2021-12-31, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag har träffat två personer irl som trodde jorden är platt. Den ene helt övertygad, den andre uteslöt det inte.

Den förste var en person med havererad skolgång, rökte mycket cannabis och var satt under förvaltare. Ägde kamphund och kom ofta i konflikt med sin omgivning. Ändå normalbegåvad.

Den andre, även han normalbegåvad, var mer av en hippie med många flummiga ideer.

Jag har träffat flera ungjordare irl. Alla normalbegåvade men trasiga psykologiskt. Djupt religösa livets ordare eller Jehovas. Samtliga på gränsen till hjärntvättade. Gav svar på mina frågor som om de läste ur ett manus. Det läskiga var att ingen kunde tänka själv när jag tog dem utanför sitt manus. De blev samtliga paffa och utan ord.
Citera
2021-12-31, 21:17
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Ingen normal människa med minsta lilla förmåga till logiskt tänkande samt grundläggande grundskolematte tror på en platt jord. Så enkelt är det.

Det är uppenbart att ingen tror på en platt jord, inte ens dom som lägger upp alla dessa youtubeklipp som många använder som ”information” här på forumet tror på det.

Dels märker man det på hur sättet dom skriver: Att hela tiden undvika svara på frågor i klartext, att ständigt hoppa från en sak till en annan sak för att undvika komma till punkt, sättet dom skriver på mm mm mm mm.
Detta.

Det räcker med att de ska förklara hur en bild på en lågt stående måne egentligen skulle kunna komma till om jorden vore platt.

De på den platta jorden, som lever rakt under månen - vad ser de? Är månen gigantisk om de tittar rakt uppåt? Visar månen sin ”undersida”?

Såklart kan man inte tro på en platt jord om man är så smart att man lyckas andas då man sover.
Citera
2022-01-02, 23:37
Medlem
Är det paus i tråden, eller har plattjordarna gjort experimenten och insett att deras modeller och teorier omöjligt kan samexistera på samma fysiska universum?
Citera
2022-01-03, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Är det paus i tråden, eller har plattjordarna gjort experimenten och insett att deras modeller och teorier omöjligt kan samexistera på samma fysiska universum?

Man får väl åtminstone hoppas så. Eller så har alla plattisar trillat av kanten, alternativt blivit skjutna av vakterna som hindrar dom att närma sej Antarktis
Citera
2022-01-03, 03:52
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore

Har varit aktiv förr men här är vad som fått mig släppa FE spåret tills vidare

• Månen ses från olika vinklar beroende på var man är på jorden
• Satelliterna.... Att man ser dom flasha förbi
• Kommersiella flygningar och tider mellan kontinenter

Visst det finns alternativa förklaringar som talar för FE på ovanstående men där behöver man samtidigt vara kreativ och oärlig mot sig själv

Det som fortfarande får mig att grubbla är JTolans fortsatta observationer av avsaknad kurvatur där man ser längre än kurvaturen tillåter. Han kör sina IR filter och zoomar långt mer än vad man skulle kunna se pga kurvaturens skymmande faktor.
Citera
2022-01-03, 09:05
Medlem
jeranisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Det som fortfarande får mig att grubbla är JTolans fortsatta observationer av avsaknad kurvatur där man ser längre än kurvaturen tillåter. Han kör sina IR filter och zoomar långt mer än vad man skulle kunna se pga kurvaturens skymmande faktor.

Tänker du på någon särskild? Alla videor av JTolan har debunkats så vitt jag vet. Exempelvis denna:

https://www.youtube.com/watch?v=4LI5sU_LWDU

Debunkas här:

https://www.metabunk.org/threads/identifying-the-mountains-in-jtolans-rocky-mountains-ir-video.11138/

Det visar sig varje gång bara vara evidens för kurvatur som skönjas.
Citera
2022-01-03, 14:29
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777

Inget konstigt med hans klipp egentligen. För det första ser man faktiskt mer (inte längre) med en IR kamera (inte filter). IR har lättare att tränga igenom dis och gaser. Det är därför man använder IR inom astronomi.
För det andra; om man kikar på klippet jeranism länkar till, ett av JTolans klipp, och jämför med google maps så kan man se att det finns fler bergskedjor i hans synvinkel än Colorado Rockies. Du har Montezuma Castle National Monument, också med snöbeklädda berg, bara 100 km ungefär norr om Phoenix. Följer man hans linje åt nordost kommer man även till Horse Mountain, ytterligare en bergskedja (lavinvarning så åker man skidor där just nu så bör man se upp). Sen kommer man till Rio Grande med mer berg. Han har dragit en linje ända till Aspen Colorado ungefär och bara bestämt att det är de bergen han observerar och struntar i alla de andra berg hans streck korsar. Han gör felaktiga antaganden i sina klipp helt enkelt.
Citera
2022-01-07, 19:39
Medlem
Kan en boll kasta en kurvig skugga över en annan boll?

https://youtu.be/1AFDDxoB3yo
Citera
2022-01-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen

Varför håller han bowlingklotet så nära lampan? Skuggan från bowlingklotet blir flera gånger större mot basketbollen jämfört med jordens skugga på månen.
Citera
2022-01-07, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Varför håller han bowlingklotet så nära lampan? Skuggan från bowlingklotet blir flera gånger större mot basketbollen jämfört med jordens skugga på månen.

Hade skuggan på basketbollen blivit kurvig om klotet hölls längre bort från lampan?
Citera
2022-01-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen

Bara för att han i filmen har brist i att förstå saker behöver ju inte du ha det. Oh, det var inget...
Meeen, över till pudelns kärna; varför tror du att jorden är platt när alla kan se bevisen för att den är rund?
Citera
2022-01-07, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Bara för att han i filmen har brist i att förstå saker behöver ju inte du ha det. Oh, det var inget...
Meeen, över till pudelns kärna; varför tror du att jorden är platt när alla kan se bevisen för att den är rund?

Bollar kan alltså kasta kurviga skuggor över andra bollar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in