2022-01-07, 13:25
Bannlyst
Hur ser det ut med kulturberikningen där du jobbar? Vad tycker du om den?
Citera
2022-01-07, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Hur agerar du för att eleverna skall anstränga sig regelbundet fysiskt utanför skolan?
Inte alls, det får deras föräldrar sköta.

Citat:
Ursprungligen postat av Mrcool911
Duschar du med eleverna efter idrottlektionen?
Så klart, utöver all vår ledighet är det just detta som är det bästa med arbetet!
Citera
2022-01-07, 13:32
Medlem
duden83s avatar
vad tror du om idéen att nationella prov ersätter de betyg läraren sätter?
Då slipper man problemet med "snällbetyg" och även onödigt hårda lärare.

visserligen kan man på så sätt få problem med närvaro etc.
men det kanske man kan få till bukt med krav på viss procent närvaro eller kanske ett par procent av betyget sätts av läraren (typ 30% eller så).
Citera
2022-01-07, 13:37
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UNDERWATERFALL
Inte alls, det får deras föräldrar sköta.
:
I vanlig undervisning i de teoretiska ämnena är det meningen att eleverna skall arbeta utanför skolan. det ingår i pedagogiken för lärandet. men inte i idrott alltså.
I vår kommun arbetade idrottslärarna på en skola med
1. ett intensivt samarbete med olika idrottsföreningar. Det finansierades t ex av Riksidrottsförbundet. Handslaget på den tiden det var aktuellt
2. med olika samarbeten med idrottsföreningar utöver handslaget där man kunde få pröva på olika sporter.
Målet var att få barn och ungdomar att hitta sin sport(er)
Det gav stora resultat i vår kommun (på framförallt vår skola)
jag deltog själv i projektet och är förvånad över ditt svar.
Citera
2022-01-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajasnajas
Hur ser det ut med kulturberikningen där du jobbar? Vad tycker du om den?
På skolan jag arbetar på just nu är det överlag ungar med svensk bakgrund, säg 70-80%, sedan har vi givetvis några nyanlända elever och elever med invandrarbakgrund, men som är födda här - likt jag själv.
Just det faktum att jag själv har invandrarbakgrund gör att jag har klickat bra med "blattekids" på vår skola (eller tidigare skolor jag har arbetat på).
Jag upplever att de elever av icke-svensk härkomst till 99% är väldigt villiga att lära sig saker och ting och således utvecklas (fastän de kanske inte alltid förstår det jag har gått igenom)... och där är det väldigt skönt att jag undervisar i ett praktiskt ämne där de ofta snappar upp regler etc. väldigt snabbt så fort jag har visat det.

Genom åren har jag oftast haft mer huvudbry p.g.a. elever med svensk bakgrund, tro det eller ej.
Citera
2022-01-07, 13:46
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Hahahahaha, brast ut i skratt när jag läste det här. Well, min egen barndom och uppväxt var bra med ordnade hemförhållanden... det var väl snarare något år efter gymnasiet som man var en aning vilsen och inte riktigt visste vad man ville göra. Having that said; jag halkade in i skolans värld på ett bananskal, det har aldrig varit mitt kall.

Räknas trapphuset?

Nej. Jag har en kollega som har hand om de lägre åldrarna. Vi har inte haft någon distansundervisning på min arbetsplats.

Bra fråga. Mina elever överskattar nog sin egen förmåga... jag gjorde en undersökning innan jullovet där många av de elever som skulle ha betyg betygsatte sig själva med ett högre betyg än vad de sedermera fick.
Jag "humaniserar" (i brist på bättre ordval) mig själv och är väldigt öppen med dem genom att säga att det faktiskt är skitjobbigt att sätta betyg. Vad gäller föräldrarna så har jag en god dialog med dem och är alltid professionell (och har svar på tal! ) - under de år jag har arbetat har jag bara haft två stycken elevers föräldrar som har hört av sig ang. sina barns betyg.
Jag fick en ny rektor för ett tag sedan, och denna rektorn (till skillnad från min förra) behöver jag - tack och lov - inte ta några strider med.

