2022-01-07, 18:36
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Ser väldigt bra ut. Nu vill jag se Stina i en stafett för att se hur hon hanterar extraskotten.

De följer ju olika träningscykler. Antingen är man nedtränad i början av säsongen och får stegring efter jul. Eller så är man lite halvtoppade i början och lägger in tung träning under jul.

Vi får hoppas att det är så
Citera
2022-01-07, 18:41
Medlem
Tydligen har Sebbe dragit nån kommentar om doping nu efter Loginovs vinst. Nån som har en länk?
Citera
2022-01-07, 18:44
Medlem
bcdefgs avatar
Johanna får åka mixstafett imorgon för att ges chansen att kvalificera sig för startsträckan i OS-stafetten. Hon lär inte få köra något individuellt lopp baserat på vad hon presterat i vinter.
Stina borde få köra sprint och Anna M distansen (samt stafett om inte Stina eller Johanna eller Mona visar upp tillräcklig stabilitet). Systrarna får väl köra allt de vill, Linn likaså (med undantag av mixstafett) om hon hittar normal form. Så enkelt borde det vara. Men mycket hinner hända innan det är OS.
Citera
2022-01-07, 19:03
Medlem
Mästerskap handlar mest om att ta medaljer och som jag ser det finns det tre åkare i svenska laget som har störst möjlighet att knipa medalj.
Det är redan uttagna Öbergs och Stina Nilsson. Stina har åkfarten som kan ge medalj vid bra skytte det har inte de andra. Så Stina bör ha en av de sista platserna. Sista platsen är svårare ta ut en men bör luta åt Mona då Skottheim knappt tävlat på ett år.

Stafettlag så tycker jag bara Öbergs är givna i nuläget får avvakta vilken form de övriga har på OS.
Citera
2022-01-07, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Johanna får åka mixstafett imorgon för att ges chansen att kvalificera sig för startsträckan i OS-stafetten. Hon lär inte få köra något individuellt lopp baserat på vad hon presterat i vinter.
Stina borde få köra sprint och Anna M distansen (samt stafett om inte Stina eller Johanna eller Mona visar upp tillräcklig stabilitet). Systrarna får väl köra allt de vill, Linn likaså (med undantag av mixstafett) om hon hittar normal form. Så enkelt borde det vara. Men mycket hinner hända innan det är OS.

Skulle inte säga att en bra insats i singelmix ger någon fördel i en OS-uttagning. Sista uttagningsdatum är efter Ruhpolding så det kan finnas en chans där för Skottheim att visa något, vi vet ännu inte om någon kommer stå över Ruhpolding istället för Antholz som Olsbu ska göra.

Stina känns 95% klar. Men egentligen visar även Brorsson väldigt bra åkform just nu, bästa på länge, om hon inte skitit ned sig precis varenda ståskytte hade hon varit helt solklar hon också. Mona har även investerat mycket tid på höjd under sommaren och kommer vara väl förberedd.

Persson får passa sig, hon kan inte vara så dålig som idag och förvänta sig att få välja och vraka. När det gäller individuella lopp har Rotel en bra poäng, på OS samlar man inte fina placeringar i första hand.
Citera
2022-01-07, 19:26
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Kör männen först på mixedstafetten i OS?
Citera
2022-01-07, 19:54
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Skulle inte säga att en bra insats i singelmix ger någon fördel i en OS-uttagning. Sista uttagningsdatum är efter Ruhpolding så det kan finnas en chans där för Skottheim att visa något, vi vet ännu inte om någon kommer stå över Ruhpolding istället för Antholz som Olsbu ska göra.

Stina känns 95% klar. Men egentligen visar även Brorsson väldigt bra åkform just nu, bästa på länge, om hon inte skitit ned sig precis varenda ståskytte hade hon varit helt solklar hon också. Mona har även investerat mycket tid på höjd under sommaren och kommer vara väl förberedd.

Persson får passa sig, hon kan inte vara så dålig som idag och förvänta sig att få välja och vraka. När det gäller individuella lopp har Rotel en bra poäng, på OS samlar man inte fina placeringar i första hand.
Instämmer vad gäller Linn, därför jag skrev som jag skrev - hon måste tillbaka till normal nivå för då är hon given i stafettlaget och solklart topp fyra i Sverige på alla distanser. Men just nu så kan Johanna - Evelina - Stina - Hanna vara bästa möjliga lag.

