2022-01-09, 08:40
Medlem
Studspojkens avatar
Hur är arbetsmiljön för poliser generellt? Det måste väl vara jobbigt att dagligen uppleva våld och hot, att ha en dålig lön, att jobba skift samt att ha en organisation med bristande ledarskap?!
Citera
2022-01-09, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studspojken
Hur är arbetsmiljön för poliser generellt? Det måste väl vara jobbigt att dagligen uppleva våld och hot, att ha en dålig lön, att jobba skift samt att ha en organisation med bristande ledarskap?!

Tro det eller ej men man vänjer sig.
Sen finns det saker som väger upp det negativa som kollegorna, arbetsvariationen (olika saker varje dag), jaga busar och hjälpa andra.

Angående lönen, så kan jag tycka att ingångslön på ca 28 000 inte är en sån dålig lön.

De har i många år nu höjt ingångslönen för att få fler sökande till Polisen.
Tyvärr är det på kostnad för lönehöjningar för oss som har jobbat några år där lönestegen är obefintlig. Vilket då har resulterat i att flera erfarna kollegor söker sig vidare till andra arbetsgivare.
Citera
2022-01-09, 22:17
Medlem
På tal om skift: vad har ni egentligen för arbetstider? Förutsatt att ni får gå av passet när ni ska.

Vi människor behöver ju regelbunden och tillräcklig sömn. Hur gör man för att inte bli ett vrak?
Citera
2022-01-09, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
På tal om skift: vad har ni egentligen för arbetstider? Förutsatt att ni får gå av passet när ni ska.

Vi människor behöver ju regelbunden och tillräcklig sömn. Hur gör man för att inte bli ett vrak?

Det varierar nog från polisområde till polisområde men det kan ju se ut 07-15:30, 15-23:30, 23-07:00.

Oftast jobbat man 2 alt 3 dgr i rad, sen ledig någon dag.

De flesta vänjer sig, problemet för vissa är ju mer privatliv, dvs småbarn etc. De behöver ju pussla lite mer med schemat för att få det att fungera.
Citera
2022-01-09, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
Det varierar nog från polisområde till polisområde men det kan ju se ut 07-15:30, 15-23:30, 23-07:00.

Oftast jobbat man 2 alt 3 dgr i rad, sen ledig någon dag.

De flesta vänjer sig, problemet för vissa är ju mer privatliv, dvs småbarn etc. De behöver ju pussla lite mer med schemat för att få det att fungera.

Kan man börja 7 nästa morgon efter att ha jobbat till 23:30?

Eller börja 23 efter att ha slutat 15:30 samma dag?
Citera
2022-01-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Kan man börja 7 nästa morgon efter att ha jobbat till 23:30?

Eller börja 23 efter att ha slutat 15:30 samma dag?
Ja, fast då slutar du 23 i regel för att få 8 timmars ”ledighet” mellan passen..
Citera
2022-01-10, 12:33
Medlem
IntroInfjs avatar
Hej

Hej

Jag har fått information från Blocket om att fyra av mina annonser hos dom har blivit polisanmälda.
Jag förstår inte varför 🤷🏻‍♀️.

Annonserna avser. En tavla (signerad), en babysäng och så har jag två anmälningar på samma annons -en innan ändring och en efter.

Får jag hem papper om det?
Finns det nåt nummer till polisen jag kan ringa för att fråga om det här?
Citera
2022-01-10, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IntroInfj
Hej

Hej

Jag har fått information från Blocket om att fyra av mina annonser hos dom har blivit polisanmälda.
Jag förstår inte varför 🤷🏻‍♀️.

Annonserna avser. En tavla (signerad), en babysäng och så har jag två anmälningar på samma annons -en innan ändring och en efter.

Får jag hem papper om det?
Finns det nåt nummer till polisen jag kan ringa för att fråga om det här?

Jag skulle kontakta blocket och fråga varför de är anmälda istället.

Vad gjordes för ändring?
Citera
2022-01-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Sitter inte på några siffror och kan inte googla fram några redovisningar annat än att JK under 2020 hanterade ca 2400 ärenden enligt frihetsberövandelagen och beviljade i ca 90%, men hur många dagar som är någon slags snitt framgår inte.
Det är väldigt olika, en nybakt polis från skolan kommer att ha fått lära sig basics, egentligen regelverket kring vad som gäller för förhören och vad som är viktigt att få med - täcka upp rekvisiten för brotten. Under karriärens gång finns naturligtvis vidareutbildningar av olika slag, beroende på vad du kommer att jobba med. Just nu är det enorm brist på utbildade barnförhörsledare, mycket beroende på att man införde ett nytt brott som kallas barnfridsbrott vars grunder är goda - men trots att vi kunde se det komma så dimensionerade man inte verksamheten efter den kommande ökningen av ärenden.

90 %? Det var mer än jag trodde. Då kan vi konstatera att det betalas ut väldigt mycket pengar i skadestånd till kriminella även om alla pengarna såklart inte bara går det hållet.

Ett par ex: Rapparen Yasin fick 100 000 kr för tre månader. En i Dödspatrullen fick 43 000 kr för 27 dagar för mordet i Uppsala. Två andra i DP har fått 20-25 000 kr, läste jag.

