2022-01-07, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag kan rapportera att min mamma (91) kan icke tala med personalen på ålderdomshemmet, förutom översköterskan eller läkaren, vilken kommer på besök någon gång i månaden.

Ingen annan kan tala Svenska...

Helt isolerad.
Då ska du som anhörig visa ditt missnöje, visa att du inte accepterar det. Så länge ingen protesterar kommer ingen förbättring att ske, KRÄV att de har kompetent personal, det är din skyldighet mot din mor och alla andra gamla utan röst
Citera
2022-01-07, 15:53
Medlem
Sjukt hur det inte ställs mer krav på de som jobbar inom omsorg. Språk bör va prio! Jag har fått be om att byta läkare pga detta på bla sjukhus och vårdcentral
Citera
2022-01-07, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wanheda
Sjukt hur det inte ställs mer krav på de som jobbar inom omsorg. Språk bör va prio! Jag har fått be om att byta läkare pga detta på bla sjukhus och vårdcentral
Gör anmälan hos patientnämnden, det är lätt att göra på "1177 mina sidor" annars blir ingen ändring, missnöjet måste komma in så det syns i systemet/statistiken, då tar de upp problemet med personen i fråga.
Citera
2022-01-07, 16:14
Avstängd
Knivur-273s avatar
Förr hade de en DVD-spelare kopplad till TV:n i dagrummet, så att de gamla kunde få sitta och se filmer på en DVD-skiva.

Nu flyttade de den apparaten "till en annan plats", jag förmodar ett s.k. "flyktingboende"
Jag har så många köpta DVD-skivor med gamla fina vackra filmer som hon ej får se. Som jag tänkte skänka.

Min DVD, som jag tänkte skicka som ersättning krånglade för mycket, så jag skrotade den. Jag kunde köpa en ny till detta äldreboende, men jag misstänker att de icke skulle låta den stå kvar, utan flytta den till en annan plats, till ingen nytta för min gamla moder. Jag kan inte kasta bort pengar om jag icke tror att det kommer till nytta för henne eller andra gamla där hon bor.
Senast redigerad av Knivur-273 2022-01-07 kl. 16:21.
Citera
2022-01-07, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Förr hade de en DVD-spelare kopplad till TV:n i dagrummet, så att de gamla kunde få sitta och se filmer på en DVD-skiva.

Nu flyttade de den apparaten "till en annan plats", jag förmodar ett s.k. "flyktingboende"
Jag har så många köpta DVD-skivor med gamla fina vackra filmer som hon ej får se. Som jag tänkte skänka.

Min DVD, som jag tänkte skicka som ersättning krånglade för mycket, så jag skrotade den. Jag kunde köpa en ny till detta äldreboende, men jag misstänker att de icke skulle låta den stå kvar, utan flytta den till en annan plats, till ingen nytta för min gamla moder. Jag kan inte kasta bort pengar om jag icke tror att det kommer till nytta för henne eller andra gamla.
Jag fattar inte, varför finner ni er i detta? Klaga, visa att ni inte accepterar detta, kräv svar varför, kräv att den ersätts!!!
Citera
2022-01-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Hur röstar jag för lönesänkningar?
Du röstar på ett parti som är för FIAT-valuta och inflationsdriven statligt styrd ekonomi. Dvs, alla riksdagspartier.
Citera
2022-01-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Din bild av verkligheten är sjuk och skev!
Inte alls.
Ge mig en enda sanningsenlig förklaring varför man massimporterar folk som inte har för avsikt att arbeta och vi svenskar betalar för denna galenskap.
Citera
2022-01-07, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Jo, fast min poäng är att vi som land hamnat här på grund av att det är för få infödda svenskar som vill ta "enkla jobb", vi vill ha bättre betalt. Så bra betalt att staten inte har råd att betala. Staten är alltså folkets gemensamma organ.

Slutsats:

- Vi infödda svenskar tycker inte det är värt att betala för omhändertagande och vård av våra egna föräldrar och farföräldrar. Därför behovs mer billig arbetskraft.

- Det finns fattiga människor i världen som kan tänka sig att sköta det jobbet för ett pris vi är villiga att betala. Därför kommer de hit i hopp om en bättre framtid.

