2022-01-06, 17:25
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PommesFritz
Tack för input, jag avvaktar nog mitt bilköp till efter vi köpt hus. Det du pratar om är delbetalning? Leasing har jag dålig koll på, inte läst på inom ämnet.

Jag menar inte nödvändigtvis delbetalning eller leasing, utan att räkna ihop alla förväntade omkostnader från ägandets start till ägandets slut och slå ut det per månad.

Citat:
Ursprungligen postat av PommesFritz
Mitt grova räknande på 3000kr på bilägande är inklusive bensinkostnad så där finns ju en del att ta av. Hade jag kunnat skaffa elbil på den månadskostnaden?

Jag vet inte, men jag har svårt att tro det.

Säg att en Nissan Leaf 40 kWh (räckvidd upp till 28 mil) skulle tillfredsställa dina behov med inköpspris 200k.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/nissan_leaf_n_connecta_40_kwh_150hk_navi_360__navi _carplay/98945658

Värdeminskning: 200kkr * 0,14 / 12 = 2 333 kr (drog 14 % värdeminskning lite ur röven, svårt att veta)
Alternativkostnad: Behålla bensinbil värd 80kkr och investera i börsen 120kkr * 0,08 / 12 = 800 kr
Lånekostnad: För att slippa alternativkostnad kan man låna till elbilen. Ränta * 120kkr = ?
El: Ca 1,5 * elpris * mil per månad = ?
Försäkring: ? (antagligen högre pga dyrare bil)

Oavsett värden här blir det nog över 3000 kr / månad. Du gör nog rätt i att behålla bensinaren ett tag till. Lycka till!
Citera
2022-01-06, 18:36
Medlem
Carpedijems avatar
Folk verkar ha missförstått tråden.

De flesta som skriver inlägg skriver sina utgifter per månad och hur mycket ni sparar.

TS frågade om snåljåpar!
Citera
2022-01-06, 19:25
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
100kr i månaden för mobilen? Vad ingår i det?
Har fello, deras billigaste med 50 extra gig som räcker ett år, 95 mån och halva första ttvå. Det gäller att hoppa mellan bolagen
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Bredband för 150kr låter väldigt billigt.
Kan du vänligen tipsa oss andra om var man skaffar?
Bahnhof 100/100
Det är ett lokalt fibernät så det är nog inte möjligt att köpa överallt i Sverige
Citera
2022-01-07, 01:16
Medlem
Craiggs avatar
Lever ganska snålt får man nog säga.

Bor i en billig lägenhet (3500 i månaden, den är lite sliten men inget anmärkningsvärt)

Äter mycket halvfabrikat, ca 20-40 kr per dag så matbudgeten är ju inte särskilt hög.
Schampo, tvål, diskmedel och liknande landar väl på runt hundringen per månad men då köper jag mycket Eldorado varor.

Bränner ca 500 kr på krogen varje månad, dricker sällan fler än 2 drinkar/stor stark per utekväll.

I övrigt har jag inga dyra intressen och jag äter väldigt sällan på restaurang, jag gymmar inte heller för träna kan man göra hemma. Köper nya kläder en gång per halvår ungefär. Ibland kan jag dock unna mig med att köpa vinylskivor och pampiga second hand/traderafynd, men det händer inte varje månad precis.

Har ingen bil, åker alltid kollektivtrafik om jag ska nånstans vilket är totalt 0 kr i månaden (att planka är inte så svårt).

Jag kan alltså lätt spara 50-60% av min inkomst om jag inte unnar mig för mycket.

Innan Covid levde jag dock lite mer slösaktigt, för då gick en del av inkomsten åt att köpa konsertbiljetter, resor och dylikt. Men jag hade fortfarande kvar nån tusing på kontot varje månad trots det.
Citera
2022-01-07, 05:10
Bannlyst
Har väldig tajt lön och bor i en kommun som har onödigt hög kommunalskatt ( Stockholm ) . Men under bra månader så kan spara 2000-3000:- . Bor väldig billigt än så länge, men då bor jag ca 30 min ifrån T-Centralen så man bor verkligen långt ute i glesbygden också.
Citera
2022-01-07, 07:51
Medlem
Det som man tjänar mest på genom livet är att bosätta sig i en stabil BRF ( eller liknande ) förening .
Betala av lånen , spara lite och sen börja använda degen du har.
Citera
2022-01-07, 08:47
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Ni som är snåla och lever så billigt som möjligt hur ser eran vardag ut? Hur mycket pengar räcker åt er för att överleva varje månad? Va använder du för att ta dig till jobbet? Va äter du för mat? Vilka utgifter har du och hur länge har du levt så?
Är nog inte snål egentligen men försäkringskassan ställde till det för oss,så har levt i 10 år med utmätning på lönen.

