2022-01-05, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Min tro är att det kommer att bli två utpräglade lag, ett distanslag och ett sprintlag i framtiden. När Kalla slutar måste fokus ställas in att vinna VC och tds,.samt även prestera bra på mästerskap. Det vi sett de senaste 15 åren har gjort att vi inte maximerat truppen. OS har varit bra sedan 2006 ( OS 2002 skulle blivit bra om inte Muellegg varit där).

Jag förstår inte vad du vill säga. Vi har Kalla att tacka för mkt. Hon har inspirerat många av de duktiga idag. Visat vägen. Tack vare henne har vi kunnat vinna stafetter. Minns 90 talet där man hoppades på en chans på bronset, sen va nöjd med en femteplats, något annat var inte troligt. De sista 15 åren har varit de bästa någonsin för svensk damskidåkning. Flera personer har tafit individuella medaljer på OS och VM. Vk var vätldens bästa sprintlag, vi har Karlsson och Andersson som är bland de bästa i världen. Att vinna VC och Tour de ski kräver extrema faktorer.. både bra på distans och sprint, varför då gå till renodlade lag?
Citera
2022-01-05, 18:27
Medlem
Anna Dyvik..för övrigt?
Hon drar alltså sekunden efter det att Byström serverat henne OS biljetten på silverfat.
Avbryter TVÄRT och åker tvärhem.
Vad jag kan förstå är hon som uppslukad av jordens yta efter detta.
Hon står ju dessutom självvalt utanför landslagsgruppen.
Ingen som helst tävling innan OS?

Har hon isolerat sig någonstans och skall vara sådan till dagen för avresa Peking?
Testas personer som dels står utanför landslaget och som inte vill tävla annat än sporadiskt lika mycket som de andra?

Likt Hedvig så frågar jag bara.

Det sista världen vill se är någon helt oförklarlig formtopp a la Muhlegg i OS.
Citera
2022-01-05, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Ren underhållningen det här - jag antar att du inte såg tävlingarna i Ulricehamn (på TV)?
Johanna var uttagen i andralaget med Jonna men blev tvungen att lämna återbud (minns inte säkert men har för mig att hennes rygg krånglade, men kan ha varit förkylningssymptom eller något annat).

Dessutom, om de haft lätt för att peta Johanna så hade det varit lätt att göra det till VM ifjol efter Falun även om Johanna vann ”uttagningstävlingen” där då Anna hade stort övertag i inbördes möten - men Johanna gick till final med en tiondels marginal på bekostnad av Anna. Dvs då var det en tiondel som avgjorde till Johannas fördel. I år var det sex tiondelar till Annas fördel.

Vad gäller uttagningen av Linn har ju hon varit rätt tydlig med att hon mörkat sina smärtor. Hade hon varit tydlig med det så hade man ju kört jonna och Maja i andralaget och Hanna Falk inte behövt starta med ond rygg.

Fast du glömde 2:a platsen av Johanna i klassisk stil i Ulricehamn precis innan VM. Svårt att runda den placeringen även för Byström. De flesta som kan en del om längdåkning insåg väl att Hagström kvalade in till VM efter Ulricehamn. Dessa ” uttagningstävlingar” är ren parodi pga att Byström är så svag som ledare.

Fast en landslagsledning röntgar axeln..hon hade ju blod i ansiktet så kraschen var mer våldsam än vad TV- bilderna visade. En ansvarsfull ledning gör en grundlig medicinsk bedömning inklusive röntgen.

Ledningen gjorde inte detta utan vek ned sig när Linn sade ” jag är ok, jag kör imorgon”.
Citera
2022-01-05, 18:30
Medlem
Citat:
Heidi Weng tog sin första seger i VC efter 38 lopp år 2016. Hon har ”endast” 9 segrar av 86 pallplatser. Hon anses ha en bra spurt i distanslopp. Det är så mycket som spelar in.

Jag är helt övertygad om att Ebba kommer att nå 100 pallplatser inom 10 år. Har nu 28. Hon kommer att tampas med Frida Karlsson de närmsta 10 åren.

Anledningen till att Weng har många pallplatser är att hon sällan är uppe och drar. Björgen och Johaug har gjort detta per automatik i många lopp så inte mångq andra som är vana vid att dra. Tror Ebba kan ha lika mkt spurt som Weng om hon drar mindre. Det hedrar dock Ebba att hon försöker, för det krävs att hon drar isär fältet för att hon ska ha chans att vinna. Hon kommet lyckas så småningom.
Citera
2022-01-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Men jag säger ju att Frida INTE kommer att köra någon sprintstafett i OS anno 2022.
Skall vi slå vad?
Hon kommer inte att köra av flera skäl.Dels är programmet för Frida tufft som det är.
Framförallt så kommer vi inte att ställa upp med en orutinerad sprintåkare som kan ställa till det på nytt såsom skedde i TdS.
Detta kan möjligen vara omöjligt att begripa för oinsatta personer,men icke för andra.