- Det kommer alltså folk från andra sidan jorden och jobbar för vad vi ser som dåliga löner, för vi ska kunna ha en högre levnadsstandard på toppen av näringskedjan.

- Det är som ett modernt feodalsamhälle, där drängar och pigor blivit upplysta och inte längre tar skiten. Därför behöver de flyttas upp i hierarkin. För att systemet ska fungera behöver man fylla på, egentligen på alla nivåer men främst underifrån där ingen längre vill vara.

- De individer som kommer hit och gör detta jobb borde vi antingen vara tacksamma för ELLER så kan väl du göra det jobbet själv istället? Åk ut på en jävla cykel och leverera thaimat till någon fet blondin i mysbrallor i -10°c på en cykel för 100 spänn i timmen. Du är åtminstone mer van vid det klimatet än en 35 årig man från Bangladesh.
Förr var dessa lågavlönade jobb en jättebra inkörsport i arbetslivet för skoltrötta ungdomar, extraknäck för studenter osv
De flesta flyttade hemifrån vid ca 18 års åldern men ibland ännu tidigare.
Ofta fanns mycket billiga personallägenheter att hyra.
Och även de som behövde en ”andra chans” i livet hade möjlighet att få ett enkelt jobb och en ny chans att bli en ”Svensson” och få ett drägligt liv
vilket blev mer lönsamt för samhället än om den bara gick på bidrag.
Senast redigerad av karanan 2022-01-07 kl. 18:32.
Citera
2022-01-07, 18:24
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Du röstar på ett parti som är för FIAT-valuta och inflationsdriven statligt styrd ekonomi. Dvs, alla riksdagspartier.
Så ditt svar på storskalig lönedumpning genom massinvandring av lågkvalificerade är att ersätta hela vårt ekonomiska system? Snacka om att gå över ån efter vatten, kasta ut babyn med varmvattnet etc..
Citera
2022-01-07, 18:43
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
De individer som kommer hit och gör detta jobb borde vi antingen vara tacksamma för ELLER så kan väl du göra det jobbet själv istället? Åk ut på en jävla cykel och leverera thaimat till någon fet blondin i mysbrallor i -10°c på en cykel för 100 spänn i timmen. Du är åtminstone mer van vid det klimatet än en 35 årig man från Bangladesh.
Felet du gör är att du ignorerar vad som gör ett land rikt, nämligen högre produktivitet. Vad vi gör idag är att istället för att tillåta den kreativa förstörelse som efterhand låter landet öka i välstånd så håller vi fast vid gamla ineffektiva system endast för att massinvandringen pressar ner lönerna tillräckligt mycket för att det ska vara lönsamt för det enskilda företaget/offentliga inrättningen samtidigt som samhället som helhet får ta kostnaden.

Lösningen är kanske inte att betala en anställd 20 000 kr/månad under fem år för att denne ska vårda gamlingen i hemmet utan att betala en byggare 40 000 kr/månad under ett år och för detta få ett mer anpassat boende för gamlingen.

Eller om vi tittar på tjänster som Foodira. Svenska staten subventionerar indirekt dess kunder genom att staten erbjuder välfärdstjänster i mycket större omfattning än vad den Foodora-anställdes inbetalda skatter egentligen motiverar.
Senast redigerad av hakro807 2022-01-07 kl. 18:46.
Citera
2022-01-08, 09:42
Medlem
Drattenpattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Det blir så här när det är brist på svensk personal, invandare hamnar att ta det. Många äldre har även ett annorlunda ordförråd som bidrar till svårare kommunikation. Sverige borde ha en kultur som i Asien där deras barn tar hand om sina äldre istället för att slussas ut på äldreboenden så hade detta problem inte existerat.
Förstår din tanke.
Vad skulle hända med dom som har trasiga förhållanden till familjen?
Eller ingen familj alls?
Citera
2022-01-08, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Vad har politikerna för val? Pensionärerna har ju inte fött mer än ett par barn per kvinna.

Källa på det? Tror de fött betydligt flera barn än vad vi gör nu.
Sätt krav på arbetarna för i helvete så är problemet löst, men girigheten är viktigare och då utarmas kvalitén
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in