2022-01-04, 02:03
Avslutad
Har en Saab 9-5 2.3t från 2005 som rullat snart 26.000 mil. Köpte den billigt så jag visste vad jag gav mig in på, men ville ha en billig första kärra att övningsköra med då jag tog körkort alldeles nyligen.

Topplockspackningen är paj. Bilen förlorar kylvätska, inte jättemycket men ändå. Det läcker även lite olja vilket jag har förstått beror på kass ventilkåpspackning. Trots detta går bilen fortfarande fint.

Knappast värt att kosta på ett motorbyte om man inte känner någon som kan göra det till ett väldigt förmånligt pris, vilket jag tyvärr inte gör.

Nu är det egentligen dags för service, men jag undrar om man tjänar något på att serva bilen i ett läge där allting ändå tyder på att den är på väg att ge upp. I stället för att t.ex. byta ut oljan och oljefiltret kanske man bara borde fylla på med lite ny olja, strunta i att byta luftfilter, kupéfilter och sånt för att helt enkelt bara köra bilen tills den ger upp.

Det märkliga är att jag kört snart 1.000 mil med trasig topplockspackning utan problem. Visst, det läcker lite, men läckorna verkar inte ha förvärrats och med lite tur kanske man kan köra skrället till nästa besiktning som inte är förrän om drygt ett år.

Tycker det är synd på en i övrigt så fin bil. Turbon är fortfarande pigg, AC:n och värmen fungerar felfritt, den startar utan problem även när temperaturen är -15. Ingen kylvätska i oljan och ingen olja i kylvätskan. Däremot avgaser i kylvätskan och som sagt ett litet oljeläckage. Inga problem med motortemperaturen, inte enligt givaren i alla fall.

Byta topplockspackning blir svårt att göra själv då toppen ska planas med fräs och det är inget man gör hemma i köket med IKEA-kniven direkt. Och om det visar sig finnas en spricka i motorblocket blir det ju ändå meningslöst att byta packningarna.

Tidigare gick bilen ibland väldigt ryckigt på låga hastigheter, men detta problem har nu konstigt nog försvunnit helt. Vad kan det bero på?

Och vad hade ni gjort med bilen i min situation?
Citera
2022-01-04, 02:25
Medlem
Maxipower1s avatar
Hur säker är du på att toppen har gått?
Har du vatten i oljan? Är oljan grå?

Du kanske bara har en läcka på någon kylarslang eller på kylaren

Att den tar olja kan bero på någon packning kanske ventilkåpa eller packning på oljetråget

Att bilen rycker kan bero på tändkasseten

Personligen hade jag kört med den till den rasar
Senast redigerad av Maxipower1 2022-01-04 kl. 02:29.
Citera
2022-01-04, 02:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Hur säker är du på att toppen har gått?
Har du vatten i oljan? Är oljan grå?

Du kanske bara har en läcka på någon kylarslang eller på kylaren

Att den tar olja kan bero på någon packning kanske ventilkåpa eller packning på oljetråget

Att bilen rycker kan bero på tändkasseten

Personligen hade jag kört med den till den rasar

Som jag skrev är det ingen kylvätska i oljan och ingen olja i kylvätskan. Det läcker kylvätska in i motorn. Sen läcker det lite olja ur ventilkåpspackningen.

Bilen ryckte en hel del vid låga hastigheter tidigare men problemet har försvunnit trots att jag inte bytt ut något förutom termostaten. Så om det är tändkassetten, hur kan ryckandet plötsligt bara ha upphört?
Citera
2022-01-04, 03:42
Medlem
killawifes avatar
Men då har du ju ingen trasig topplockspackning. Varför har du fått för dig att den är trasig? Kylarvätskan kan ju försvinna av andra anledningar. du kan ha en läckande slang, läckande koppling, ett trasigt kylarvätskekärl, en trasig kylare, en läckande vattenpump, spricka i toppen eller liknande. Om topplockspackningen är trasig så får man antingen dålig kompression med kokande kylarvätska eller olja i kylarvätskan och kylarvätska i oljan. Om man inte har nån av dessa två så är inte topplockspackningen trasig.

