Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Jag har ingen bra förklaring förutom det.
Jag trycker dock datan ser konstig ut och det kanske är ett resultat över den extrema uppgången i antal fall på kort tid i Danmark som gör att det ser konstigt ut för vissa åldersgrupper - varför finns det t ex inte med "Tidigare Positiva" i åldersgrupperna över 60 år?
Det var dock en intressant sida där man även kan se sjukhusinläggningar, IVA och Döda för de olika grupperna.
Jag funderade lite kring anledningen till att trippelvaccinerade testar sig oftar och bekräftas smittade oftare än dubbelvaccinerade och ovaccinerade.
Antaganden
1. I Danmark gäller covid-bevis om man genomgått sjukdom så givetvis testar sig ovaccinerade om de känner sig sjuka för att få detta privilegium. Så vi kan nog glömma att de är mindre benägna att testa sig vid symptom.
2. Dubbelvaccinerade kan väl anses lika benägna som trippelvaccinerade att testa sig så om du inte håller med om 1. borde detta antagande duga.
Slutsatsen blir då att trippelvaccinerade är sjukare än övriga grupper, upplever symptom och testar sig i högre grad. De som testas negativt är ju sjuka av andra infektioner, eller hur. Ser du vart vi är på väg? Börjar det inte skava lite?
Trippelvaccinerade 40 till 69-åringar är inte bara överrepresenterade i covid utan förmodligen även i andra infektioner.
Länkar igen för en referens. Vi diskuterar alltså varför trippelvaccinerade i Danmark smittas (och testar sig) i högre grad än ovaccinerade och dubbelvaccinerade i åldern 40-69 år. Alltså en socialt aktiv åldersgrupp med hög vaccintäckning av tre doser.
https://covid19danmark.dk/#gennembrudsinfektioner