Oscar Linnér hade förstärkt många lag i Allsvenskan. Skitsnack att han inte skulle göra det. Hade utan tvivel velat ha in Oscar om inte Nordfeldt redan fanns här.
Först och främst, det är en guldmålvakt. Bara det är bevis nog på att det finns kvalitet där.
För det andra, han har tränat några år i Tyskland nu (vet att han är i Italien på lån nu) och tyskarna har ju, utan att krydda det minsta, världens bästa målvaktsskola. I Bielefeld har han dessutom konkurrerat med Ortega, som var på väg till Leverkusen när Linnér skrev på. Denne Ortega är nu kvar i Bielefeld och knackar fortsatt på dörren till tyska landslaget, där namn som Neuer & Ter Stegen står före! Ortega var aktuell för Bayern München i somras och förste målvaktsreserv i Tyska EM-truppen. Hur ska Oscar kunna konkurrera med honom?
Och varför lånar Bielefeld ut Oscar till en klubb som redan har en förstekeeper? Vad är poängen i det? Klart är i alla fall att Linnér nog är en 5 gånger bättre målvakt idag, och då var han inte direkt dålig i AIK även om jag hade mina misstankar.
Rekommenderar denna för fortsatt läsning:
https://www.fotbollskanalen.se/tyska-ligan/linner-om-omojliga-konkurrensen-oppnar-for-flytt-min-ambition-ar-en-toppli/