Om det nu skulle vara en topplockspackning så är det inget jättejobb att byte. Den kostar bara några hundra och sen är det bara att skruva av toppen, byta packningen och skruva dit toppen igen. Det jobbiga är egentligen allt runtomkring som måste lossas men det handlar egentligen bara om tid så har man en dag över så gör man det lätt själv.
Nu är detta högst troligen inte ditt problem, utan du bör kolla efter en läcka. Det finns speciella färgämnen man kan hälla i kylarvätskan och sen lyser man med en uv-lampa för att hitta vart det läcker.
Att det inte droppar något betyder inget. Kyalrvätskan kan förbrännas och lämnar då oftast ett spår av vitt pulver på ytor där det har torkat ut.
Citera
2022-01-04, 03:51
Medlem
Mullrets avatar
Fixa till. Det blir en klassiker. Inga större problem åtgärda felen..
Citera
2022-01-04, 04:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Men då har du ju ingen trasig topplockspackning. Varför har du fått för dig att den är trasig? Kylarvätskan kan ju försvinna av andra anledningar. du kan ha en läckande slang, läckande koppling, ett trasigt kylarvätskekärl, en trasig kylare, en läckande vattenpump, spricka i toppen eller liknande. Om topplockspackningen är trasig så får man antingen dålig kompression med kokande kylarvätska eller olja i kylarvätskan och kylarvätska i oljan. Om man inte har nån av dessa två så är inte topplockspackningen trasig.

Om det nu skulle vara en topplockspackning så är det inget jättejobb att byte. Den kostar bara några hundra och sen är det bara att skruva av toppen, byta packningen och skruva dit toppen igen. Det jobbiga är egentligen allt runtomkring som måste lossas men det handlar egentligen bara om tid så har man en dag över så gör man det lätt själv.
Nu är detta högst troligen inte ditt problem, utan du bör kolla efter en läcka. Det finns speciella färgämnen man kan hälla i kylarvätskan och sen lyser man med en uv-lampa för att hitta vart det läcker.
Att det inte droppar något betyder inget. Kyalrvätskan kan förbrännas och lämnar då oftast ett spår av vitt pulver på ytor där det har torkat ut.

Jag lämnade in bilen på verkstad och de sa att det var topplockspackningen som gått. De tog ett prov som visade på avgaser i kylvätskan. Det läcker kylvätska in i själva motorcylindrarna.

Har du bytt topplockspackning själv utan att plana toppen? Och det gick bra?

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Ack om det bara vore så enkelt...
Citera
2022-01-04, 04:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Jag lämnade in bilen på verkstad och de sa att det var topplockspackningen som gått. De tog ett prov som visade på avgaser i kylvätskan. Det läcker kylvätska in i själva motorcylindrarna.

Det ska väl inte vara så jävla knepigt? Det är ju ingen Bentley i miljonklassen du jobbar med så att jobbet blir fackmannamässigt utfört är inte helt avgörande. Skruva av toppen, skrapa bort den gamla packningen från topp och motorblock ifall den trasar sönder sig, köp en ny packning online på typ Skruvat, smacka på och återmontera toppen. Leta upp på nätet hur hårt bultarna ska sitta och spänn med momentnyckel. Säg att hela jobbet kostar två-trehundra ifall du kan låna en momentnyckel, annars kostar billigaste varianten ytterligare en hundralapp på Biltema. Svårare och dyrare är det inte. Orkar du kan du kosta på den ett oljebyte också, det är heller varken svårt eller dyrt om du köper Biltemaolja och fixar det själv.
Senast redigerad av Latrygg 2022-01-04 kl. 04:36.
Citera
2022-01-04, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Det ska väl inte vara så jävla knepigt? Det är ju ingen Bentley i miljonklassen du jobbar med så att jobbet blir fackmannamässigt utfört är inte helt avgörande. Skruva av toppen, skrapa bort den gamla packningen från topp och motorblock ifall den trasar sönder sig, köp en ny packning online på typ Skruvat, smacka på och återmontera toppen. Leta upp på nätet hur hårt bultarna ska sitta och spänn med momentnyckel. Säg att hela jobbet kostar två-trehundra ifall du kan låna en momentnyckel, annars kostar billigaste varianten ytterligare en hundralapp på Biltema. Svårare och dyrare är det inte. Orkar du kan du kosta på den ett oljebyte också, det är heller varken svårt eller dyrt om du köper Biltemaolja och fixar det själv.
Håller med.
Om den fina Saaben går okej så är det värt att hemmameka lite. Jag är ingen hejare på bilar men packningar har jag bytt och det är inget överjordiskt med det.
Citera
2022-01-04, 07:10
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:

Hej! Jag rekommenderar ett besök på denna sida http://forum.saabturboclub.com/forum.php
Det kanske rentav finns en färdig guide för hela bytet. Det de inte kan om Saab där är inte värt att kunna. Nåja en del är bara amatörer som jag själv men jag försöker inte heller svara om jag inte vet. Men några där lever bokstavligt talat för Saab. Med lite tur så kan du t.o.m. hitta nån som gör jobbet åt dig för en inte alltför hög summa. Är bilen i övrigt i bra skick kan det vara värt.

