2022-01-08, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Slutsatsen torde bli att självutnämnda och sadistiska besserwissers skapade Gud till sin egen avbild.
Tyvärr så har du rätt. TÄNK om där fanns en Gud att be till och *typ* få bönesvar! Men man ropar ut i tomheten...........................
Citera
2022-01-08, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Tja, Bibeln är ganska tydlig med att alla är syndare. Församlingsmedlem eller ateist spelar ingen roll.
Att förneka Gud och samtidigt kalla honom ond (mycket motsägelsefullt) för att på så sätt rättfärdiga sin egen vidriga moral är däremot en helt annan sak.

Citat:
Tja, det finns ju uppenbarligen gott om arga människor som å ena sidan enträget förnekar Guds existens samtidigt som dom inte tvekar en sekund över att attackera den icke-existerande Guden och kalla honom ondskefull.
Så någonstans inom dig vet du alldeles säkert att Gud finns.

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, eftersom Israel inte själva höll sig till Guds vilja. Våra fäder använde lagen som verktyg för att gynna sig själva, speciellt de mäktiga bland dem. Guds lag är till vårt rättesnöre för att korrigera oss själva, inte för att använda till att döma andra.

Men du dömer på människovis, och då till och med så att du dömer Gud för att Hans lag inte ger dig tillgång på kvinnor.
Bara för att man menar att Bibelns Gud är ond så menar man inte automatiskt att Gud är ond i verkligheten.

Denna tråd avhandlar dessutom om Bibeln är sann och just frågan om att Bibelns Gud egentligen visar sig vara ond i kontexten skulle bevisa att Bibeln inte är sann eftersom det står i den att Gud är god.
Citera
2022-01-08, 08:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Bara för att man menar att Bibelns Gud är ond så menar man inte automatiskt att Gud är ond i verkligheten.

Denna tråd avhandlar dessutom om Bibeln är sann och just frågan om att Bibelns Gud egentligen visar sig vara ond i kontexten skulle bevisa att Bibeln inte är sann eftersom det står i den att Gud är god.
Du för ett bakvänt resonemang.

Med utgångspunkt i Guds existens (per definition Skaparens existens och därmed ägaren av alltiings existens) måste Gud vara själva definitionen av godhet.

Frågan blir då så här;
Avgör vi hur Gud är genom vår egen definition av ont och gott,
eller är skapelseordningen per definition god?

Dvs;
En Skapare ger vid handen att skapelsen är av en viss ordning. Det är inte detsamma som att skapelsen måste vara god, endast att ordningen är god.

Är Gud ond när Gud inte accepterar allt? Varför då?
Är Gud ond därför att krav ställs på oss? Är krav ondska?

Definera ondska! Tack på förhand!
Citera
2022-01-08, 08:54
Medlem
Citat:
Tja, Bibeln är ganska tydlig med att alla är syndare. Församlingsmedlem eller ateist spelar ingen roll.
Att förneka Gud och samtidigt kalla honom ond (mycket motsägelsefullt) för att på så sätt rättfärdiga sin egen vidriga moral är däremot en helt annan sak.
Det är Bibelns Gud man kallar ond och det efter hur han skildras av Bibelns skrifter, inte Gud. Se skillnaden.

Hur rättfärdigar man sin moral som Gudstroende då om man själv gör samma sak?
Citera
2022-01-08, 09:01
Medlem
Citat:
Du för ett bakvänt resonemang.

Med utgångspunkt i Guds existens (per definition Skaparens existens och därmed ägaren av alltiings existens) måste Gud vara själva definitionen av godhet.

Frågan blir då så här;
Avgör vi hur Gud är genom vår egen definition av ont och gott,
eller är skapelseordningen per definition god?

Dvs;
En Skapare ger vid handen att skapelsen är av en viss ordning. Det är inte detsamma som att skapelsen måste vara god, endast att ordningen är god.

Är Gud ond när Gud inte accepterar allt? Varför då?
Är Gud ond därför att krav ställs på oss? Är krav ondska?

