Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Men vården är redan överbelastad. De klarar inte av något ökat tryck.
Fast det alternativet finns inte.. Omikron kommer, varesig du eller någon annan vill det.
Jag tycker förbud mot stora samlingar av folk, hålla nattklubbar stängda (mot ersättning förstås), rekommendation av hemarbete (kanske lite mer tuffa formuleringar) är vettigt februari ut kanske.
Nu tycker du och några andra att det är ”meningslösa” , men dessa åtgärder tror jag är väldigt effektiva i att stoppa riktigt stora smittspridarevent..
Vad jag skulle önska att FoHM fattade, är dock att man borde testa igenom elever och personal innan första skoldagen. Kan inte förstå argumentationen man använde idag mot detta. Att det ”bara är en punktinsats”. Visst är det en punktinsats, men en jävligt effektiv sådan. Just för att bromsa lite grann.
Flera av mina vänner som driver förhållandevis stora bolag med hyfsat många anställda har beställt testning av hela personalen inför återstarten efter semestern. Innan man kommer till kontoret första gången testas man tre dagar innan samt dagen före.
I dessa branscher tycker man sig inte ha råd med att för många blir sjuka samtidigt, men i skolan verkar det ok.. Trots att man är emot distansundervisning. Lite motsägelsefullt om du frågar mig.
Jag är också emot distansundervisning, men jag är jävligt för att man skulle testa alla..
Just för att barnen behöver sin skola..