2022-01-05, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Varför inte skapa något kreativt istället för att slösa allas tid på sabotage?

Jag menar, hade det inte varit bättre om ni organiserade er och smugglade in massa sprit som ni kan sälja till era foliehattvänner, skapade alltså ett eget Systembolag.

Men ahh, nu kanske jag inte tänkte på vem jag pratade med. Ni är ju inte bra på att skapa något, bara ta och sabotera.
Glöm vad jag sa

Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Läste du inte vad jag skrev precis? Jag gav er ide som gynnar er själva din mupp 😅

Varför skulle det bli jobbigt för mig, jag kommer kunna göra allt jag vill, ni stör inte mig för att ni väljer att va outsiders..

Åh jamen tack för omtanken! Kommer absolut skapa parallella samhällen också, men det är inte en fråga om antingen eller.

Såklart att du känner dig stolt över ditt duktighetspass
Citera
2022-01-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetaldAvSoros
Faktum är att om det är realtids-PCR, vilket det mer eller mindre alltid är när vi pratar om ett vanligt covid-test, så spelar det faktiskt inte någon roll hur många cykler man kör (så länge man kör tillräckligt många) eftersom man vet i vilken cykel provet blir positivt. Det är det som är det berömda Ct-värdet, ibland även kallat Cq. Sedan kan man tillämpa cutoff-värden, tröskelvärden eller vad man nu vill kalla det i efterhand för tolkning av resultatet.

Kan för övrigt tillägga att om ett prov ska bli positivt kring 10 cykler så behöver du ha någonstans i storleksordningen 1 miljard kopior av viruset från början i PCR-reaktionen, så då får man nog vara riktigt jävla sjuk. Jag tror att du kan nog höja ditt cutoff-värde ganska många cykler innan du börjar få falskt positiva.

Vad är max antal cykler som ett realtids-PCR kör då?

Såg en graf över det och någonstans under 10 cykler så är det som sagt 100% sannolikhet. Det är rimligt att man då skulle vara väldigt sjuk. Om man tillämpar Bayes lag på sannolikheterna kring 30-35 cykler så är sannolikheten för att man fått ett falskt positivt relativt stor. Så skulle verkligen vara intressant att veta hur många cykler som körs som mest.
Citera
2022-01-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Alltså, det här är ju riktigt absurt. Man börjar undra om man blivit knäpp.

FHM viker sig alltså för det politiska trycket och börjar smyga in covidpass steg för steg trots att det inte finns en enda rationell anledning att göra det. Vi vet ju alla att vaccinering inte stoppar smittspridning av Omikron överhuvudtaget och vi kan se klart och tydligt på statistiken att Omikron är relativt harmlöst. 2016 dog 1100 personer av influensa. Jag kan lova att det är fler än vad det kommer dö av Covid i år nu när Omikron dominerar. Smittspridning i sig är fullkomligt ointressant.

Sverige var bäst i världen på EN enda sak fram tills nu. Vi var det enda landet i världen som tog rationella beslut och tillät folk leva efter principen frihet under ansvar. Men nu sällar vi oss till resten av det totalitära packet.

Som anekdot kan jag tillägga att vaccinerade skiter fullständigt i andra. De vaccinerar sig inte för att de bryr sig om okända människor. Det var inte länge sen en av vaccinfundamentalisterna kom förkyld till jobbet och jag var tvungen att be hen gå hem. Så mycket för solidaritet och att värna om andra.

Det är bara att fortsätta kämpa emot alla ni som har kvar era hjärnor och förmåga att tänka kritiskt. Ge aldrig upp.
Tack. Frågan är bara vad vi skall göra. Det är intressant och viktigt att läsa alla dessa kommentarer. Men också destruktivt att matas med all idioti; Oavsett om den kommer från inlägg på FB eller från myndigheter. Frågan är vad vi GÖR för att vända situationen?
Citera
2022-01-05, 22:24
Medlem
BetaldAvSoross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Vad är max antal cykler som ett realtids-PCR kör då?

Såg en graf över det och någonstans under 10 cykler så är det som sagt 100% sannolikhet. Det är rimligt att man då skulle vara väldigt sjuk. Om man tillämpar Bayes lag på sannolikheterna kring 30-35 cykler så är sannolikheten för att man fått ett falskt positivt relativt stor. Så skulle verkligen vara intressant att veta hur många cykler som körs som mest.
Det finns inget riktigt max antal cykler som går att köra (inom rimliga gränser), det beror på vad man har för tillämpning. De realtids-PCR jag kör går antingen på 45 eller 50 cykler, men vi är också intresserade av att se om det finns även en enda kopia.

Jo, det jag menade är att du nog kan höja det gränsvärdet till någonstans kring 20-25 cykler och fortfarande ha 100% sannolikhet. Om man höftar med att man har ett Y-intercept på 40 cykler (dvs det tar 40 cykler för en brunn med en kopia att bli positiv) och att man har en effektivitet på 100% (varje kopia ger upphov till exakt en ny kopia i varje cykel) så skulle ett Ct på 20 innebära ungefär en miljon kopior i det tillsatta provet och ett Ct på 25 innebära ungefär 32 000 kopior, och då ska man ha i åtanke att man sannolikt bara tillsätter en liten del av provet till PCR-reaktionen.
Citera
2022-01-05, 22:26
Medlem
Min kollega är jätte duktig han åker kollektivt med buss använder munskydd som han sen stoppar i fickan så han kan använda detta igen. Om o om igen. Visst han e vaccinerad men tydligen försvann dom sista cellerna han hade med dos 3. Sen säger han att jag som ovaccinerad smittar andra som åker själv i bil fram och tillbaka till jobbet och undviker folk så gott jag kan. Skulle bolaget nu införa pass får ja beställa hemkörning istället så som jag redan gör med livsmedel.
Citera
2022-01-05, 22:28
Medlem
"Professorns kritik mot vaccinpass: ”Ger en falsk trygghet”

Att regeringen idag fattat beslut om att FHM får möjlighet att införa vaccinbevis på bland annat restauranger får nu kritik. Jan Albert, som är professor i Smittskydd vid Karolinska institutet, säger att vaccinpass inger en falsk trygghet.
”Det är överspelat just nu, oavsett om man fått vaccin eller inte ska man se till att skydda sig själv och omgivningen, för att inte öka smittan och överbelasta vården”, säger han till Ekot."

