2022-01-09, 22:32
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Inte ens Matrix 4 - resurrection - lyckas dra fram religion som nåt som påverkas.

Jag har inte sett den. Dock så tror jag inte att en film hur bra den än må vara kommer i närheten av att korrekt avbilda vad mänsklighetens reaktion på att vi lever i en "falsk verklighet" kommer vara.

Citat:
Jag tror iofs att jag redan besvarade frågan om "annan teknologi" men om du har fler insikter inom denna fråga så ÄR jag intresserad.

Jag vet inte om jag har några insikter, bara frågor. Om (stort om) simulerings teorin stämmer så tror jag exempelvis Matrix filmernas version av den inte är rimlig eller särskilt tilltalande. Om vi med framtida teknologi kan bevisa att vi och allt annat i vårat universum endast består av kod på en grundläggande nivå, hur reagerar vi då? Vi har inga "riktiga" kroppar i den "riktiga" verkligheten utan vi är simulerade ända ner på kvantnivå.

Vad betyder det för hur man ser på själen och dylikt? Om vi endast består av kod tvivlar jag på att vi ens kan existera i ett "verkligt" universum, om det nu finns ett verkligt universum (såsom vi kan förstå det) överhuvudtaget det vill säga utanför vår simulering. Vad kommer exempelvis påven säga om det? Är hen/de som har kodat oss våra gudar? Är hen/de verkligen gudar om vi bara är ett resultat av ett digitalt experiment? Är gudomlig i så fall ett uttryck för den makt en sådan skapare har över oss och inget annat?
2022-01-09, 22:43
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Är hen/de som har kodat oss våra gudar? Är hen/de verkligen gudar om vi bara är ett resultat av ett digitalt experiment? Är gudomlig i så fall ett uttryck för den makt en sådan skapare har över oss och inget annat?

Nu övertolkar du. Om simuleringen är korrekt ner till planck-nivå - så har den inga åsikter om religion, eller om strumpor när du har sandaler. Det vi pratar om är en rent teknisk simulering.

Den är fullt möjlig, men inte fan skulle den lägga sig i om du som troende tar en baconburgare?

En simulering på den nivån är av många anledningar tänkbar, främst framför att vi kan tänka på den. Så i en framtid, hade vi gjort den. Ergo, here we are. Det finns några steg mer om sannolikhet, men NÄR det blir möjligt att simulera, så kommer det simuleras.

Så lever vi i en enda verklighet, eller i en av tänkbart massa simuleringar? Toss a coin.
2022-01-09, 22:46
Bannlyst
Ingen. Den mänskliga hjärnan måste isf ersättas helt.

Alla kulturer och civilisationer har haft någon typ av religiös föreställning. Det är en del i människan, att försöka hitta mening och trygghet.
2022-01-09, 22:55
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Nu övertolkar du. Om simuleringen är korrekt ner till planck-nivå - så har den inga åsikter om religion, eller om strumpor när du har sandaler. Det vi pratar om är en rent teknisk simulering.

Den är fullt möjlig, men inte fan skulle den lägga sig i om du som troende tar en baconburgare?

Jag vet inte om du tolkar rätt det jag skriver. Jag har inte lagt några värderingar i våra potentiella skapares/programmerares sinnen. Det enda jag undrar över är hur vi som art (även en simulerad sådan) hade reagerat på en sådan insikt, framförallt de religiösa ledarnas reaktion.
2022-01-09, 23:03
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Jag vet inte om du tolkar rätt det jag skriver. Jag har inte lagt några värderingar i våra potentiella skapares/programmerares sinnen. Det enda jag undrar över är hur vi som art (även en simulerad sådan) hade reagerat på en sådan insikt, framförallt de religiösa ledarnas reaktion.

Jag tror att problemet i första hand inte gäller simulering eller inte. Om den är bra nog, så köper vi den - vi har lixom inget val. Det kan vara det som just nu förklarar dumheterna kring dark energy och dark matter. För religionerna har det ingen som helst påverkan.

