Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Om jag förstår dig rätt, så tror du att någon överbelastning av sjukvården inte insträffar om det är "mycket färre som hamnar på sjukhus".
Men det är ju ett numbers game!
Säg att tre gånger så många drabbas av Omikron men - *jämfört med tidigare varianter* - så är det bara en tredjedel så många, som blir allvarligt sjuka. Då blir ju utfallet i absoluta tal lika illa som tidigare för sjukhusen.
Ja du har ju rätt i att det är det absoluta antalet inskrivna som påverkar, inte andelen av de totalt sjuka. Det jag menar är snarare att antalet smittade är större än tidigare, visst, men även att vi testar (framför allt självtestar) mer, vilket får smittotalen att skjuta i höjden än mer.
Dvs. det kan se ut som om tre gånger fler smittas, men egentligen är det bara dubbelt så många som tidigare, men fler testas nu än då - osv. Dvs. det "numbers game" du talar om finns, men det är så mycket som spelar in att det enda vi kan göra är att titta på hur mycket allvarligt lidande (dvs. sjukhusfall) som finns, inte vad testerna visar.
Jag pekar åter på statistiken:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/, där vi ser att antalet fall per dag skjuter i höjden men antalet dödsfall inte gör det - inte än i alla fall, men det är lite tidigt att säga än så länge. Nästa vecka kanske det ser helt annorlunda ut!