Tittar du reserv i OS sprintstafett så snackar vi Emma Ribom.Punkt.
Jag har gång efter annan redogjort varför Ribom inte är lika bra i rollen som reserv sprintstafett jämfört med Hagström.Jag ämnar inte förklara igen för folk som int begrip.

Ribom är ett frågetecken going in..och snackar du uthållighet i realtid så imponerar tyvärr inte Riboms senaste eskapader i ämnet.Tvärrökt var hon ju i senaste sprinten hon åkte.
Inte så konstigt..Ribom har haft en problematisk försäsong inför OS med sjukdom och alltför få tävlingar och annat.

Fast sånt här fattar inte du.

Du är snabb med att inkompetensförklara andra. Jag har inte direkt sett din kompetens skina igenom dina subjektiva känsloyttringar. Måste säga att jag litar mer på Sveriges landslagsledning än på dina substanslösa inlägg.

Längdåkning i OS pågår mellan 5/2 och 20/2 (16 dagar) med långa viloperioder mellan varje lopp. Betydligt mindre krävande än TdS t ex.

Sen hänger mycket på hur det går givetvis. För Frida, Jonna och Maja. Men det är inga som helst problem att vara reserv och ev köra Teamsprint för Frida med tanke på vila både före och efter det loppet.
Men som vi alla vet och som landslagsledningen redan (mer eller mindre) talat om är hon aktuell för teamsprint. Hon är GARANTERAT första reserv.

Nu tycker jag du ska tagga ner rent generellt.

Johanna Hagström är inte uttagen varken till sprint, teamsprint eller distansplats till detta OS.
Det är redan överspelat argumentmässigt.

Nu gäller det att de som blivit uttagna lyckas maximalt. Fokusera på det.
Citera
2022-01-05, 18:35
Medlem
Citat:
Fast du glömde 2:a platsen av Johanna i klassisk stil i Ulricehamn precis innan VM. Svårt att runda den placeringen även för Byström. De flesta som kan en del om längdåkning insåg väl att Hagström kvalade in till VM efter Ulricehamn. Dessa ” uttagningstävlingar” är ren parodi pga att Byström är så svag som ledare.

Fast en landslagsledning röntgar axeln..hon hade ju blod i ansiktet så kraschen var mer våldsam än vad TV- bilderna visade. En ansvarsfull ledning gör en grundlig medicinsk bedömning inklusive röntgen.

Ledningen gjorde inte detta utan vek ned sig när Linn sade ” jag är ok, jag kör imorgon”.

Det är läkaren som gör sådana bedömningar.

Jag antar att det är en cuff-skada. Den är svårbedömd i o f s. Och ovanlig inom längdskidor.
Vanligare inom handboll, baseboll och simning som har extrema påfrestningar på axelrotation.
Men den är extremt svår att rehabilitera. Kräver oftast operation och lång rehab.

Och få kommer tillbaka i samma slag efter operation. Väldigt få
Citera
2022-01-05, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Du är snabb med att inkompetensförklara andra. Jag har inte direkt sett din kompetens skina igenom dina subjektiva känsloyttringar. Måste säga att jag litar mer på Sveriges landslagsledning än på dina substanslösa inlägg.

Längdåkning i OS pågår mellan 5/2 och 20/2 (16 dagar) med långa viloperioder mellan varje lopp. Betydligt mindre krävande än TdS t ex.

Sen hänger mycket på hur det går givetvis. För Frida, Jonna och Maja. Men det är inga som helst problem att vara reserv och ev köra Teamsprint för Frida med tanke på vila både före och efter det loppet.
Men som vi alla vet och som landslagsledningen redan (mer eller mindre) talat om är hon aktuell för teamsprint. Hon är GARANTERAT första reserv.

Johanna Hagström är inte uttagen varken till sprint, teamsprint eller distansplats till detta OS.

OS är mycket större än tds. Mycket mer media..och skulle Frida börja med att plocka medaljer i början så kommer mycket energi att gå åt till mycket annat. Har inte sett schemat men t ex 30 km är en mycket bra distans för Frida..och där måste hon ha en hel del överskottsenergi kvar.. Har ej sett schemat.
Citera
2022-01-05, 18:48
Bannlyst
Citat:
Det är läkaren som gör sådana bedömningar.

Jag antar att det är en cuff-skada. Den är svårbedömd i o f s. Och ovanlig inom längdskidor.
Vanligare inom handboll, baseboll och simning som har extrema påfrestningar på axelrotation.
Men den är extremt svår att rehabilitera. Kräver oftast operation och lång rehab.

