2022-01-08, 16:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Vad jag påstår är att Gud inget sagt för han har ännu inte anlänt till Jorden och att samtliga som talat i hans ställe i historien därför egentligen är brottslingar. Men trots människors missbruk av Guds namn har somliga sanningar om verklighetens Gud i detta kunnat skina igenom och det är övernaturligt, och oberoende av människorna.

Gud inte ond, för han är inte framme vid oss i tiden ännu, hade han däremot varit här genom historien så vore han ond.

Bibelguden har fingrarna så djupt ned i syltburken att han är oförmögen att döma Jorden med rättfärdighet.

Bibelns Gud kan inte döma utan att hyckla då han gjort mycket av samma sak själv samt i grund och botten är allt det ondas upphov. Dessutom har denne guden bevittnat allt möjligt ont utan att ingripa och när han väl har ingripit så är det mest som en avundsjuk narcissist.

Observera att jag inte kallar verklighetens Gud för ond eller för en avundsjuk narcissist. Jag behöver nog alltid lägga till den förklaringen har jag märkt.
Vad menar du att Bibelns Gud gjort som Han kommer att döma andra för?

Hela lagen är grundad efter vem Gud är, eller kanske snarare vem Han inte är.

Ser vi Gud på jorden än? Nej, inte än.
Det innebär inte att Gud inte meddelar sig med Hans skapelse genom just skapelsen.
Citera
2022-01-08, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vad menar du att Bibelns Gud gjort som Han kommer att döma andra för?
Barnamord, uppmaning till barnamord, folkmord, underlåtelse att ingripa mot det onda, straffa en oskyldig. Det finns nog mer...
Citat:
Hela lagen är grundad efter vem Gud är, eller kanske snarare vem Han inte är.

Ser vi Gud på jorden än? Nej, inte än.
Det innebär inte att Gud inte meddelar sig med Hans skapelse genom just skapelsen.
Det skulle betyda att han var någon annanstans, varifrån han kan meddela sig via sina språkrör. Samt även ingripa sporadiskt tydligen.

Teodicéproblemet kvarstår då.

Jag menar att han föds som människa på Jorden på slutet och här lägger han världens metafysiska grund. Därav är historien fram till honom bara vad den är och evolutionen och allt som skett fram till honom kan förklaras utan honom och inget ont som skett här genom historien kan skyllas på honom.

Det är min Gud.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-01-08 kl. 16:23.
Citera
2022-01-08, 16:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Barnamord, uppmaning till barnamord, folkmord, underlåtelse att ingripa mot det onda, straffa en oskyldig. Det finns nog mer...
Det skulle betyda att han var någon annanstans, varifrån han kan meddela sig via sina språkrör.

Teodicéproblemet kvarstår då.

Jag menar att han föds som människa på Jorden på slutet och här lägger han världens metafysiska grund. Därav är historien fram till honom bara vad den är och evolutionen och allt som skett fram till honom kan förklaras utan honom och inget ont som skett här genom historien kan skyllas på honom.

Det är min Gud.
Mord? Nej, att alla människor dör beror inte på Gud, åtminstone inte mer än att döden måste finnas när ondska finns, eftersom vi kommer att antingen växa i ondska eller föra en strid mot ondskan i oss. Jag vet inte hur det är med dig, men själv vill jag då rakt inte leva förevigt i det här tröttsamma tillståndet av kamp mot egokroppens alla nycker.

Gud är den som ger och uppehåller liv, och att Gud väljer att sluta ge och uppehålla liv är inte mord. Det är skillnad på att ta liv och att inte ge liv. Allting är ju Guds! Har du eller jag gett någonting alls liv? Nej, vi är ena riktiga tagare.

Jag förstår din lösning på problemet, men personligen tror jag att vi bör akta oss för att dra slutsatser om Gud baserat på våra egna domar om hur skapelsen bör skapas och domar bör dömas osv. I slutändan är allting Guds, och Han gör vad Han vill med det som är Hans eget. Jag är bara tacksam att Gud öht inte gett upp fullständigt om oss allihop för länge sedan. Det kallar jag ofantligt barmhärtig.
Senast redigerad av LadySweden 2022-01-08 kl. 16:33.
Citera
2022-01-08, 16:44
Medlem
Citat:
Mord? Nej, att alla människor dör beror inte på Gud, åtminstone inte mer än att döden måste finnas när önska finns, eftersom vi kommer att antingen växa i ondska eller föra en strid mot ondskan i oss. Jag vet inte hur det är med dig, men själv vill jag då rakt inte leva förevigt i det här tröttsamma tillståndet av kamp mot egokroppens alla nycker.

Gud är den som ger och uppehåller liv, och att Gud väljer att sluta ge och uppehålla liv är inte mord. Det är skillnad på att ta liv och att inte ge liv. Allting är ju Guds! Har du eller jag gett någonting alls liv? Nej, vi är ena riktiga tagare.

Jag förstår din lösning på problemet, men personligen tror jag att vi bör akta oss för att dra slutsatser om Gud baserat på våra egna domar om hur skapelsen bör skapas och domar bör dömas osv. I slutändan är allting Guds, och Han gör vad Han vill med det som är Hans eget. Jag är bara tacksam att Gud öht inte gett upp fullständigt om oss allihop för länge sedan. Det kallar jag ofantligt barmhärtig.
Lyssna på förnuftet bara om vad som kan argumenteras för med logik och låt dig inte förtrollas och skrämmas av Bibelns pompösa och anspråksfulla språk där man gör allehanda påståenden som mer understöds av maktspråk och skrämsel istället för fakta om verkligheten.

