2022-01-05, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Bara tanken att Kalla ska åka stafett är verkligen absurd.
Tappar ju konsekvent 50sek på 5km åkning visavi täten.
Låt henne istället karva runt i sitt eget tempo i något
individuellt lopp, där hon inte kan sabba för någon annan.

Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Hon lär väl få åka Skiathlon och beroende hur det går där så kanske det blir fler lopp. Stafett var bara ett kryphål för att få in henne i truppen.

Iom att VC i Frankrike blivit inställd finns det inget lopp för Ribom att visa att hon går före på skiathlon.

Det blir nog Emma-Frida-Ebba-Moa i stafetten. Charlotte får åka Skiathlon och 30km.
Citera
2022-01-05, 11:30
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jalvezia
Det blir nog Emma-Frida-Ebba-Moa i stafetten. Charlotte får åka Skiathlon och 30km.
Både Maja och Jonna är nog mer aktuella än Moa i dagsläget. Men beror lite på förhållanden också.
Citera
2022-01-05, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Jaha så Kalla är med på staffetlaget vem menas hon peta??
Ribom i min syn nej bästa starter vi har
Frida enda alternativet på sträcka två där det kan gå undan
Ebba bästa mot Johaug och bästa om Frida får en lucka ned till andra
Jonna / Maja bästa avslutare
Så ser inte vart Kalla ska ens platsa i ett stafett lag...

Man har väl alltid en reserv om någon blir sjuk. Kalla har väl redan haft COVID så hon kanske kom med av den anledningen....
Citera
2022-01-05, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det Byström säger förändrar inget av vad jag skrev. Man kan fortfarande inte anmäla reserver till IOK. Vi kan bara anmäla 8 damer. Sedan om man gör det den 24 januari och gör förändringar i den nu uttagna truppen fram till dess så innebär inte det att man kommer ha en reserv efter den 24 januari.

Ja ok. "reserver på hemmaplan" under OS är inget som kommer vara aktuellt öht?
Citera
2022-01-05, 11:51
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det Byström säger förändrar inget av vad jag skrev. Man kan fortfarande inte anmäla reserver till IOK. Vi kan bara anmäla 8 damer. Sedan om man gör det den 24 januari och gör förändringar i den nu uttagna truppen fram till dess så innebär inte det att man kommer ha en reserv efter den 24 januari.
Varifrån kommer 24 januari - mig veterligt är 3 februari sista dag för anmälan av trupp. Så det går att ändra sig fram till dess - dvs Johanna kan fortsätta vara reserv fram till dess.
Citera
2022-01-05, 11:58
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Jaha så Kalla är med på staffetlaget vem menas hon peta??
Ribom i min syn nej bästa starter vi har
Frida enda alternativet på sträcka två där det kan gå undan
Ebba bästa mot Johaug och bästa om Frida får en lucka ned till andra
Jonna / Maja bästa avslutare
Så ser inte vart Kalla ska ens platsa i ett stafett lag...
Förmodligen har flera sagt det, men:
Alla i damtruppen är nominerade som stafettåkare. Men det var enklaste sättet att motivera hennes plats i truppen. Vilka fyra som får köra och i vilken ordning lär beslutas först på plats även om Ebba och Frida lär köra om de är friska.
Min gissning är
Str 1: Emma, Jonna eller möjligen Kalla eller Dyvik om de visar upp storform (eller Maja om både Emma och Jonna är ur slag)
str 2 och 3: Frida och Ebba i nån ordning
Str 4: Moa, Maja, Emma eller Jonna
Dvs Dyvik och Kalla tror jag egentligen inte på, men jämnt mellan Emma, Jonna, Maja och Moa.
Möjligen kör man Ebba - Moa - Frida på de tre sista.
Man kan spekulera hur mycket som helst för än så länge har vi ingen aning om vilken form de är i under OS.
Citera
2022-01-05, 11:58
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Appropå att en del kritiserat Ebbas taktik ser jag att den norska experten Petter ”Sverige har ingen kontroll” Skinstad menar att Heidi Weng saknar självtillit och kunde slagit Ebba med 30 sekunder och tagit andra platsen om hon vågat gå från botten.
Citera
2022-01-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
ska bli väldigt spännande se distans formen på Maja Jonna och Moa även att Poromaa är på G bland herrarna

fundera på borde inte Dyvik åkt något av loppen? hennes tds var ju inte så krävande och var hemma ett tag är känslan

Enig - både avseende Maja, Jonna, Moa, William och Anna. Vill man vara med i diskussionen om en plats i stafetten börjar det bli dags att visa framfötterna nu. Om Charlotte ska gå en sträcka är det för att ingen av de andra kandidaterna är bättre. Och det vägrar jag tro…
Citera
2022-01-05, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Man har väl alltid en reserv om någon blir sjuk. Kalla har väl redan haft COVID så hon kanske kom med av den anledningen....

Kalla är med till OS som distansåkare. I första hand skiathlon och 30 km. Då stafetten avgörs över 5 km är kanske Maja eller Jonna mer troliga fn. Dock kan mycket hända under den månad som återstår. Eftersom man bestämt sig för att ha 4 distansåkare kan uttagningen absolut inte kritiseras. Hoppas hon bevisar för alla tvivlare att man gjort ett bra val.
Citera
2022-01-05, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Kalla är med till OS som distansåkare. I första hand skiathlon och 30 km. Då stafetten avgörs över 5 km är kanske Maja eller Jonna mer troliga fn. Dock kan mycket hända under den månad som återstår. Eftersom man bestämt sig för att ha 4 distansåkare kan uttagningen absolut inte kritiseras. Hoppas hon bevisar för alla tvivlare att man gjort ett bra val.

Njet, Kalla är uttagen som stafettåkare med möjlighet att åka andra distanser. Så ni kan nog räkna med att hon är högaktuell för en stafettsträcka.
Citera
2022-01-05, 12:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Varifrån kommer 24 januari - mig veterligt är 3 februari sista dag för anmälan av trupp. Så det går att ändra sig fram till dess - dvs Johanna kan fortsätta vara reserv fram till dess.

Sport Entries deadline 24 januari enligt detta dokument: https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1621925106/fis-prod/assets/Beijing_2022_-_Qualification_System_-_Cross-Country_Skiing_V2.0.pdf

Edit: Ser att SOK anger 3 februari som sista dag att anmäla truppen så då vet jag inte vad exakt som gäller. Men även om det är möjligt att göra ändringar fram tom den 3 februari så har jag mycket svårt att tänka mig att man skulle kalla in Hagström efter att den övriga truppen rest iväg till Kina (utifrån de kinesiska Covidreglerna). Norge vet jag flyger till Kina den 27 januari.
Senast redigerad av Alkibiades 2022-01-05 kl. 12:29.
Citera
2022-01-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182

Vem vet, Kalla kanske får äran att ta alla sträckorna i stafetten....

Hade nog helst sett henne hemma i soffan med mysbyxor faktiskt...men smaken är ju som baken.

Tar hon en medalj så lovar jag att äta upp min gamla klister-valla från vasaloppet 1998 med sked.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in