Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-07, 11:03
Medlem
jannesvansloss avatar
Titta på boende sydost/öster om sthlm. De mesta är bra där. Undantagen är fisksätra, ev. orminge.
Annars är det mesta i Nacka, Sickla, Ekängen, Björknäs och Järla bra.
Citera
2022-01-07, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kesson123
Det vi tänkt låna.

Hur mycket ska ni lägga in själva då? 10% åtta miljoner själva och låna två?

Snälla skriv hur mycket lägenhetsfan ska kosta totalt annars kan vi inte hjälpa er.

Vi skiter i eran ev deal med banken…
Citera
2022-01-07, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demented
Frågan ni borde ställa är snarare var ni ska leta. För 2 miljoner säger jag utanför Stockholms kommun helt klart. 2 miljoner ger er möjligen något litet trevligt ställe utanför Södertälje eller så. Hur långt är ni villiga att pendla?

Det räcker gott att pendla en mil till Sköndal eller Farsta för att få en två för 2 Mill om man vill undvika ett par timmars pendling per dag
Citera
2022-01-07, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DollarSignStore
Hur mycket ska ni lägga in själva då? 10% åtta miljoner själva och låna två?

Snälla skriv hur mycket lägenhetsfan ska kosta totalt annars kan vi inte hjälpa er.

Vi skiter i eran ev deal med banken…

De lär behöva lägga upp minst 300 tkr för att få låna 2.
Men det finns ju svindyra topplån också….
Sen hänger det på hur mycket de tjänar också.
Och att de klarar den höga amorteringen

Jag är inte säker på att de tänkt hela vägen.
Men oavsett så ska de försöka komma in på marknaden
Citera
2022-01-07, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kesson123
Jag och min sambo ska köpa lägenhet i Stockholms området inom något år. Budget ca 2 miljoner.

Fattar att vi inte ska flytta till Tensta eller liknande, tänker på ställen som kanske var bra för 5-10 år sedan men som är sämre idag som man kanske inte hört om så mycket i media.

Vilka områden är big no no enligt er?

Alltså undvik hela 08 området bara massa pack och luffare som bor där närmaste som funkar är Piteå och något norr över
Citera
2022-01-07, 15:20
Medlem
cece123s avatar
2 miljoner räcker inte långt i Stockholm, bosätt er i Strängnäs, Eskilstuna eller Västerås och pendla istället.
Citera
2022-01-07, 15:33
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Bästa jag hittade var 29,5 kvm i Blackeberg. Det är ett bra område. Liten halvhemlig småstad i brommaskogen nära stan. (i jämförelse med Kallhäll och sånt)

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-blackeberg-stockholms-kommun-elias-lonnrots-vag-7b-18090839

Betänk att priset är innan budning...
Och jag har svårt att tänka mig att priset bara går upp drygt 100 000 kr under budningen.
Citera
2022-01-07, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
2 miljoner räcker inte långt i Stockholm, bosätt er i Strängnäs, Eskilstuna eller Västerås och pendla istället.

Vem vill pendla flera timmar om dagen när en tvåa på 50 kvm i närförort en kvart bort borde fungera fint?
Citera
2022-01-07, 16:00
Medlem
Zoofs avatar
Svårt med den budgeten, men det verkar finns objekt i örby, huddinge, bromma som är helt ok områden. Hade jag letat nått för den budgeten så hade jag hellre bott bättre och mer centralt i uppsala än i utkanten av sthlm, ex Jakobsberg/Bro etc. Då kan du ta tåget på 40 min till huvudstaden om du ska dit och härja.
Citera
2022-01-07, 16:06
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Vem vill pendla flera timmar om dagen när en tvåa på 50 kvm i närförort en kvart bort borde fungera fint?

Har inte kollat hela tråden, men ge mig exempel på det.
Om det står 1 995 000 i annonsen, betyder det närmare 1 miljon + efter budgivning.
Normalt sett ligger priser på det exempel du gav på 3,5 miljoner +.

Det tar 1.30 timme att pendla fram och tillbaka till Strängnäs.
Har själv pendlat funkar fint, man bor större och billigare
Citera
2022-01-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Har inte kollat hela tråden, men ge mig exempel på det.
Om det står 1 995 000 i annonsen, betyder det närmare 1 miljon + efter budgivning.
Normalt sett ligger priser på det exempel du gav på 3,5 miljoner +.

Det tar 1.30 timme att pendla fram och tillbaka till Strängnäs.
Har själv pendlat funkar fint, man bor större och billigare

Jag fattar poängen att bo längre bort. Absolut. Om man orkar pendla.
Det finns ju alternativ på Värmdö också åt andra hållet.

Sant är att det kan bli dyrare men knappast en miljon. Och det fanns exempel på 1,7 i utgångspris.

Här finns ett slutpris under 2: https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-centrala-huddinge-huddinge-kommun-edsvagen-4-208852048100624114
Citera
2022-01-07, 16:23
Medlem
johnthedickholmess avatar
Nja, alltså pendla kan fungera några år men blir ju drygt att sitta och skaka på ett pendeltåg 2 timmar om dagen. Ingen vidare livskvalité. Men visst, vissa fungerar det att pendla för så det är ju väldigt individuellt och hur man lever sitt liv. Men för de allra flesta är det ju något man tvingas till om man skall ha råd att bo bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in