FHM lyssnar inte på det örat, utan ändrar istället narrativet:

"Folkhälsomyndigheten nu ta ställning till om man vill ha vaccinbevis i fler verksamheter. Enligt avdelningschef Britta Björkholm kan det vara ett sätt att skydda ovaccinerade. "Den stora betydelsen av vaccinationsbevis kan vara att undvika att samla många ovaccinerade på samma plats och på så sätt minska riskerna för svår sjukdom och död", säger hon."

https://sverigesradio.se/artikel/professorns-kritik-mot-vaccinpass-ger-en-falsk-trygghet
Senast redigerad av Clusia 2022-01-05 kl. 22:31.
Citera
Medlem
Citat:
Det finns inget riktigt max antal cykler som går att köra (inom rimliga gränser), det beror på vad man har för tillämpning. De realtids-PCR jag kör går antingen på 45 eller 50 cykler, men vi är också intresserade av att se om det finns även en enda kopia.

Jo, det jag menade är att du nog kan höja det gränsvärdet till någonstans kring 20-25 cykler och fortfarande ha 100% sannolikhet. Om man höftar med att man har ett Y-intercept på 40 cykler (dvs det tar 40 cykler för en brunn med en kopia att bli positiv) och att man har en effektivitet på 100% (varje kopia ger upphov till exakt en ny kopia i varje cykel) så skulle ett Ct på 20 innebära ungefär en miljon kopior i det tillsatta provet och ett Ct på 25 innebära ungefär 32 000 kopior, och då ska man ha i åtanke att man sannolikt bara tillsätter en liten del av provet till PCR-reaktionen.

Ok, om man lyckas hitta en enda kopia vad drar man för slutsatser då? Samt hur vet man ifall man hittat en aktiv eller inaktiv viruspartikel? Klassar man det oavsett som en covidinfektion eller måste man också uppvisa symptom?
Citera
Medlem
Sidhellacopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razz3l
Har du ens läst sidan 5? Om du ska spela dum orkar jag inte diskutera vidare.

Antal infekterade per 100 000
vaccinerade (ovaccinerade)

18-29 år: 2,809 (1,603)
30-39 år: 2,985 (1,510)
40-49 år: 3,049 (1,320)
50-59 år: 1,768 (983)
60-69 år: 863 (683)

Faktan kvarstår. Vad du än säger förändrar inte statistiken.

Om du har några antaganden till varför statistiken ser ut som den gör så ser jag fram mot att resonera med dig.

Du är korkad att det är skrämmande. Du är så dum att du inte begriper att du gör bort dig. I Storbrittanien är 70 % vaccinerade. Du bevisar därmed med dina siffror att de ovaccinerade är överrepresenterade bland smittade.
Citera
2022-01-05, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhellacopter
Du är korkad att det är skrämmande. Du är så dum att du inte begriper att du gör bort dig. I Storbrittanien är 70 % vaccinerade. Du bevisar därmed med dina siffror att de ovaccinerade är överrepresenterade bland smittade.
Detta är statistik per 100.000 vaccinerade/100.000 ovaccinerade.

Ledsen att jag drar ner byxorna på dig.

Var det något mer? Läs på lite innan du kommenterar så slipper du framstå som en…. Idiot.
Senast redigerad av Razz3l 2022-01-05 kl. 22:35.
Citera
2022-01-05, 22:32
Medlem
BetaldAvSoross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Ok, om man lyckas hitta en enda kopia vad drar man för slutsatser då? Samt hur vet man ifall man hittat en aktiv eller inaktiv viruspartikel? Klassar man det oavsett som en covidinfektion eller måste man också uppvisa symptom?
Jag kör inte något mikrobiologiskt. Det är bland annat leukemiprover som jag kör, så även om det bara är en enda kopia så innebär det sannolikt att cancern är kvar i någon mån och eventuellt behöver mer behandling.

Men jo, även i mitt fall vägs vårt resultat ihop med patientens kliniska bild för hur man ska gå vidare.
Citera
2022-01-05, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Min kollega är jätte duktig han åker kollektivt med buss använder munskydd som han sen stoppar i fickan så han kan använda detta igen. Om o om igen. Visst han e vaccinerad men tydligen försvann dom sista cellerna han hade med dos 3. Sen säger han att jag som ovaccinerad smittar andra som åker själv i bil fram och tillbaka till jobbet och undviker folk så gott jag kan. Skulle bolaget nu införa pass får ja beställa hemkörning istället så som jag redan gör med livsmedel.

Japp, så det går med folks intellekt i masshysterin. Ju mer absurt desto mer övertygande blir det för fåren. Det är som en slags hypnos
Citera
2022-01-05, 22:34
Medlem
Citat:
Jag kör inte något mikrobiologiskt. Det är bland annat leukemiprover som jag kör, så även om det bara är en enda kopia så innebär det sannolikt att cancern är kvar i någon mån och eventuellt behöver mer behandling.

Men jo, även i mitt fall vägs vårt resultat ihop med patientens kliniska bild för hur man ska gå vidare.

Jaja men då låter det ju mer relevant att köra på det viset. Men jag syftar ju till Covid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in