har en vän med många bokstäver och trasslig barndom som frivilligt avstod från att skaffa barn. Han tog sitt ansvar. Den här morsan vägrade däremot inse allvaret och satte bara upp ett pekfinger mot omvärlden. Ska hon förbannas för det, eller ses som offer? Jag vet inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Iom att statsministern har uttalat sig så är det till 100% en vit yngling.

Studio ett i P1 hade just ett långt inslag om det inträffade med reporter på plats som intervjuat allt och alla och flikade in att det skedde i ett av stadens finaste områden, så då känndes det ganska klart att det måste vara en etnisk Svensk yngling.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Just det, har växt upp med en. Många med bra familjer har social kompetens nog att inte visa problemen utåt, de kan nå långt i yrkeslivet. Men familjen har ett helvete, även som vuxna.

Det stavas okunskap. Hade familj och övrig omgivning haft verktyg och kunskap om hur olika diagnoser fungerar och hur folks personlighet kan uttrycka sig med diagnoser så hade dom nog haft mycket mindre helvete, barndom som vuxen.

Folk är jävligt obildade på den här planeten, rent generellt och synnerligen inom områden som dessa. Diagnoser och personligheter.
Det finns ingen kurs i grundskolan som folk får gå för dessa. Utan det är ju dom få som väljer att gå psykologiprogrammet på högskola som får denna insikt. Och denna insikt är fortfarande väldigt begränsad på dessa program även om dom själva inte riktigt vill erkänna detta.
Citera
2022-01-10, 16:44
Medlem
Citat:
Det stavas okunskap. Hade familj och övrig omgivning haft verktyg och kunskap om hur olika diagnoser fungerar och hur folks personlighet kan uttrycka sig med diagnoser så hade dom nog haft mycket mindre helvete, barndom som vuxen.

Folk är jävligt obildade på den här planeten, rent generellt och synnerligen inom områden som dessa. Diagnoser och personligheter.
Det finns ingen kurs i grundskolan som folk får gå för dessa. Utan det är ju dom få som väljer att gå psykologiprogrammet på högskola som får denna insikt. Och denna insikt är fortfarande väldigt begränsad på dessa program även om dom själva inte riktigt vill erkänna detta.
Jag är utbildad psykolog
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Med misstänkt diagnos kan GM bara ha fått för sig att läraren (eller eleven) var ute efter honom eller hånfulla mot honom. Det växer sedan till ett hat av stora proportioner där fler och fler påhittade saker läggs till.

Det låter inte som aspberger dock. Utan kanske mer schizofreni eller paranoia?
Citera
Medlem
GM av finsk härkomst?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Studio ett i P1 hade just ett långt inslag om det inträffade med reporter på plats som intervjuat allt och alla och flikade in att det skedde i ett av stadens finaste områden, så då känndes det ganska klart att det måste vara en etnisk Svensk yngling.
Segregationen är enorm i Sverige, det har du helt rätt i. Statsministern skulle aldrig uttala sig om det vore fel sorts gm, eller om dådet utförts i "fel" stadsdel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in