2022-01-05, 00:52
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag anser att jag har det perfekta arbetet, så du har tokfel.

Rätt ointressant vad du tycker. Titta på vilka som söker sig till jobben.
Citera
2022-01-05, 00:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Rätt ointressant vad du tycker. Titta på vilka som söker sig till jobben.
Möjligt du tycker, men det var en falsifiering av det jag svarade på.
Citera
2022-01-05, 00:54
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Möjligt du tycker, men det var en falsifiering av det jag svarade på.

Nej det var det inte, vilket du inte tycks vilja förstå, eftersom du snöat in på en singularis-tolkning av ordet ”ingen”. Troligen för att det passar din agenda.
Citera
2022-01-05, 00:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Troligen för att det passar din agenda.
Har ingen agenda med det jag skriver, det är något du bara tror.

Men vilken är det du tror att jag har?
Citera
2022-01-05, 01:04
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Har ingen agenda med det jag skriver, det är något du bara tror.

Men vilken är det du tror att jag har?

Spelar ingen roll. Jag hade ju tydligen fel. Du har ju ingen agenda.
Citera
2022-01-05, 01:16
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Sveriges Radio: Språkproblemen fortsätter – äldre förstår inte personalen
Personalen i äldreomsorgen behöver bättre kunskaper i svenska enligt en majoritet av de nästan 200 kommuner som svarat på Ekots enkät.
Sveriges Radio intervjuar en 81-åring, som lider av hemtjänstpersonalens undermåliga kunskaper i svenska:
De hjälper till på fel sätt, säger en sak och gör sen något helt annat
Elisabet Sundelin, förvaltningschef i Solna kommun:
Det är en stor utmaning. Vi har ju en stor andel som inte är svenskfödda

Vad säger ni om detta?
Det är ganska överraskande med tanke på att så stor andel av FB säger att invandrare inte jobbar. Här har vi uppenbarligen motbevisen.

Att hemtjänsten ibland gör andra saker händer inte bara när det är invandrare. Förmodligen har det att göra med vad hemtjänsten säger åt sina anställda innan de går iväg.

Gör någon fel måste man ju faktiskt säga till precis som det alltid gjorts.
Citera
2022-01-05, 01:18
Medlem
GormDenGamles avatar
Tragiskt!
På samma gång vägrar Eslövs Kommun språkkrav.

(FB) Politiker i Eslövs Kommun vägrar språkkrav i välfärden
Citera
2022-01-05, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Och ännu färre barn föds idag av "unga svenska" personer. En trend som följt oss sedan 50-talet. Det är 1:a och 2:a generation invadrare som håller upp födelsetalen.

Usch ja. Tänk om man fått ett sjujäkla flerbarnstillägg under 60-talet och framåt istället för att behöva fylla på befolkningen med slödder som inte passar in.
Citera
2022-01-05, 02:21
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Nu slog du lite huvudet på spiken. Om äldrevården vill locka till sig ett bredare utbud av arbetssökande måste de isåfall erbjuda högre löner. Så enkelt är det. Dock är cheferna i dessa verksamheter oftast beroende av deras respektives kommun budget och vad som avsätts för dessa verksamheter. Vilket gör det i slutändan till ett politiskt problem.

Det går inte att skapa en låst budget för en verksamhet som man inte i förväg vet hur stort behovet kommer att bli.
Men det är ju bekvämt för politiker och tjänstemän att göra det när alla tillgängliga slantar ABSOLUT ska förbrukas, och dom basala behoven i samhället inte prioriteras utan kukmätning mellan kommunerna är minst lika viktigt.

Ett problem är att det sätts upp fina kvalitetskrav och normer för skola, vård och omsorg, sedan låtsas man att kraven är uppfyllda samtidigt som man genomför "rationaliseringar" och besparingar i verksamheter som redan har för dålig ekonomi för att leva upp till kraven.
Citera
2022-01-05, 02:27
Medlem
Jirens avatar
Väldigt många äldre och blivande äldre får vad de röstat på. Bra.
Citera
2022-01-05, 02:33
Medlem
En fråga. Hur ser det ut med privatiseringar inom äldrevården? Det känns som att assistansföretag finns i mängder, räcker väll med att ha en jurist. Fungerar det likadant med äldrevård?

Jag har ingen mor eller farförälder på ett boende men jag antar att det kostar pengar även hos kommunen? Borde det inte ses som en konsumentfråga? Även så att äldre utan svenska som modersmål borde kunna få personal med sitt språk osv
Citera
2022-01-05, 02:37
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Valet är enkelt - krav på godkänt språkprov. Detta på en nivå att kunna föra en social konversation med äldre, kunna skämta, känna till svenska traditioner och följa svenska nyheter.

Annars får man inte jobbet och inte heller bidrag.
This. Man skall kunna språket näst intill perfekt.
Och gör det olagligt att inom vård, skola och omsorg anställa de som ej klarar testet.
Minimistraff 2 års fängelse och 250k i böter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in