Definera ondska! Tack på förhand!
Så om jag skriver en bok om Gud och påstår att han gjort ditten och datten och skriver att han är god trots att det han gjort, enligt mig, skulle satt honom i fängelse om han varit en människa så måste mina utsagor om honom ändå vara sanna för det är Gud som är definitionen av gott och ont?

Citera
2022-01-08, 09:03
Medlem
Citat:

Det är inte samma sak som ”snäll hela tiden”.
Citera
2022-01-08, 09:04
Medlem
Citat:
Det är Bibelns Gud man kallar ond och det efter hur han skildras av Bibelns skrifter, inte Gud. Se skillnaden.

Hur rättfärdigar man sin moral som Gudstroende då om man själv gör samma sak?

”Man”?
DU kallar Gud ond eftersom DU vill gå din egen väg.
Citera
2022-01-08, 09:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Så om jag skriver en bok om Gud och påstår att han gjort ditten och datten och skriver att han är god trots att det han gjort, enligt mig, skulle satt honom i fängelse om han varit en människa så måste mina utsagor om honom ändå vara sanna för det är Gud som är definitionen av gott och ont?

Försök släppa Bibeln en stund!

Håller du med i mitt resonemang eller inte?

Om du, jag och Peter Mangs ska avgöra hur Gud är därför att Gud per definition är god, hur är Gud då? Hur dömer Gud, och dömer Han alls?

Svara gärna vidare på min fråga om definitionen av ondska! Tack på förhand!
Senast redigerad av LadySweden 2022-01-08 kl. 09:16.
Citera
2022-01-08, 09:19
Medlem
Citat:
Försök släppa Bibeln en stund!

Håller du med i mitt resonemang eller inte?

Om du, jag och Peter Mangs ska avgöra hur Gud är därför att Gud per definition är god, hur är Gud då? Hur dömer Gud, och dömer Han alls?

Svara gärna vidare på definitionen av ondska! Tack på förhand!
Jag är helt övertygad om att Gud är god. Men jag är lika övertygad om att Bibelns skrifter i många fall skildrar honom illa, och ljuger om honom, och det beror inte på honom utan på författarna.

Det finns sanningar i Bibeln t.o.m. sådana som övernaturligt framgår trots att lögnare i Bibeln använt honom som en strumpdocka för sina egna syften.

Ondska är att göra ont mot andra, otukt, lögn och hyckleri. Inte att Gud hämnas mot den som gör det onda.
Citera
2022-01-08, 09:24
Medlem
Citat:
”Man”?
DU kallar Gud ond eftersom DU vill gå din egen väg.
Du känner inte mig.
Citera
2022-01-08, 09:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag är helt övertygad om att Gud är god. Men jag är lika övertygad om att Bibelns skrifter i många fall skildrar honom illa, och ljuger om honom, och det beror inte på honom utan på författarna.

Det finns sanningar i Bibeln t.o.m. sådana som övernaturligt framgår trots att lögnare i Bibeln använt honom som en strumpdocka för sina egna syften.

Ondska är att göra ont mot andra, otukt, lögn och hyckleri. Inte att Gud hämnas mot den som gör det onda.
Så Gud är per definition god, och ondska (vilket per definition är olydnad mot Gud) är otukt, lögn och hyckleri. Men att bestraffa ondska är ont?
Peter kanske skulle hålla med dig och därför anse att de som satte honom i fängelse per definition är ondare än han själv?

Kanske skulle Peter säga att han själv är gudfruktig som inte dömer sig själv för sina drifter?
Citera
2022-01-08, 09:34
Medlem
Citat:
Så Gud är per definition god, och ondska (vilket per definition är olydnad mot Gud) är otukt, lögn och hyckleri. Men att bestraffa ondska är ont?
Peter kanske skulle hålla med dig och därför anse att de som satte honom i fängelse per definition är ondare än han själv?

Kanske skulle Peter säga att han själv är gudfruktig som inte dömer sig själv för sina drifter?
Jag skrev inte så om Guds hämnd över det onda. Läs igen.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-01-08 kl. 09:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in