Varför inte bara ge kidsen de betyg de själva tycker de förtjänar? Vad har du att förlora på det? Stolthet?
Citera
2022-01-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
vad tror du om idéen att nationella prov ersätter de betyg läraren sätter?
Då slipper man problemet med "snällbetyg" och även onödigt hårda lärare.

visserligen kan man på så sätt få problem med närvaro etc.
men det kanske man kan få till bukt med krav på viss procent närvaro eller kanske ett par procent av betyget sätts av läraren (typ 30% eller så).

Oj, klurig fråga då det inte finns något nationellt prov i det ämnet jag undervisar i. Jag ska svara så gott jag kan. Så vitt jag vet testas inte alla de olika kunskapskraven i de ämnen som har nationella prov, vilket gör att det kan bli lite knepigt... men samtidigt hade betygen i hela landet blivit mer rättvisa då alla hade utgått från samma prov/material. Hur en lärare lägger upp sina lektioner och bedömer saker och ting ser tyvärr olika ut från lärare till lärare. Alltså; en elev som jag kanske bedöms ligga på en E-nivå kanske skulle kunna nå upp till ett C hos en annan lärare etc etc...
Citera
2022-01-07, 13:50
Medlem
a-mortals avatar
Hur känns det att vara idrottslärare?
Citera
2022-01-07, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
I vanlig undervisning i de teoretiska ämnena är det meningen att eleverna skall arbeta utanför skolan. det ingår i pedagogiken för lärandet. men inte i idrott alltså.
I vår kommun arbetade idrottslärarna på en skola med
1. ett intensivt samarbete med olika idrottsföreningar. Det finansierades t ex av Riksidrottsförbundet. Handslaget på den tiden det var aktuellt
2. med olika samarbeten med idrottsföreningar utöver handslaget där man kunde få pröva på olika sporter.
Målet var att få barn och ungdomar att hitta sin sport(er)
Det gav stora resultat i vår kommun (på framförallt vår skola)
jag deltog själv i projektet och är förvånad över ditt svar.

Givetvis har jag kontakt med flera idrottsföreningar som kommer och håller i lektioner, samtidigt som jag erbjuder eleverna en stor variation av olika aktiviteter; vare sig det är lekar eller regelrätta sporter. Men mer än så kan jag faktiskt inte göra. Då får min rektor avsätta tid till det (...när det nu skulle finnas).

Att det gav resultat på er skola är väl jättebra. Grattis till 10 000 inlägg!
Citera
2022-01-07, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Hur känns det att vara idrottslärare?

Idrottsämnet är väldigt tacksamt då majoriteten av eleverna tycker att det är kul.
Men att arbeta med barn kan ibland vara ett helvete... för att inte tala om vuxna (d.v.s. kollegor) som ibland beter sig som barn.
Citera
2022-01-07, 14:02
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Oj, klurig fråga då det inte finns något nationellt prov i det ämnet jag undervisar i. Jag ska svara så gott jag kan. Så vitt jag vet testas inte alla de olika kunskapskraven i de ämnen som har nationella prov, vilket gör att det kan bli lite knepigt... men samtidigt hade betygen i hela landet blivit mer rättvisa då alla hade utgått från samma prov/material. Hur en lärare lägger upp sina lektioner och bedömer saker och ting ser tyvärr olika ut från lärare till lärare. Alltså; en elev som jag kanske bedöms ligga på en E-nivå kanske skulle kunna nå upp till ett C hos en annan lärare etc etc...

ok, tack för svaret. Missade att det var just idrottslärare som du var.
Citera
2022-01-07, 14:06
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Givetvis har jag kontakt med flera idrottsföreningar som kommer och håller i lektioner, samtidigt som jag erbjuder eleverna en stor variation av olika aktiviteter; vare sig det är lekar eller regelrätta sporter. Men mer än så kan jag faktiskt inte göra. Då får min rektor avsätta tid till det (...när det nu skulle finnas).

Att det gav resultat på er skola är väl jättebra. Grattis till 10 000 inlägg!
Tack!
Jo det är ju bra att föreningar kommer dit.
Jo det är ju en prioriteringsfråga som tas på rektorsnivå, det förstår jag.
Själv tror jag stenhårt på idrott och hälsa av flera olika skäl-så lycka till med din vårtermin!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in