2022-01-04, 08:26
Medlem
Hur vet du att du får avgaser i kylaren? När det läker den vägen brukar det koka kanska fort.

Du kan köpa "blocktätning" och slå ner i kylaren. Typ samma sak som kylartätning.

Personligen hade jag inte gjort ett skit så länge det inte påverkar gången på något negativt vis. Håll bara koll på vätskorna och kör så länge det går bra.
Citera
2022-01-04, 08:31
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Som sagt, efterdra toppen. Enkelt och gratis...
Citera
2022-01-04, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Tänker samma sak, och det borde väl inte vara så särskilt dyrt att åtgärda? Det är inte kamremsbyte vi pratar om här.
Hur tänker du att topppackningen ska bytas utan att kamtransmissionen ska tas isär? Det kan vara rätt knepigt med kedjetransmission.
Citera
2022-01-04, 10:20
Medlem
Till ts: Prova dra på bultarna som andra beskrivit här, köp sen en burk med motorsvets (kraftig kylartätning) läs instruktionen noga och gör exakt som det står på förpackningen och kör sedan tills den lämnar in på allvar. Du borde få problem med avgasvärdena på besiktningen om det läcker mellan kylkanal och förbränningsrum, så hantera läckan före du besiktar. Lycka till, har du tur så har du en riktigt bra och billig förstabil att åka omkring med något år.
Citera
2022-01-04, 10:56
Medlem
JdeKoofs avatar
Om man har köpt en schysst Saab 9-5 billigt som går bra och där allt funkar - fattar man hur mycket pengar man måste hosta upp för en lika bra bil av annat märke?

Jag håller det för osannolikt att toppen behöver planas. Annars är det som sagt lite meck med att kamkedjan måste av, men inte space technology precis. Jag hade ju bytt kedja+drev också när man ändå är där och skruvar av allt. Kedjesatser kostar inte mycket men kan göra att man får en piggare och friskare bil.
Citera
2022-01-04, 10:57
Medlem
zoombos avatar
Byta blockpackning är sällan "bara att" utan tar tid och kräver både utrymme och verktyg. Att packningen i sig är billig har ingen relevans utan det är allt jobb som tar tid. En verkstad kan ta 10' för ett byte. Räkna men minst en dags jobb om man gör det själv.

Men devisen: "laga inte det som inte är trasigt" tycker jag gäller tills vidare. Håll stenkoll på kylvattnet och oljan och om det blir värre får ett nytt beslut tas. Får man inte vatten i oljan eller tvärtom är det mindre kritiskt. Jag hade själv ett liknande problem på en Toyota och där såg man att det bubblade i expansionskärlet och det luktade även avgaser där.
Ökade problemet skulle jag testa med att först efterdra topplocksbultarna. Det kostar inget och går snabbt.
Blev det då ingen skillnad skulle jag testa med något medel som man häller i som ska fixa läckan, såna finns och för några har dom funkat bra.
Funkar inte heller detta blir det nog till att riva toppen. Har den nån gång kokat kan man också behöva plana om den.
Citera
2022-01-04, 10:59
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydator

Och vad hade ni gjort med bilen i min situation?
Bytt topplockspackning. Varför ska du plana/fräsa tror du?
Citera
2022-01-04, 11:05
Medlem
En servicesats med olja, stift och samtliga filter tycker jag du skall kosta på bilen. Det finns på Maptunparts och priset är inte alls orimlig.
Ryckig gång som självläker beror ofta på kondens i tanken. En Injection Cleaner och en rejäl fulltankning avhjälper detta.

Låt aldrig en bil stå längre tid med tom tank.

Be en verkstad lämna en offert på att kontrollera och byta topplockspackning, ventilkåpspackning samt kontrollera kamkedja och ev. byta kedjespännare.
Citera
2022-01-04, 11:33
Medlem
PeterNosters avatar
Något är fel i analysen av felet.