Om livet är det vi vet, så går det som det brukar.

Jag är nog inte rätt person att diskutera religioners beteende om dom inser att vi är en simulering - förutom att jag inte tror dom hade brytt sig. Deras jobb är att samla makt, och det påverkas ju inte.
2022-01-10, 00:27
Medlem
sommarlovs avatar
Börja med att förklara det vi ser varje dag, som gravitation, innan du ska hitta en förklaring på det vi inte ser...
2022-01-10, 00:45
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Börja med att förklara det vi ser varje dag, som gravitation, innan du ska hitta en förklaring på det vi inte ser...
Lite e det ju så att det där är anledningen till att vi anar en simulation. Vi kan inte förklara gravitation. Den beter sig annorlunda och följer olika formler beroende på skala. Enligt Einstein gör den en sak. Enligt kvantteorin en annan - men vi vet inte vad.

Vi har ingen plats för gravitation i kvantteorin och det gör att vi vet att det vi tror oss veta om universum är fel.
2022-01-10, 00:52
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
----
Vi har ett nytt teleskop som kommer att visa bilder från universum på ett en helt ny teknologisk nivå.
Skulle vi kunna se något, med detta teleskop,
som bevisar att gud inte finns.

Skulle det kunna komma någon annan teknologi, som bevisar att gud inte finns?

Kan AI / Artificiell Intelligens förklara att gud och religion inte är på riktigt?

Kan kvantdatorer göra en beräkning att gud inte finns?

Kan vi snart ha en matematisk modell, som kan förklara allt
och utesluta allt vad gud, gudar eller religion är?

Vad tror ni?
Eller finns det någon forskare som tror sig veta sannolikheten på ett bevis,
på guds icke-existens?

MagI
------

Religiositet handlar inte om fakta utan på människans behov av andlighet. Vi är mer än bara fysisk materia. Mer än kött och blod.

Så svaret är nej.
2022-01-10, 00:55
Avslutad
Upptäckten av vad som i folkmun kallas aliens hade effektivt avslutat en mycket stor del av jordklotets religioner, åtminstone bland resonerande människor. Kontakt med en avancerad extraterrestriell livsform/ras/entitet hade varit förödande för organiserad religion. Visst, ett antal tokstollar hade ignorerat moderskeppet som hovrar över Vita Huset (om vi nu ska vara så populärkulturella) men det hade varit en minoritet. Själva insikten att vi inte är ensamma och att vårt universum kanske inte ens är det enda hade varit förödande.

Det är den religiösa aspekten. Den är väldigt liten. Det stora problemet ifall ett moderskepp verkligen hade hängt i himlen imorgon bitti är att vi då hade haft att göra med en livsform som är oerhört mycket mer avancerad än vad vi är. Historien lär oss att urbefolkningar aldrig klarar sig särskilt bra ifall utomstående teknologiskt överlägsna besökare får korn på dem. Därför håller jag med forskaren som jag glömt namnet på som härom månaden uttryckte en vilja att avsluta SETI-programmet. De finns garanterat därute och vi vill garanterat inte att de ska svänga förbi oss.
2022-01-10, 00:58
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vi har redan allt vi behöver som vi kan formulera som ett bevis på att det inte finns någon gud och att "allt" skulle vara skapat av någon intelligens.

Allt vi har observerat under mänsklighetens historia visar detta. Det finns inget, absolut inget som tyder på att det finns någon gud och det är vad man anser vara just beviset.

Du har missat vad religiositet är.
Den handlar om att det finns något mer än vårt kött och blod.

Glöm Bibeln och Koranen.
2022-01-10, 00:59
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Upptäckten av vad som i folkmun kallas aliens hade effektivt avslutat en mycket stor del av jordklotets religioner, åtminstone bland resonerande människor.

Det är inte de som är målgruppen för religion.
2022-01-10, 01:01
Avslutad
Citat:
Det är inte de som är målgruppen för religion.
Det är ett väldigt arrogant sätt att betrakta människor på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in