2022-01-08, 11:57
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Precis så är det för befolkningen i nordkorea.
Ja, och du har förstahandsupplevelser som bekräftar detta. Förstår du inte att det är förbjudet för nordkoreaner att återvända, likasom all nordkoreansk populärkultur är förbjuden i sydkorea. Men det låter väl ballare när man clickbaitar tvärtom.
Citera
2022-01-08, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja, och du har förstahandsupplevelser som bekräftar detta. Förstår du inte att det är förbjudet för nordkoreaner att återvända, likasom all nordkoreansk populärkultur är förbjuden i sydkorea. Men det låter väl ballare när man clickbaitar tvärtom.

Jag skriver det jag tror på. Jag antar att du själv har några förstahandsupplevelser angående detta?
Citera
2022-01-08, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glistrup
Du är alltså inte med mig analytiskt när jag säger att i princip hela världen på 1000 år har blivit demokratisk, och att det inte skulle vara särskilt troligt att en av de få riktiga diktaturer vi har idag inte också skulle bli en demokrati på säg, nåra 1000 år. Dock förblir det en fråga om hur länge världen kommer att existera överhuvudtaget.

Kina har inte blivit det. Och de verkar gå åt fel håll. Går världen inte åt olika håll? En del blir mer demokratiskt medan en annan snarare går i motsatt riktning.
Citera
2022-01-08, 12:16
Medlem
Jag är inte säker på att landet demokratiseras. I alla fall inte på kort och medellång sikt. Jag ser framför mig att landet kommer öppna upp och förbättra relationerna med andra länder. Något i stil med Sydkorea under diktaturen. Men precis som Vietnam och Kina, så kan länder blomstra ekonomiskt och ändå inte demokratiseras.

I sammanhanget är Sydkorea intressant. För hur kommer de hantera varandra om norr får en ekonomisk tillväxt av Sydkoreas like. Handlar Sydkorea då med norr? Kompletterar de varandra? Blir norr en industrination som levererar billiga varor till syd och skapar arbetslöshet bland ickekvalificerad arbetskraft i söder? Den dynamiken mellan nord och syd är väldigt spännande.
Citera
2022-01-08, 13:14
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag skriver det jag tror på. Jag antar att du själv har några förstahandsupplevelser angående detta?
Det är du som påstår att man äter sand i nordkorea.
Citera
2022-01-08, 13:20
Medlem
Citat:
Det är du som påstår att man äter sand i nordkorea.

Kanske skrev fel, menade bara gräs, men då du verkar så inne på egna upplevelser som godkända bevis på det man skriver så undrar jag hur du kan garantera att detta (som du har skrivit tidigare i tråden är sant:

Citat:
Om "high profile" menas med en lokalvårdare som knappt fick ihop det till mat och husrum så kanske det stämmer. Det är bra att detta lyfter en diskussion ang, vilka diskriminerande liv "avhoppare" får i Sydkorea.
Många "avhoppare" blir lurade över gränsen av flyktingsmugglare i tron att gräset är grönare på andra sidan och att det går att tjäna pengar.
Citera
2022-01-08, 13:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Kanske skrev fel, menade bara gräs, men då du verkar så inne på egna upplevelser som godkända bevis på det man skriver så undrar jag hur du kan garantera att detta (som du har skrivit tidigare i tråden är sant:
Det är ju du som påstår saker, så det är upp till dig att bevisa att det är sant.
Citera
2022-01-08, 13:53
Medlem
Citat:
Det är ju du som påstår saker, så det är upp till dig att bevisa att det är sant.

Jag citerade nyss ett påstående från dig och ber dig bevisa att det är sant. Du kräver att jag ska bevisa mina påstående. Då ber jag dig att göra samma sak om dina.
Citera
2022-01-08, 14:27
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag citerade nyss ett påstående från dig och ber dig bevisa att det är sant. Du kräver att jag ska bevisa mina påstående. Då ber jag dig att göra samma sak om dina.
Du kan börja.
Citera
2022-01-08, 14:34
Medlem
Citat:
Du kan börja.

Damerna först.
Citera
2022-01-08, 19:33
Medlem
Nordkoreanska medier gör en stor sak av att man har för avsikt att bojkotta Olympiska spelen i Kina.

Vad man inte berättar är att Nordkorea inte är välkomna till OS överhuvudtaget, de är portade sedan länge av IOK, icke önskvärda
Den nationella desinformationen pågår m.a.o. som vanligt
Citera
2022-01-08, 20:53
Medlem
Citat:
Nu påstår jag inte att sand är en vanlig rätt i Norkorea men det är väl nära? Eliten har ju i naturligtvis tillgång till det mest rudimentära men den övriga befolkningen lever ju sitt liv med svår svält. Det är ju trots allt den mest svältande industrinationen i världen, helt utan konkurrens, dessutom initierad av Kimfamiljen (Hint: Hur många ton livsmedel skulle kunna ha importerarats för kostnaden av robotutvecklingen…)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in