Vad gäller Mona så har hon väl tyvärr visat att hon inte är en kandidat för en topplacering individuellt. I stafett är hon väl normalt tryggare - men räcker det för en plats i truppen? Jag tror det då jag är skeptisk till Johanna. Men på plats i Kina hoppas jag att det blir uppenbart att man bör köra med Linn-Stina-Evelina-Hanna i någon ordning
Citera
2022-01-07, 20:03
Medlem
Citat:
Instämmer vad gäller Linn, därför jag skrev som jag skrev - hon måste tillbaka till normal nivå för då är hon given i stafettlaget och solklart topp fyra i Sverige på alla distanser. Men just nu så kan Johanna - Evelina - Stina - Hanna vara bästa möjliga lag.

Vad gäller Mona så har hon väl tyvärr visat att hon inte är en kandidat för en topplacering individuellt. I stafett är hon väl normalt tryggare - men räcker det för en plats i truppen? Jag tror det då jag är skeptisk till Johanna. Men på plats i Kina hoppas jag att det blir uppenbart att man bör köra med Linn-Stina-Evelina-Hanna i någon ordning

Om nuvarande status håller sig får Stina och Mona plats. Stina tror jag ligger närmast till hands i sprint och Mona i distans - Anna kan inte åka distans och är nog inte topp-4 i sprint heller även om hon har chansen där. Stafettplatserna är fortfarande öppet för förslag utefter formen, men om Anna är i form tror jag man vill köra med henne p.g.a. rutin.

Det är lite osvenskt men det kan bli så att man nyttjar hela truppen denna gången.
Citera
2022-01-07, 20:11
Medlem
Citat:

Ges chansen för att kvalificera sig för startsträckan?
Det är sådant här BS som sätter igång mig.
Skall Skottheim åka startsträckan i stafetten så skall vi riva hela plejjset..Petter style.
Är det Putin som tar ut vårt stafettlag?
Citera
2022-01-07, 20:16
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Som jaga skrev förut så är det märkligt att Skottheim ska åka singelminglet istället för indeviduella tävlibgar. Antingen kunde man kört henne i IBU cup så hade hon fått två riktiga tävlingar för att bedöma nivå. Eller så kunde hon fått köra VC-sprinten. Uppenbart visste både Magnusson och lagledningen att dagens lopp kom förtidigt för att hon skulle prestera. Blir väldigt svårt att bedöma Skottheims nivå baserat på en singelmix.
Citera
2022-01-07, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Mästerskap handlar mest om att ta medaljer och som jag ser det finns det tre åkare i svenska laget som har störst möjlighet att knipa medalj.
Det är redan uttagna Öbergs och Stina Nilsson. Stina har åkfarten som kan ge medalj vid bra skytte det har inte de andra. Så Stina bör ha en av de sista platserna. Sista platsen är svårare ta ut en men bör luta åt Mona då Skottheim knappt tävlat på ett år.

Stafettlag så tycker jag bara Öbergs är givna i nuläget får avvakta vilken form de övriga har på OS.

Du tänker ju helt rätt,EHURU landar du lite fel.
Det finns absolut ingenting som pekar emot att Stina Nilsson är kapabel att ta individuell medalj år 2022.
Hon har varit tia en gång..och har ens inte sniffat på pallplats varken i världscup eller än värre IBU.
Åkfarten och skyttetiden fortsätter vara undermåliga för topp tre.Det första finner jag oförklarligt annat än att hon spenderat nästan all tid till att torrklicka,det andra är fullt förståeligt.

I nuläget så är stafettlaget det lag som vann segern i VC i realtid.
Det är ju vansinnigt att anta annat i skrivande stund.

Linn-Anna-Hanna-Elvira..gardering X2 gäller Magnusson som givetvis måste visa bättre än hennes löjliga prestation idag.
Citera
2022-01-07, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Som jaga skrev förut så är det märkligt att Skottheim ska åka singelminglet istället för indeviduella tävlibgar. Antingen kunde man kört henne i IBU cup så hade hon fått två riktiga tävlingar för att bedöma nivå. Eller så kunde hon fått köra VC-sprinten. Uppenbart visste både Magnusson och lagledningen att dagens lopp kom förtidigt för att hon skulle prestera. Blir väldigt svårt att bedöma Skottheims nivå baserat på en singelmix.

Låter nästan som att Skottheim haft ett "norskt" tävlingsförbund hängande över sig, det finns något där i bakgrunden man inte talar klarspråk om. Hon kanske inte uppfyllt vissa hälsokriterier helt enkelt.

Fast om hon nu är med VC-laget låter det väldigt konstigt om hon inte får köra individuellt i Ruhpolding. Visst, i Antholz lär hon ju få chansen men då är OS-chansen borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in