2022-01-04, 22:21
Medlem
Jag har tagit massa små och stora lån över en längre tid. Till sist kunde jag inte betala tillbaka längre. Helt mitt eget fel självklart.
Nu har jag 200 000 kr i kronofogden kommer aldrig kunna betala tillbaka på minst 20 år Eller nått. Blev nekad skuldsanering.
Mitt i allt helvete blev jag arbetslös nu en 34 åring skuldsatt arbetslös.

Hur tänker och lever ni som är skuldsatta på framtiden hur mår ni?
Man kan ju inte spara eller lägga pengar på aktier eller nått.
Man är totalt förstörd.
Och nu förtiden tar många arbetsgivare även UC kontroll så man är fuc#d

Citera
2022-01-04, 22:26
Avslutad
Fly landet tills skulderna är preskriberade
Citera
2022-01-04, 22:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Går ju att tänka att 200k det är vad vissa betalar i årsränta det.

Citat:
Den före detta fastighetsspekulanten Håkan Jörnberger toppar listan över skuldsatta personer. Med sina 434 694 299 kronor i skuld toppas han listan över såväl Östergötland som landet i stort, men det finns flera östgötar med stora skulder.Som god tvåa på listan över Östergötlands mest skuldsatta finns en 57-årig man i Norrköping som är skyldig över 404 miljoner kronor. På tredje och fjärde plats finns två Linköpingsbor som är skyldiga över 293 miljoner kronor var.
https://nt.se/nyheter/norrkopingsbo-har-434-miljoner-i-skuld-5910043.aspx

Eller de med ännu mer som flyr landet.
Citat:
Bengt Ågerup – är mannen som blev stormrik på antirynkmedlet Restylane. Han är också mannen med Sveriges största skatteskuld och jagas av Kronofogden.

Ågerups skuld till staten och ytterst skattebetalarna: 1 539 919 171 kronor.

– Vi kunde ha tagit champagnen av honom om vi varit på plats, säger en källa inom Kronofogden sedan han synts med en flaska under armen.
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/agerup-skalar-i-champagne-och-jagas-av-kronofogden/
Citera
2022-01-04, 22:34
Medlem
vitalsignss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Fly landet tills skulderna är preskriberade
De blir aldrig preskriberade, annars vore det lätt, då vore det bara att hålla sig undan som du säger, men de tre åren förnyas vid varje påminnelse och du kan vara säker på att de kommer innan tre år gått.
Citera
2022-01-04, 22:35
Medlem
Försök att skaffa dig ett nytt arbete så fort som möjligt. 200k fixar du att betala av på något år om du går in för det helhjärtat. Deppa inte ihop bara, för det löser ingenting.
Citera
2022-01-04, 22:35
Medlem
200 papp och skuldsanering? är du sjuk eller.

Antingen skiter du i det helt och unnar dig lyxen att inte betala räkningar. Kan det bli värre?
lol ja. Gör vad du kan och fokusera på en sak i taget.
Citera
2022-01-04, 22:37
Medlem
Ta vilket jobb som helst som du kan få; undersköterska, personlig assistent, McDonalds. Flytta om det behövs.

Ta så mycket extra pass du kan/får, helst kvällar/nätter.

Bo i den minsta ettan/billigaste boendet du kan hitta. Dela boende.

Snåla som en idiot på mat/nöjen/övrigt.

Betala av 8k per månad så är du skuldfri om två år.
Citera
2022-01-04, 22:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns
De blir aldrig preskriberade, annars vore det lätt, då vore det bara att hålla sig undan som du säger, men de tre åren förnyas vid varje påminnelse och du kan vara säker på att de kommer innan tre år gått.
Det krävs att påminnelsen blir delgiven till TS.
Citera
2022-01-04, 22:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Philipss
Betala av 8k per månad så är du skuldfri om två år.
Om det inte är någon ränta ja.
Citera
2022-01-04, 22:42
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 201221
Jag har tagit massa små och stora lån över en längre tid. Till sist kunde jag inte betala tillbaka längre. Helt mitt eget fel självklart.
Nu har jag 200 000 kr i kronofogden kommer aldrig kunna betala tillbaka på minst 20 år Eller nått. Blev nekad skuldsanering.
Mitt i allt helvete blev jag arbetslös nu en 34 åring skuldsatt arbetslös.

Hur tänker och lever ni som är skuldsatta på framtiden hur mår ni?
Man kan ju inte spara eller lägga pengar på aktier eller nått.
Man är totalt förstörd.
Och nu förtiden tar många arbetsgivare även UC kontroll så man är fuc#d

200 000 är ingenting, hade du haft 2 miljoner hade jag kanske förstått ditt bekymmer.
Citera
2022-01-04, 22:43
Medlem
Fetpappas avatar
Vissa ger fan i det, och lever ett parallellt liv med svarta pengar.
Citera
2022-01-04, 23:06
Medlem
Ja, 200 papp är å ena sidan mycket pengar, men ändå inte så mer än att man kan klara av att betala av det, bara man har en inkomst.

Sen finns det som sagt de som skiter i det och lever ett liv under radarn, men det är så klart slitsamt. En sådan person som varit aktuell i media det senaste året är bedragaren, våldtäktsmannen och charlatanen Johann Binninge, som har en egen tråd här på FB, och dessutom är rejält omskriven i tråden om husaffären mellan Esbjörn Bolin och Ebba Bush. Det var han som var ombudet som Ebba hängde ut på Facebook. Han har skulder på en bit över 200 papp och har så haft i över ett decennie. Han är, eller var, skriven hos sin 86-årige mor, trots att han egentligen bor i en egen lägenhet. Hans mor är också skriven på det företag han "driver" och genom vilket att han tog uppdraget som "ombud" för Esbjörn. Han utger sig för att vara jurist, men saknar helt juridisk skolning. Hans "juridiska" kunnande grundar sig i att han blivit dömd gör grovt våldsbrott nämligen grov fridskränkning, våldtäktsförsök på barn, sin egen styvdotter, samt även skadegörelse på hennes ägodelar. Det ledde också till ett sakestånd som han vägrat betala och som därför blivit en skuld på över 100 papp hos fogden. Därtill har han också skattefuskat och därför fått också en skatteskuld på över 100 papp hos fogden. Han betalar inget av detta och håller sig idogt undan fogden. För inte så länge sedan skrev han ett skitsurt inlägg på sin egen facebook-sida och beklagade sig över att en restaurang han besökte inte tog kontanter. Svinet kan ju nämligen inte betala med kort Sök på johann binninge så hittar du tråden om honom och den om husaffären.

Så jo, visst finns det de som lever under radarn. Men fy fan vilket "liv".

Som sagt, 200 papp är snart avbetalat bara du får ett jobb.
Tänk på vanliga människor som har en egen bostad och egen bil, de lever fullt normala liv med skulder på flera miljoner, och betalar ränta och amortering varje månad. 200 papp är en spottstyver i jämförelse och snart avbetalat, bara du lägger manken till.

Men visst, utan jobb är det tufft. Så lägg allt krut på att hitta ett jobb. Jobba sedan upp dig genom att göra bra ifrån dig, så kommer det inte ta lång tid innan du är på uppsidan av livet istället

Och, kom ihåg, ta ALDRIG några andra lån än banklån. Aldrig. Kan du inte köpa kontant eller med banklån, så köp inte. Spara istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in