2022-01-09, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Paulus gav upp allt för att sprida evangeliet och även sitt liv.
Betyder inte att evangeliet är sanningen.
Citera
2022-01-09, 17:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Betyder inte att evangeliet är sanningen.
Nej, men det betyder att det är intellektuellt ohederligt att kalla Paulus för bedragare.

Men du gör som du vill. Domen är inte min, men jag skulle akta mig för att vidlyftigt kalla människor som bevisat sin tro för bedragare och då dessutom grundat på egna tillkortakommanden (som du bevisat att du har) vad gäller förståelse.
Citera
2022-01-09, 17:36
Medlem
Citat:
Nej, men det betyder att det är intellektuellt ohederligt att kalla Paulus för bedragare.

Men du gör som du vill. Domen är inte min, men jag skulle akta mig för att vidlyftigt kalla människor som bevisat sin tro för bedragare och då dessutom grundat på egna tillkortakommanden (som du bevisat att du har) vad gäller förståelse.
Jag är fullkomligt övertygad om att evangelisterna bara hittat på historien om Jesus samt att Paulus är en riktig råtta likväl som Bibelns profeter.

Vilken förståelse menar du jag inte har? Jag är beredd att backa om jag haft fel i något.
Citera
2022-01-09, 17:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag är fullkomligt övertygad om att evangelisterna bara hittat på historien om Jesus samt att Paulus är en riktig råtta likväl som Bibelns profeter.

Vilken förståelse menar du jag inte har? Jag är beredd att backa om jag haft fel i något.
Du är helt övertygad trots att du inte ens har greppat grunderna i evangeliet, ej heller i lagen. Vad mer?

Edit: just ja, ej heller grundadet av kyrkan.
Senast redigerad av LadySweden 2022-01-09 kl. 17:45.
Citera
2022-01-09, 17:46
Medlem
Citat:
Du är helt övertygad trots att du inte ens har greppat grunderna i evangeliet, ej heller i lagen. Vad mer?
Detsamma kan sägas om dig i så fall om du frågar en majoritet av kristna.
Citera
2022-01-09, 17:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
I historievetenskapen är det, förutom kvarlevor, just vittnen man är ute efter när man bedömer historicitet.
Sedan så kan personen ha problem att fatta även enkla distinktioner och metaforer.
Han kan ha gått och blivit en crazy scientolog du vet. Så man får vara på sin vakt.
Du kan alltså inte försvara din liknelse.
Vittnen kan, som jag hoppas att du är medveten om, ha misstolkat det de såg eller i efterhand ha övertolkat eller överdrivit.
Att det finns vittnen är en fördel, men inte nödvändigtvis ett bevis på sanning.
Vi kan till exempel ta händelsen i Brasilien där en klippa föll över ett par turister som exempel. Om de hade varit attackerade soldater skulle försvarare ha kunnat tolka det som att Gud hjälpte dem, även om klippan bara råkade falla just då. Och om de som dog var knarklangare så skulle händelsen kunna tolkas som Guds straff.
Citera
2022-01-09, 17:50
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nej, diskussionen rörde huruvida evangelisterna och urkyrkan ljög, medvetet, eller ej. Ingenting annat.
Och jag påpekade att det även kan finnas fler alternativ. Det kan ju vara så att de inte ljög men att det inte är sant i alla fall.
Citera
2022-01-09, 17:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Detsamma kan sägas om dig i så fall om du frågar en majoritet av kristna.
Det stämmer inte, men du har rätt i att en majoritet av kristna inte håller med mig i vissa delar. Skillnaden är att jag är öppen för vidare undersökningar, men köper inget "det bara är så" som argument.

Det betyder ej heller att jag säger att dessa kristna skulle vara okunniga i evangeliets grunder, men det spelar egentligen ingen roll. Tro utan kunskap kan omöjligt jämställas med förkastande av helig skrift, att kalla martyrer för bedragare och Frälsaren för fiktion- och allt utan att ha förstått ens grunderna.
Citera
2022-01-09, 17:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och jag påpekade att det även kan finnas fler alternativ. Det kan ju vara så att de inte ljög men att det inte är sant i alla fall.
Du menar att Paulus var psykotisk? Och då även de andra bröderna han talat med? Eller vad menar du?
Citera
2022-01-09, 18:07
Medlem
Citat:
Du menar att Paulus var psykotisk? Och då även de andra bröderna han talat med? Eller vad menar du?
Att få vara "fader" till församlingarna var för Paulus som en ostbit för en råtta, det är vad jag tror. Vad han har sagt kan man inte lita på.
Citera
2022-01-09, 18:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Att få vara "fader" till församlingarna var för Paulus som en ostbit för en råtta, det är vad jag tror. Vad han har sagt kan man inte lita på.
Vad du tror är helt oviktigt. Har du något argument för att Paulus såg egen vinning i att åka runt och predika ett evangelium som gjorde honom utfryst överallt och fullständigt paria för 99,999% av världen? Tror du det var en walk in the park att vara kristen på den tiden? Herre Gud, denna tidens förvirring alltså....
Citera
2022-01-09, 18:16
Medlem
Citat:
Vad du tror är helt oviktigt. Har du något argument för att Paulus såg egen vinning i att åka runt och predika ett evangelium som gjorde honom utfrysta överallt och fullständigt paria för 99,999% av världen? Tror du det var en walk in the park att vara kristen på den tiden? Herre Gud, denna tidens förvirring alltså....
Han gillade att vältra sig i sin offerroll och fick en massa följare och tjänade kosing. Han gjorde långa utläggningar i syfta att framhäva sig själv och vikten av hans materiella rättigheter under det att han skröt om sin ödmjukhet och sin brist. Jag ser igenom den rackaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in