2022-01-05, 21:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Omikron har precis startat i Sverige. Hur många har blivit smittade? Är det ens 1%? Tror du på allvar att toppen kommer uppnås om 10 dagar som FHM gick ut med innan jul? Viruset är ju mer smittsamt än mässlingen och konsensus vad gäller farlighet och dödlighet att den är ungefär 50% jämfört med Delta. Jag säger att toppen kommer nås en bra bit in i februari. Vi får väl se vem som får rätt.

Det är 8 veckor till månadsskiftet feb/mars som är din prediktion. ( Även om du försökte ändra till någongång i februari nu )

Viruset dubblas varje vecka så om det fortsätter exponentiellt så nås toppen tidigare. Skolstart nästa vecka kommer öka takten. Booster doser rullas ut som ger hyffsat skydd så frågan är hur många procent som behöver bli smittade innan toppen nås?

I UK är var femtonde person i snitt infekterad just nu o tror inte vi ligger jättelångt efter.
Citera
2022-01-05, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Personligen tror jag att vi passerat toppen redan i början av nästa vecka i hela världen i princip. Pandemin kommer antagligen vara över i april bortsett från endemiska enklaver.

Frågan är om regeringen kommer att förstå det?
Citera
2022-01-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Experter pratar om vaccinpassen i Expressen i dag, en professor i hälso- och sjukvårdsetik och en överläkare tycker att det är tveksamt respektive överspelat, läkemedelsindustrins representant Matti Sällberg däremot marknadsför fortfarande sin vara så hårt han kan.
Matti! Helt otroligt att han får synas och höras i media med tanke på hur insyltad han är! Snacka om partisk!!
Citera
2022-01-05, 21:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, ingen idé med en sådan smittsam men relativt mild variant. Fransmännen sätter nu munskydd på spädbarn, tror du det hjälper?
Munskydd utomhus? En president som kallar de fåtal vaccinvägrarna i landet för skitar och lovar att göra livet så besvärligt som möjligt för dem?

Skall jag dra några andra exempel ifrån andra länder? Ja, just det, Kina. Där man låser in folk i deras hem, utan möjlighet att handla mat. De får endast gå ut för att testa sig! Inte hela Kina? Sant, men typ en 13 miljoners stad och någon till med några miljoner invånare!

Munskydd på spädbarn haha... Frankrike testade 332000 personer positivt idag så de ökar väldigt snabbt. Tror inte fransmännen bär munskydd när de kindpussas på kvällen med alla sina vänner ;-)
Citera
2022-01-05, 21:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag känner på mig att det INTE kommer blir dödskaos... Däremot känner jag lite oro för att det kommer dyka upp ytterligare symboliska, hjärndöda, suboptimala restriktioner och åtgärder i Sverige snart. Bara att hoppas att kommande restriktioner gör så lite skada som möjligt.

Ja, det bästa hade varit om man satt in åtgärder som gör nytta istället. Som att stänga kollektivtrafik och skolor, men det är man för feg för. Blir väl något om hur många som får sitta vid samma bord på en pizzeria istället. Så man kan visa på att man gjort något.
Citera
2022-01-05, 21:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
En arbetsdag? De ska bytas oftare än så..

Säger vem? Tillverkarna av skydden?
Citera
2022-01-05, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Matti! Helt otroligt att han får synas och höras i media med tanke på hur insyltad han är! Snacka om partisk!!

Helt otroligt att ministrarna lyssnar på honom dessutom. De borde ha några rådgivare som kan tala om för dem att det är JÄV med stora bokstäver.
Citera
2022-01-05, 21:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det är 8 veckor till månadsskiftet feb/mars som är din prediktion. ( Även om du försökte ändra till någongång i februari nu )

Viruset dubblas varje vecka så om det fortsätter exponentiellt så nås toppen tidigare. Skolstart nästa vecka kommer öka takten. Booster doser rullas ut som ger hyffsat skydd så frågan är hur många procent som behöver bli smittade innan toppen nås?

I UK är var femtonde person i snitt infekterad just nu o tror inte vi ligger jättelångt efter.

Ja, en bra bit in i feb (efter 15:e) eller månadsbrytet feb/mars. Det är min prediktion. Folkhälsomyndigheten och sagt i mitten av Januari. Vi får väl se vem som kom närmast. Boosterdoser ger 50% immunitet 14 dagar efter shoten. Sedan lägre. Med delta krävdes 70% immuna för flockimmunitet, men med Omikron krävs nog minst 95%. Hur det ska kunna ske på 10 dagar blir intressant. Väldigt intressant. Skolorna börjar den 11:e. Kommer ens en enda smittocykel hinnas med innan deadline?
Citera
2022-01-05, 21:51
Medlem
Citat:
Två månader sedan vad?

Sedan Omikron blev uppmärksammat.

Både du och jag vet att den funnits tidigare, en variant kommer inte till genom ett ”poff”.
Citera
2022-01-05, 21:53
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Frågan är om regeringen kommer att förstå det?

Det tror jag och vi behöver inte ha den diskussionen nu när det fortfarande är risk att sjukhus blir överbelastade. Vi kan vänta att skrika och protestera tills vi ser att siffrorna är nere i botten.
Citera
2022-01-05, 21:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ja, det bästa hade varit om man satt in åtgärder som gör nytta istället. Som att stänga kollektivtrafik och skolor, men det är man för feg för. Blir väl något om hur många som får sitta vid samma bord på en pizzeria istället. Så man kan visa på att man gjort något.
Vi är i alla fall tusen gånger bättre än Nya Zeeland vars myndigheter tillåter bordeller att hålla öppet. Då är det väl bättre att som i Sverige bara sitta och mumsa pizza med några vänner.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-01-05 kl. 22:01.
Citera
2022-01-05, 21:56
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Så du tror att 95% av befolkningen ska smittas på några dagar nu? Nog för att viruset är smittsamt men hur fan ska det gå till har du tänkt?

Du ska ju räkna med de som redan varit sjuka samt blivit immuniserade på andra sätt. Jag skriver inte att man är immun bara för att man varit sjuk tidigare men en stor del av de som varit sjuka, vaccinerade eller blivit långsamt exponerade är immuna och om en tillräckligt stor del är det på måndag så kommer pandemin i princip att vara över. Den övergår till endemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in