Nu gick frugan bort för drygt ett år sedan,men sonen och jag går runt på typ 4-6000kr/månad.

Köper kort-datum/erbjudande,men äter alltid biff på söndagar.

Dricker förmycket öl,men 25 liter kostar typ 200kr (gör själv)..

Cyklar jämt,året runt,över allt,jobb,affär,träning..

Har en gammal bil,skattefri,kör väldigt sparsamt med den...

Jag spelar PS4 och grabben är påå dator,ja,vi spelar förmycket!😄

Vi lagar mycket med köttfärs,grönsaker och bönor,chili con carne-typ,enchiladas,korv och makaroner,typ så..

Ska du börja snåla,så sätt undan pengar när räkningarna är betalda,så du bara har din "mål-summa" kvar,säg att du sätter ett mål på att 4000kr ska räcka till mat,kläder och övriga utgifter,så kan du antingen räkna ut vad din budget per dag blir,eller vecka och sedan är det bara att anpassa sig...
Lycka till!
Citera
2022-01-07, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Som det är just nu så sparar vi mellan 30 och 40 k till oss själva (pengar som vi inte rör), 2 k till barnen och amorterar 6 k per månad. Det som blir kvar av övrigt läggs som buffertsparande eller pengar som kan användas för uppskjuten konsumtion.

Min fråga är snarast, vad gör folk med sina pengar egentligen?

Vad är poängen att spara 40k i månaden som ni inte rör? Vad är de till för?
Citera
2022-01-07, 10:29
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhimpyMalt
Köpa billig mat, gå/cykla när man ska någonstans, dra ner värmen i huset och klä på sig istället, stänga av all el som inte används just för tillfället.
Är väl det jag gör för att hålla ner kostnader.
Hur mycket sparar du på att dra ner på värmen samt stänga av elen när den inte används?
Citera
2022-01-07, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brainmydamage
Ännu en i den här tråden som försummar sina barn i sin sparhets.

Lever ni ett tråkigt liv som du säger så ändra det snarast för era barns skull och skjut fram era planer något år istället. Annars kan det nog bli lätt att känna sig ångerfull på ålderns höst när man ser tillbaka på att man inte gav sina barn det dom förtjänar. Dom har inte bett om att få komma till världen så ge dom det absolut bästa livet dom är möjligt, du kan börja med att köpa roliga leksaker till dom och inte förlita dig på julklappar och presenter till dom…
Statistiskt sätt kommer dom att skilja sig istället för att sluta jobba vid 35-40års åldern när frugan kommer på att hon kommer att tjäna på skillsmässan.. mamman får stanna i lyan med barnen och pappan blir bostadslös tills han måste nalla av sparpengar för handpenning för lyan..
pappas löneslaveri kommer att fortsätta till graven och han blir stammis på lokala pub medans frun sätter sprätt på sin lön och alla bidragen från försäkringskassan varje månad..
Lycka till med planer..
Citera
2022-01-07, 10:50
Medlem
PW-Gerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Nej! För mig handlar det om att kunna sluta jobba när jag vill. Om jag vantrivs på jobbet vill jag kunna säga upp mig utan att invänta ett annat jobb, jag vill kunna gå i pension före 70 om kroppen vill det och det är skönt att inte ligga vaken på nätterna och oroa sig för brist på pengar.

Förutsätter du ett så långt liv? Skulle du omvärdera ditt leverne om du blev svårt sjuk i närtid?
Citera
2022-01-07, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Hur mycket sparar du på att dra ner på värmen samt stänga av elen när den inte används?

Har alltid gjort det så vet inte vad kostnaden skulle vara om jag inte gjorde det.
Men grannarna betalar ca 2000 kr mer I el varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in