Plana toppen är väl inte alls säkert du behöver göra eftersom du inte tror den har gått för varmt.
Citera
2022-01-04, 07:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Finns lite saker man kan börja med. Skruva av ventilkåpan. Kolla om nedre, högra topplocksbulten sitter löst, genom att spänna den till rätt moment med momentnyckel. Om inte lossa alla bultar på toppen. Drag sedan varje bult för sig enligt korrekt drsgschema (finns på nätet) med momentnyckel. Sannolikheten att det blir bättre är ganska stor. Det är sällan själva packningen som är problemet på dessa bilar. Blir det inte bättre har du sannolikt en spricka i toppen och/eller skev topp. Blocket brukar inte vara något problem. Att lyfta toppen är en hel del jobb skulle jag säga, då insug mm måste bort. Sedan måste ju kamkedjan bort och dreven passas in mot veven etc. Inget man gör själv om man inte vet vad man sysslar med, men efterdra är inte särskilt svårt om man är noggrann. På youtube finns ett avsnitt från wheeler dealers USA där de gör just detta på en Saab 9-3 Viggen. Det är egentligen samma motor, bara mer trimmad. Principen är exakt samma.
Citera
2022-01-04, 08:06
Medlem
FloppyAsHells avatar
Citat:
Har en Saab 9-5 2.3t från 2005 som rullat snart 26.000 mil. Köpte den billigt så jag visste vad jag gav mig in på, men ville ha en billig första kärra att övningsköra med då jag tog körkort alldeles nyligen.

Topplockspackningen är paj. Bilen förlorar kylvätska, inte jättemycket men ändå. Det läcker även lite olja vilket jag har förstått beror på kass ventilkåpspackning. Trots detta går bilen fortfarande fint.

Knappast värt att kosta på ett motorbyte om man inte känner någon som kan göra det till ett väldigt förmånligt pris, vilket jag tyvärr inte gör.

Nu är det egentligen dags för service, men jag undrar om man tjänar något på att serva bilen i ett läge där allting ändå tyder på att den är på väg att ge upp. I stället för att t.ex. byta ut oljan och oljefiltret kanske man bara borde fylla på med lite ny olja, strunta i att byta luftfilter, kupéfilter och sånt för att helt enkelt bara köra bilen tills den ger upp.

Det märkliga är att jag kört snart 1.000 mil med trasig topplockspackning utan problem. Visst, det läcker lite, men läckorna verkar inte ha förvärrats och med lite tur kanske man kan köra skrället till nästa besiktning som inte är förrän om drygt ett år.

Tycker det är synd på en i övrigt så fin bil. Turbon är fortfarande pigg, AC:n och värmen fungerar felfritt, den startar utan problem även när temperaturen är -15. Ingen kylvätska i oljan och ingen olja i kylvätskan. Däremot avgaser i kylvätskan och som sagt ett litet oljeläckage. Inga problem med motortemperaturen, inte enligt givaren i alla fall.

Byta topplockspackning blir svårt att göra själv då toppen ska planas med fräs och det är inget man gör hemma i köket med IKEA-kniven direkt. Och om det visar sig finnas en spricka i motorblocket blir det ju ändå meningslöst att byta packningarna.

Tidigare gick bilen ibland väldigt ryckigt på låga hastigheter, men detta problem har nu konstigt nog försvunnit helt. Vad kan det bero på?

Och vad hade ni gjort med bilen i min situation?

Du ska vara rädd om din Saab, den kommer bli värdefull. Byt och serva allt som går. Blir ledsen i ögat när jag läser om hur du behandlar din 9-5.
Citera
2022-01-04, 08:22
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Tänker samma sak, och det borde väl inte vara så särskilt dyrt att åtgärda? Det är inte kamremsbyte vi pratar om här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in