Summorna varierar helt klart men det kanske finns en minimum summa? Det blir runt 2100 fall där personer fått skadestånd. Många småsummor finns det säkert men klumpsumman blir enorm.
Citera
2022-01-11, 10:25
Medlem
IntroInfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
Jag skulle kontakta blocket och fråga varför de är anmälda istället.

Vad gjordes för ändring?

Är dom anmälda? Varför?

Den annonsen som blev anmäld två gånger innehöll möbler och diskställ.
Jag hade lagt till nån möbel och ändrat texten på vissa andra.
Citera
2022-01-11, 14:00
Medlem
Arbetstider - man skall inte ha bil enligt våra politiker - är upplägget att man aldrig
skall sluta mitt i natten - dvs antingen rimlig sen tid före typ 00 eller tidig morgontid
typ 6 när allmänna kommunikationer finns.

Om man nu jobbar på orter med mer eller mindre obefintliga allmänna kommunikationer
får man då rese/bilersättning av arbetsgivaren - avdrag är ju lika för alla utom politiker.

Kan inte polisstationerna men lite mer om anstalterna - Kolmården har långt från tåget.
Österåker ligger pestigt till - obegripligt att man byggt denna anstalt och där.

Tacka vet jag förr med norrköpings- och kalmarfängelset mitt i city.

Poliser kör bil och är undantagna från åkeribegränsningarna - jobbar ni 12-15 timmar i sträck
med bilkörning eller byter man chaffis under passet alt att det kommer ny. Inom åkerisvängen har
jag för mig att åker man två så är det arbetstid även för passageraren så officiellt kan man inte
köra 22 timmar med 2 chaffisar i bilen - låt gå för att det inte går att kontrollera passageraren
att denne varit med hela tiden.
Citera
2022-01-11, 16:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TopDogg08
90 %? Det var mer än jag trodde. Då kan vi konstatera att det betalas ut väldigt mycket pengar i skadestånd till kriminella även om alla pengarna såklart inte bara går det hållet.

Ett par ex: Rapparen Yasin fick 100 000 kr för tre månader. En i Dödspatrullen fick 43 000 kr för 27 dagar för mordet i Uppsala. Två andra i DP har fått 20-25 000 kr, läste jag.

Summorna varierar helt klart men det kanske finns en minimum summa? Det blir runt 2100 fall där personer fått skadestånd. Många småsummor finns det säkert men klumpsumman blir enorm.
Måttstocken finns på JKs hemsida, man börjar med 30.000 per månad, sen ökar beloppet med tid om man sitter länge och kan även ökas beroende på misstankens allvar, inte sällan får man mer om det har varit ett omskrivet mål eller liknande som kan komma att öka missaktningen mot den som suttit misstänkt för brottet.
Citat:
Ersättning för lidande
Med lidande avses bl.a. de känslor av oro, obehag och maktlöshet som ett frihetsberövande får antas innebära. Ersättningens storlek bestäms med utgångspunkt i hur länge frihetsberövandet har varat. Därför behöver du inte ge in någon särskild utredning för att få ersättning för lidande.

Enligt Justitiekanslerns praxis, som i sin tur baseras på domstolspraxis, bestäms ersättningen för lidande i normalfallet till 30 000 kr för den första månaden. Ersättning utgår sedan med 20 000 kr för varje ytterligare månad fram till och med den sjätte månaden och därefter med 30 000 kr per månad till och med den tolfte månaden.

Därefter ökar ersättningen successivt ju längre frihetsberövandet har pågått. Normalbeloppen dvs. de schabloner som används som utgångspunkt för att bestämma lidandeersättning, är 35 000 kr per månad från och med den trettonde månaden, 40 000 kr per månad från och med den nittonde månaden, 45 000 kr per månad från och med det tredje året, 50 000 kr per månad från och med det fjärde året, 55 000 kr per månad från och med det femte året, 60 000 kr per månad från och med det sjätte året, 70 000 kr per månad från och med det sjunde året, 80 000 kr per månad från och med det åttonde året, 90 000 kr per månad från och med det nionde året och 100 000 kr per månad från och med det tionde året.

Anledningen till att ersättningen är något högre den första månaden är för att kompensera den initiala chock som infinner sig under frihetsberövandets första tid. Skälen för att ersättningen ökar successivt från och med den sjunde månaden är att lidandet typiskt sett anses öka ju längre ett frihetsberövande pågår, bland annat på grund av den psykiska påverkan en långvarig frihetsinskränkning har som sådan och den avsevärda avskärmningen från den frihetsberövandes omgivning som det innebär.

Vissa omständigheter kan medföra en förhöjd ersättning. Det gäller främst om misstankarna har avsett ett särskilt allvarligt brott. Den högre ersättningen är då i huvudsak tänkt att kompensera den frihetsberövade för rädslan inför ett längre fängelsestraff, omgivningens missaktning, ökad publicitet samt ökade frihetsbegränsningar i form av restriktioner och ordningsregler på häkten och anstalter. Förhöjd ersättning utgår också till ungdomar i åldern 15 – 18 år. Sådana omständigheter tar Justitiekanslern hänsyn till självmant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in