Och få kommer tillbaka i samma slag efter operation. Väldigt få

Hur kan man missa en cuff-skada som läkare?? Vid en medicinsk bedömning så lyfter man armen till höger och vänster, upp och ned..jag kan lova att Linn skulle sagt att det gjort ont vid dessa rörelser. Det är skandal att axeln inte röntgats. Cuff-skador är det första man tittar på om man landat på axeln i ett våldsamt fall. Att man kom fram till operation i höstas 8 månader från fallet..är ett fall för IVO.
Citera
2022-01-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ribom har inte presterat mycket. Har inte särskilt stora meriter. Var förkyld innan säsongsstarten. Knappt kört ett lopp i år. Känns osäkert. Ju mindre lopp du kört desto lättare har det varit att komma med OS- truppen. Emma Ribom, Anton Persson, Jens Burman, William Poromaa..har inte visat mycket i år.. sådana här personer sköter uttagningarna kan skapa stora slitningar i en trupp när det är inte finns konsekvens i uttagningarna. Ingen röd tråd.

Så här är det ju rent faktamässigt.
På herrsidan så har det varit komplett kaos hela försäsongen innan OS här.
Burman och Svensson känns rökta på förhand tack vare diverse ryggproblem och annat.
Poromaa den yngre har haft kass uppladdning även han och känns som ett vankelmodigt stort frågetecken inför mästerskapet.
Leo har naturligtvis gjort det bra..så bra så att man kan hoppas på någon topp 30 placering i OS.
Calle har ju gjort två bra lopp i TdS..och framstår därigenom som vår klart lysande stjärna på herrsidan.
Kan möjligen räcka till en placering runt 10 i bästa fall.

Förfallet på herrsidan är värre än någonsin,men det fina i kråksången är ju att ingen är ansvarig för säsongens hitills närmast kompletta debacel.

Fina jobb att ha..inget ansvar när läget ser ut som helvetet självt och knappt någon som kritiserar den värdelösa situationen.

F-n,man skulle satsat på jobb i skidledningen.
Citera
2022-01-05, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Nä, jag hoppas att Frida inte åker sprintstafett för det skulle innebära problem med Jonna eller Maja.

OS är inte VM. Dubbelt så långt mästerskap tidsmässigt. Mer tid till återhämtning.. Det gjorde att Kalla åkte sprintstafett 2010 och 2018 med silver som resultat båda gånger.

Dessutom. Sluta att vara plump och obalanserad. Har du inga vettiga argument som klarar att stå själv, utan att du skall ifrågasätta andras intelligens, så skriv inget alls.

Jag är varken plump eller obalanserad.
Däremot så talar jag klarspråk,eller bäbisspråk med folk som saknar nödvändig kunskap..och motiverar fullt ut mina ställningstaganden på ett sätt som ingen av motsatt åsikt varken klarar av eller ens bemödar sig om.

Din jämförelse med Kalla anno 2018 haltar på alla sätt och vis.I båda spelen tog Charlotte individuellt Guld plus att situationen på sprintsidan var av sådan art att hygglig ersättare inte fanns.
Kalla var vad som kunde tillgås helt enkelt.F-n 2010 åkte ju till och med Anna Haag,tro det eller ej..så du kunde ju tagit i ännu värre än vad du nu gjorde.

Nu finns Hagström att tillgå.I klassisk sprint.Dylik kraft fanns varken 2010 eller 2018.
Citera
2022-01-05, 19:05
Medlem
Citat:

Hagström är uttagen som reserv.
I övrigt så kvarstår argumentationens vitalitet.
Jag kommer naturligtvis att stadigvarande återkomma i ämnet..det vill jag både försäkra som understryka..:-)
Citera
2022-01-05, 19:08
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ribom har inte presterat mycket. Har inte särskilt stora meriter. Var förkyld innan säsongsstarten. Knappt kört ett lopp i år. Känns osäkert. Ju mindre lopp du kört desto lättare har det varit att komma med OS- truppen. Emma Ribom, Anton Persson, Jens Burman, William Poromaa..har inte visat mycket i år.. sådana här personer sköter uttagningarna kan skapa stora slitningar i en trupp när det är inte finns konsekvens i uttagningarna. Ingen röd tråd.

Emma Ribom har kört två fristilssprintar i vinter och gåt till final i bägge - dvs två fristilsfinalplatser fler än vad Johanna har. Visst är en fjärdeplats inte så mycket, men det är ändå tydligt tredje bäst av svenska damer i fristilssprint i vinter (då räknar jag Jonna som tvåa, men det är tveksamt om Dresden ska räknas med, men Jonna är solklart topp två tillsammans med Maja när Linn är ur spel).

Citat:

Sprinten i Ulricehamn var i fristil och om man lyssnar på intervjun med Dyvik efter Falun är det uppenbart att man redan gjort valet.

Vad gäller det medicinska är jag ingen expert - men tydligt att du vägrar erkänna att du hade helt fel kring ”petningen” av Johanna i teamsprinten.

Vad gäller teamsprinten vid SM ifjol så var det tre saker man kunde notera (förutom att Johanna gjorde en bättre insats än vad många nog trodde):
1. Jonna var outstanding på sista
2. Den som körde snabbast (sett över alla sina sträckor) var Emma som drog sträcka 1, 3 och 5.
3. Näst snabbast var klart överraskande Jenny Solin tack vare att hon orkade gå i rygg på Emma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in