2022-01-10, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesTrombley
Det är ingen PANDEMI, ingen överdödlighet varken 2020 eller 2021.

Denna sinnessjuka parodi måste få ett stopp.

Precis så.

"För att göra en jämförelse av ett slag som regeringen helst undviker:

Under de två sista veckorna i fjol avled cirka 5 personer per dygn med covid. När säsongsinfluensan var som värst 2017–2018 var motsvarande siffra 14."
Citera
2022-01-10, 15:02
Medlem
outoftheblues avatar
Läkare på Nya Zeeland förlorar sin legitimation om de uttrycker sig negativt till vaccinet.
... there is no place for anti-vaccination messages in professional practice, nor any promotion of anti-vaccination claims including on social media and advertising by health practitioners.

"The Council steps in as early as possible when a notification is made, or information comes to light to put in place any necessary arrangements to make sure patients are kept safe.
Vissa åsikter får helt enkelt inte uttryckas.

Att man inte får utfärda falska intyg utan konsekvenser är en sak, men läkarna får alltså inte ens vara negativt inställda till massvaccinering. Det är väl ändå rätt illa?

https://www.nzherald.co.nz/nz/covid-19-delta-outbreak-fake-vax-exemption-doctor-jonie-girouard-no-longer-able-to-practise-in-new-z ealand/ELYAK5VECGTJDU6KLBDQTX4DEM/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det är tack vare vaccinet och restriktionerna.

Sverige hade 2020 en överdödlighet på över 9,000 men då fanns inte vaccinet.

Låt oss testa din kunskap, vad för nytta gör vaccinen?

Det finns en nämligen men that's it. Resten är struntprat.
Citera
Medlem
JamesTrombleys avatar
Citat:
Det är tack vare vaccinet och restriktionerna.

Sverige hade 2020 en överdödlighet på över 9,000 men då fanns inte vaccinet.
Nej min hjärntvättade vän. Det är för att Corona är lika ofarligt som ett vanligt säsongsvirus och har mindre mortalitet än influensan.
Citera
2022-01-10, 15:03
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redeyire
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/G3qVmQ/vi-later-vinterkraksjuka-inskranka-demokratin

Förvånansvärd bra artikel.

"Borde inte politiken snarare handla om att stärka vårdens kapacitet på kort och lång sikt än dessa eviga inskränkningar? Tydligen inte."

Vad jag har sagt hela tiden, byt fokus...
Bra skrivet av Oisin. De värsta alarmisterna i tråden borde läsa den.

Citat:
Den vård som alla dessa restriktioner ska skydda delvis är ansatt av andra sjukdomar än covid-19. Som exempelvis säsongsinfluensa och vinterkräksjuka.

Borde inte detta leda till protester, eller i varje fall någon form av debatt?

Borde inte politiken snarare handla om att stärka vårdens kapacitet på kort och lång sikt än dessa eviga inskränkningar?

Tydligen inte.
Detta har väl inte kommit på tal en enda gång i en offentlig debatt nu under pandemin...
Citera
2022-01-10, 15:03
Medlem
Citat:
Låt oss testa din kunskap, vad för nytta gör vaccinen?

Det finns en nämligen men that's it. Resten är struntprat.

Minskar risken för allvarlig sjukdom och restriktionerna minska smittspridningen.
Citera
2022-01-10, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nu har till och med tangentbordsbrottaren AB-Oisín Cantwell tröttnat på Sosse-pandemin...underhållande!

"Vinterkräksjuka är numera en tillräcklig anledning för att inskränka demokratin.
Hur länge ska vi tillåta den här svarta farsen att fortsätta?

Nej, det finns ingen anledning att bagatellisera att 98 personer intensivvårdas just nu. Men ett annat sätt att se på saken är att fyra av fem iva-platser inte utnyttjas.
En sista siffra: för närvarande vårdas 0,009 procent av Sveriges befolkning på sjukhus för corona. Värre än så är det inte."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/G3qVmQ/vi-later-vinterkraksjuka-inskranka-demokratin
Välskriven krönika. Låter som han svalt det röda pillret nu.
Citera
2022-01-10, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Läkare på Nya Zeeland förlorar sin legitimation om de uttrycker sig negativt till vaccinet.
... there is no place for anti-vaccination messages in professional practice, nor any promotion of anti-vaccination claims including on social media and advertising by health practitioners.

"The Council steps in as early as possible when a notification is made, or information comes to light to put in place any necessary arrangements to make sure patients are kept safe.
Vissa åsikter får helt enkelt inte uttryckas.

Att man inte får utfärda falska intyg utan konsekvenser är en sak, men läkarna får alltså inte ens vara negativt inställda till massvaccinering. Det är väl ändå rätt illa?

https://www.nzherald.co.nz/nz/covid-19-delta-outbreak-fake-vax-exemption-doctor-jonie-girouard-no-longer-able-to-practise-in-new-z ealand/ELYAK5VECGTJDU6KLBDQTX4DEM/

Någon förespråkare för detta som kan förklara hur detta skiljer sig från metoder som används i tex Nordkorea?
Citera
2022-01-10, 15:05
Medlem
Citat:
Minskar risken för allvarlig sjukdom och restriktionerna minska smittspridningen.

Precis, minskar risken för allvarlig sjukdom.

Jag är ovaccinerad, hade precis covid 19 och har klarat det bra. Alltså är det upp till varje person att själv bestämma och utvärderar sin situation. Hade jag varit i riskgrupp så hade jag vaccinerat mig omgående.

Det sista hade inget med själva vaccinen att göra.
Citera
2022-01-10, 15:07
Medlem
Citat:
Precis, minskar risken för allvarlig sjukdom.

Jag är ovaccinerad, hade precis covid 19 och har klarat det bra. Alltså är det upp till varje person att själv bestämma och utvärderar sin situation. Hade jag varit i riskgrupp så hade jag vaccinerat mig omgående.

Det sista hade inget med själva vaccinen att göra.

Man måste kombinera vaccinet och restriktionerna för att så få som möjligt ska dö i covid.
Citera
2022-01-10, 15:09
Medlem
Citat:

Förvånansvärd bra artikel.

"Borde inte politiken snarare handla om att stärka vårdens kapacitet på kort och lång sikt än dessa eviga inskränkningar? Tydligen inte."

Vad jag har sagt hela tiden, byt fokus...

Ja, logiken saknas totalt, i deras post-faktuella sosseverklighet.

Jag har skrivit det tidigare, problemet är numera inte pandemin, det är att man låtit svensk sjukvård förtvina de senaste decennierna, bokstavligen.
Citera
2022-01-10, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
I princip den enda åtgärd de borde införa vore vaccinpasskrav överallt. Är du ovaccinerad så får du inte få utanför dörren. Sedan maskkrav överallt tills detta lugnat ner sig.

Alla dessa småinterventioner de gör kommer knappt få någon märkbar effekt ändå.

Men till syvende och sist så är det ju i princip frivilligt att bli svårt sjuk i covid nu. Är man trippelvaccinerad så behöver man knappt oroa sig för viruset. Så den ultimata åtgärden vore ju att vägra vård till ovaccinerade och sedan släppa i princip alla restriktioner. Då borde detta blåsa igenom på ett par månader och vården skulle sannolikt också stå pall.
Vaccinpass är ju i princip ett sorts mässlingsparty nu när fullvaccinerade har högre prevalens än ovaccinerade.

"Välkommen på vår tillställning där vi säkerställer i dörren att vi samlar de mest nedsmittade personerna på samma plats"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in