2022-01-05, 12:51
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Världshälsoorganisationen, WHO, menar att det nu finns bevis på att omikronvarianten ger mildare symptom.

Samtidigt ökar smittan kraftigt på flera håll i världen.

I Storbritannien, där smittorekord sattes i går, räknar man dock kallt med att kunna ”rida ut” vågen – även om det innebär att vården överbelastas.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/who-finns-bevis-blir-mildare-symtom/

Jag tror att Sverige kommer att göra tvärtom och inte försöka "rida ut vågen". Bara för att Sverige med FHM i spetsen gör alltid tvärtom än vad WHO säger.
Sen kan det också vara så att vår nya statsminister vill visa sig på den styva linan.

Om drygt en timme när presskonferensen börjar får vi veta .
Citera
2022-01-05, 12:54
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/who-finns-bevis-blir-mildare-symtom/

Jag tror att Sverige kommer att göra tvärtom och inte försöka "rida ut vågen". Bara för att Sverige med FHM i spetsen gör alltid tvärtom än vad WHO säger.
Sen kan det också vara så att vår nya statsminister vill visa sig på den styva linan.

Om drygt en timme när presskonferensen börjar får vi veta .
Vilken väg tolkar du det som att hon väljer om det endast är utökade möjligheter för vaccinpass som presskonferensen handlar om?
Citera
2022-01-05, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Här i Sverige har vi statistik på hur många som avlidit MED Covid-19 samt hur många som avlidit AV Covid-19. Samma statistik finns i Storbritannien.

I teorin, praktiken ser det annorlunda ut. Om du någon gång i ditt liv skrivit ett dödsorsaksintyg (vilket jag tvivlar på) så vet du att det sällan går att fastställa något direkt orsakssamband när det handlar om multisjuka vilket det gör i 90% av fallen.
Citera
2022-01-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, vaccinet har inte spelat ut sin roll iom. Omikron.
Skyddet mot Omikron är runt 60 % med tre doser mRNA-vaccin.

Finns ingen kontrollerad studie på detta men det är bara av att konstatera att andelen smittade vaxxade vs. ovaxxade ligger väldigt nära respektive grupps andel av befolkningen.
Citera
2022-01-05, 12:57
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Normalt är det 100 000 till 200 000 sjukskrivna per månad, så om det tillkommer 400 000 under en eller ett par månader så kan påverkan på samhälle och företag bli påtaglig.

Allt beror ju på vilka som blir sjuka och hur länge de är sjuka.
Vad säger erfarenheterna från Danmark, någon som vet?
Om det normalt bara är 100 000 till 200 000 sjukskrivna så är väl det för att folk normalt inte sjukskriver sig för lätta förkylningar. Nu måste man plötsligt för man får inte längre gå omkring och snörvla på jobbet.

Dessutom betyder inte 400 000 smittade att det är 400 000 symptomatiska smittade, eftersom en tredjedel antas vara asymptomatiska, så gissningsvis kommer inte 400 000 tycka sig ha anledning att sjukskriva sig. Och många av de som snörvlar kanske bara jobbar hemifrån, om nu inte katensdagens borttagande får dem att hellre ta sig lite betald sjukledighet.

Det är bara vänta och se vad som händer.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-01-05 kl. 12:59.
Citera
2022-01-05, 12:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Att vända på FHM och få de att vakna är som att vända Titanic på en enkrona. Smittskyddsåtgärderna och lockdown hade behövt vara på plats nu. Kommer inte bli bra när skolorna öppnar nästa vecka. Jag blir fan lös i magen bara jag tänker på det.
Citera
2022-01-05, 12:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Hur många dagar då?
Citera
2022-01-05, 12:58
Medlem
Citat:

Skydd mot vad? Snuva?

Man vaccinerar inte folk mot snuva, det är inte kostnadseffektivt.

Det vi pratade om var smittspridning och vaccinets förmåga att hindra den.
Citera
2022-01-05, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att vända på FHM och få de att vakna är som att vända Titanic på en enkrona. Smittskyddsåtgärderna och lockdown hade behövt vara på plats nu. Kommer inte bli bra när skolorna öppnar nästa vecka. Jag blir fan lös i magen bara jag tänker på det.
Dig vill man inte ha vid sin sida i en skyttegrav om det skulle skita sig.
Citera
2022-01-05, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Låter som en vanlig biverkan av överdriven vaccinpropaganda. Ät lite mer katrinplommon och linfrö så kommer det gå över.
Citera
2022-01-05, 13:03
Medlem
Citat:

Kan du förklara vad som sker i Danmark? Hur kan det vara vanligare att trippelvaccinerade smittas än ovaccinerade i åldergruppen 40-69 år? Hur kan det då ha 60% effekt? Den gröna linjen representerar trippelvaccinerade.

Vad fan är det som händer???

https://covid19danmark.dk/#gennembrudsinfektioner
Citera
2022-01-05, 13:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Två frågor:
1. Hur länge ska vi hålla på så? Gäller detta samtliga invånare från 5 år och uppåt eller menar du bara riskgrupperna?
2. Finns det någon vits med att vaccinera sig i till exempel maj? Vi vet ju att det ger ett skydd under ett kommande halvår där smittspridningen går ner och i princip blir obefintlig.

Jag tror man får räkna med att hålla på så tills man hittar bättre och effektivare vaccin. Har inte sett några tecken på att vaccinet skulle vara farligt för barn. Jag tror man kan vaccinera 1-åringar.

Ska man glesa ut doserna tror jag man får tänka om NÄR man ger vaccin. Jag fick min första dos i maj och den andra precis i början av juni. Inte helt optimalt nej. Under jul- och nyår hade jag väl inte mycket till skydd. Hade jag vetat vad jag vet idag hade det varit bättre att vänta med doserna till i november någon gång. Fick i vart fall min tredje dos häromdagen. Det blev bättre tajming får vi hoppas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in