Tänk på att de utsagor du just nu tar för sanning också kommer från människor som dragit slutsatser om Gud.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-01-08 kl. 16:56.
Citera
2022-01-08, 16:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Lyssna på förnuftet bara om vad som kan argumenteras för med logik och låt dig inte förtrollas och skrämmas av Bibelns pompösa och anspråksfulla språk där man gör allehanda påståenden som mer understöds av maktspråk och skrämsel istället för fakta om verkligheten.

Tänk på att de vars utsagor du just nu har tar för sanning också kommer från människor som dragit slutsatser om Gud.
Jag har tänkt på det många gånger.

Beordra folkmord ja;
Gud låter ett folk dö, ett annat låter Han uppstå, ett tredje ger Han löften. Är det ont?

Vad hade hänt om kaananiterna hade fått fortsätta? Kanske sprida sina läror om barnoffer än mer än de redan gjorde osv?

Jag kan utläsa att alla får sina chanser, men tillsist går ondskan för långt och sätts stopp för.
Citera
2022-01-08, 18:35
Medlem
Citat:
Nej, jag har verkligen hört det resonemanget här.

Jag menade det fetade.
Var säger Paulus att allting är ok?
Citera
2022-01-08, 18:36
Medlem
Citat:
Det är snarare Bibeln som bara bitvis är sann och om man inte har urskiljning utan sväljer allt som om det vore sanning så riskerar man att mer eller mindre bli en outhärdlig skitstövel. Det enda som motverkar detta är att vi själva av naturen, trots att vi är onda, är bättre än Bibelns bild av Gud.

Vilka andra skrifter stödjer du dig på?
(andra gången jag ställer frågan)
Citera
2022-01-08, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Jag menade det fetade.
Var säger Paulus att allting är ok?
Egentligen skrev jag som jag gjorde för att det var ungefär så som argumentationen i korthet såg ut från de kristna som menade att det var tillåtet att bryta mot buden när man var troende.

Hade det gällt hur jag tolkar Paulus så hade jag inte uttryckt det så även fast jag anser att Paulus förmedlar en lära om laglöshet som varken Jesus eller lärjungarna enligt Bibeln stod för. Men jag gillar inte att diskutera Bibeln på det sättet för jag tror inte något av det är förmedlat av sanningssägare öht.

Jag gick för övrigt starkt emot de kristna som ville använda Paulus till försvar för att bryta mot buden för trots att buden kommer från lögnare så tror jag att de på ett övernaturligt vis ändå är sanna och gäller.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-01-08 kl. 19:02.
Citera
2022-01-08, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Vilka andra skrifter stödjer du dig på?
(andra gången jag ställer frågan)
Vadå andra skrifter? Jag stöder mig inte på några skrifter alls.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-01-08 kl. 18:55.
Citera
2022-01-08, 19:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Egentligen skrev jag som jag gjorde för att det var ungefär så som argumentationen i korthet såg ut från de kristna som menade att det var tillåtet att bryta mot buden när man var troende.

Hade det gällt hur jag tolkar Paulus så hade jag inte uttryckt det så även fast jag anser att Paulus förmedlar en lära om laglöshet som varken Jesus eller lärjungarna enligt Bibeln stod för. Men jag gillar inte att diskutera Bibeln på det sättet för jag tror inte något av det är förmedlat av sanningssägare öht.

Jag gick för övrigt starkt emot de kristna som ville använda Paulus till försvar för att bryta mot buden för trots att de kommer från lögnare så tror jag att de gäller.

Bara det att en lögnare aldrig talar sanning.

"15“If you love me, keep my commands. 16And I will ask the Father, and he will give you another advocate to help you and be with you forever— 17the Spirit of truth. The world cannot accept him, because it neither sees him nor knows him. But you know him, for he lives with you and will be c in you. 18I will not leave you as orphans; I will come to you. 19Before long, the world will not see me anymore, but you will see me. Because I live, you also will live. 20On that day you will realize that I am in my Father, and you are in me, and I am in you. 21Whoever has my commands and keeps them is the one who loves me. The one who loves me will be loved by my Father, and I too will love them and show myself to them.”"

https://biblehub.com/niv/john/14.htm
Citera
2022-01-08, 19:13
Medlem
Citat:

Bara det att en lögnare aldrig talar sanning.
De som ljuger bäst blandar lögn och sanning. I Bibelns fall så hittar man sanningar om Gud, men det gör man även i t.ex. Sagan om Ringen. Det finns korn i båda men båda gör inte samma anspråk på sanningen och detta gör Bibeln mycket obehagligare.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-01-08 kl. 19:19.
Citera
2022-01-08, 19:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
De som ljuger bäst blandar lögn och sanning.
Då är de lögnare fortfarande.

Sanningen är sitt eget vittne.

Jag citerar den berömda ordväxlingen om det, så blir mitt citat ur Johannes än tydligare;

"33Pilate then went back inside the palace, summoned Jesus and asked him, “Are you the king of the Jews?”

34“Is that your own idea,” Jesus asked, “or did others talk to you about me?”

35“Am I a Jew?” Pilate replied. “Your own people and chief priests handed you over to me. What is it you have done?”

36Jesus said, “My kingdom is not of this world. If it were, my servants would fight to prevent my arrest by the Jewish leaders. But now my kingdom is from another place.”

37“You are a king, then!” said Pilate.

Jesus answered, “You say that I am a king. In fact, the reason I was born and came into the world is to testify to the truth. Everyone on the side of truth listens to me.”

38“What is truth?” retorted Pilate. With this he went out again to the Jews gathered there and said, “I find no basis for a charge against him. "

https://biblehub.com/niv/john/18.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in