Om vatten läcker in i cylindrarna så hamnar det ju i oljan och du får vattenblandad olja.
Hur visar sig "avgaser i kylvätskan"? Bubblor i expansionkärlet? Även vid kall motor?

Om oljeläckaget är vid ventilkåpspackningen är det mycket enkelt att byta. Men gör rent först där och kolla om det kommer ut ny olja där för det är lite ovanligt fel. Vanligaste oljeläckage efter så många mil är nog tyvärr vevaxelns packbox på kamkedjesidan. Kan bytas i samband med kamremsbyte men kamkedja byts ju inte så ofta.

Man planar i regel bara topplocket om du fått bilen att koka så att blocket blivit skevt av överhettningen.
Citera
2022-01-04, 11:37
Medlem
448s avatar
Finns ju gummisvällarmedel o tjöpa om det är en vevaxeltätning på gammal kärra
Citera
2022-01-04, 11:38
Medlem
Ni som inte nämner kylartätning är ni emot det?

Förlåt vad skiljer en vanlig tankning mot en rejäl
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
En servicesats med olja, stift och samtliga filter tycker jag du skall kosta på bilen. Det finns på Maptunparts och priset är inte alls orimlig.
Ryckig gång som självläker beror ofta på kondens i tanken. En Injection Cleaner och en rejäl fulltankning avhjälper detta.

Låt aldrig en bil stå längre tid med tom tank.

Be en verkstad lämna en offert på att kontrollera och byta topplockspackning, ventilkåpspackning samt kontrollera kamkedja och ev. byta kedjespännare.
Citera
2022-01-04, 11:43
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Har en Saab 9-5 2.3t från 2005 som rullat snart 26.000 mil. Köpte den billigt så jag visste vad jag gav mig in på, men ville ha en billig första kärra att övningsköra med då jag tog körkort alldeles nyligen.

Topplockspackningen är paj. Bilen förlorar kylvätska, inte jättemycket men ändå. Det läcker även lite olja vilket jag har förstått beror på kass ventilkåpspackning. Trots detta går bilen fortfarande fint.

Knappast värt att kosta på ett motorbyte om man inte känner någon som kan göra det till ett väldigt förmånligt pris, vilket jag tyvärr inte gör.

Nu är det egentligen dags för service, men jag undrar om man tjänar något på att serva bilen i ett läge där allting ändå tyder på att den är på väg att ge upp. I stället för att t.ex. byta ut oljan och oljefiltret kanske man bara borde fylla på med lite ny olja, strunta i att byta luftfilter, kupéfilter och sånt för att helt enkelt bara köra bilen tills den ger upp.

Det märkliga är att jag kört snart 1.000 mil med trasig topplockspackning utan problem. Visst, det läcker lite, men läckorna verkar inte ha förvärrats och med lite tur kanske man kan köra skrället till nästa besiktning som inte är förrän om drygt ett år.

Tycker det är synd på en i övrigt så fin bil. Turbon är fortfarande pigg, AC:n och värmen fungerar felfritt, den startar utan problem även när temperaturen är -15. Ingen kylvätska i oljan och ingen olja i kylvätskan. Däremot avgaser i kylvätskan och som sagt ett litet oljeläckage. Inga problem med motortemperaturen, inte enligt givaren i alla fall.

Byta topplockspackning blir svårt att göra själv då toppen ska planas med fräs och det är inget man gör hemma i köket med IKEA-kniven direkt. Och om det visar sig finnas en spricka i motorblocket blir det ju ändå meningslöst att byta packningarna.

Tidigare gick bilen ibland väldigt ryckigt på låga hastigheter, men detta problem har nu konstigt nog försvunnit helt. Vad kan det bero på?

Och vad hade ni gjort med bilen i min situation?
Jag skulle tagit av toppen och bytt packning. Inte en sådan stor operation på en 2..3t, första steg i att börja mecka motor?

https://www.youtube.com/watch?v=lhac9gc3OxY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in