2022-01-03, 15:34
Medlem
Kommer ihåg de gamla polisserierna från 70-talet...
Baretta,Kojak,McCloud(Cowboyhatt och Burt Reynolds-mustach),MacCoy,Helgonet,Snobbar som jobbar,Columbo,Larmet går,Jake and the fat man(tidigt 80-tal) Månbas Alpha (Sience fiction)...
Citera
2022-01-03, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan66
Baretta,Kojak,McCloud(Cowboyhatt och Burt Reynolds-mustach),MacCoy,Helgonet,Snobbar som jobbar,Columbo,Larmet går,Jake and the fat man(tidigt 80-tal) Månbas Alpha (Sience fiction)...
Jag tänkte skriva om Månbas alpha, och såg till min förvåning att den är brittisk, trots amerikanska huvudpersoner.. Strålande var den ändå. Twillight zone är en serie jag kollat på i vinter, riktigt härlig midcentury känsla i den! Outer limits är också en riktig höjdare.
Citera
2022-01-03, 16:18
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:

Fast Rättvisans män är ifrån sent 80- tidigt 90-tal.
Citera
2022-01-03, 21:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Jag är ganska säker på att Baretta gick i repris på 4an kring -94.
Någon annan som minns?

Kommer ihåg att Kojak gick i repris på TV3 under 90-talet, men att TV4 repriserat Baretta minns jag inte.
Citera
2022-01-03, 21:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

McCoy var ingen polisserie. Tony Curtis spelade huvudrollen och var mer en sorts Robin Hood. Riktigt bra serie som tyvärr lades ner efter bara fem avsnitt där det första var en pilot som inte visades i Sverige. Här visades bara avsnitt 2-5.
Citera
2022-01-03, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Ja den var rätt rolig.

I nattens hetta var en serie som gick på TV3 på 90-talet baserad på filmen från sextiotalet med samma namn. Carroll O'Connor som spelade Archie Bunker i All in the Family som förövrigt brukade gå på femman spelade sheriffen däremot spelade han inte sheriffen i filmen.

All in the family var på sin tid en lysande drift med fördomsfulla boomers som huvudfiguren Archie Bunker (mycket bra spelad av Carroll O'Connor). Han försummade sällan ett tillfället att uttrycka fördomsfulla och mer eller mindre rasistiska synpunkter om framförallt judar, men även om svarta och latinare. Archie var innerst inne en kärleksfull person i all sin inskränkthet, men hans fru Edith (Sally Struthers) blev hela tiden nedtryckt av förklenande kommentarer som oftast gick ut på att hon inte fattade någonting, och man fattade inte att hon stod ut med sitt äktenskap.
I dag är det nog tveksamt, för att inte säga uteslutet, att en sådan serie skulle kunna sändas i televisionen. Jag tyckte i alla fall att serien var väldigt underhållande när det begav sig.
Citera
2022-01-03, 22:02
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
All in the family var på sin tid en lysande drift med fördomsfulla boomers som huvudfiguren Archie Bunker (mycket bra spelad av Carroll O'Connor). Han försummade sällan ett tillfället att uttrycka fördomsfulla och mer eller mindre rasistiska synpunkter om framförallt judar, men även om svarta och latinare. Archie var innerst inne en kärleksfull person i all sin inskränkthet, men hans fru Edith (Sally Struthers) blev hela tiden nedtryckt av förklenande kommentarer som oftast gick ut på att hon inte fattade någonting, och man fattade inte att hon stod ut med sitt äktenskap.
I dag är det nog tveksamt, för att inte säga uteslutet, att en sådan serie skulle kunna sändas i televisionen. Jag tyckte i alla fall att serien var väldigt underhållande när det begav sig.

Nu var det snarare dottern och hennes make som var boomers.

Sally Struthers spelade dottern och spelade senare grannen i Gilmore Girls.
Senast redigerad av Avsiktaren 2022-01-03 kl. 22:04.
Citera
2022-01-03, 22:35
Medlem
Murphy Brown med Candice Bergen. Vars farfar och farmor inom parentes utvandrade från Hässleholmstrakten.

Lagens Änglar
Citera
2022-01-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Nu var det snarare dottern och hennes make som var boomers.

Sally Struthers spelade dottern och spelade senare grannen i Gilmore Girls.

Jag ber om ursäkt, det var ju Jean Stapleton som spelade den "korkade" modern och hustrun. Jag vidhåller dock att det var Archie som var fördomsfull och i sitt tycke allvetande, medan dottern och hennes snubbe hade mer radikala åsikter och ständigt kom i konflikt med gubben.
Vi kanske i alla fall kan enas om att det var en underhållande tv-serie? Det tyckte åtminstone jag.
Citera
2022-01-03, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kommer ihåg att Kojak gick i repris på TV3 under 90-talet, men att TV4 repriserat Baretta minns jag inte.

Jag råkar minnas det på grund av andra otrevliga händelser.
Senast redigerad av nantes 2022-01-03 kl. 23:08.
Citera
2022-01-03, 23:09
Medlem
AndersM79s avatar
NYPD blue / på spaning i New York gick runt sekelskiftet, men jag aldrig sett den därefter.
Jag minns den som rätt bra. Dock spelades allt in med ostabiliserad handkamera så man blev helt åksjuk av en vanlig kontorsscen.
Citera
2022-01-03, 23:11
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leroy43
Murphy Brown med Candice Bergen. Vars farfar och farmor inom parentes utvandrade från Hässleholmstrakten.

Ja det var längesedan man såg ett avsnitt av den serien.

https://www.youtube.com/watch?v=zqKs5F-YeLY

Candice Bergen är förövrigt dotter till Edgar Bergen en utav USA:s mest kända buktalare.

https://www.youtube.com/watch?v=dR0Ojo0FEig

Faith Ford som var med i Murphy Brown var med i Hope and Faith där Megan Fox spelade hennes dotter och det Mcginley som spelade Jefferson i Våra värsta år och även var med i Gänget och jag, Dynastin och ett avsnitt av Mad Men spelade hennes make.
Senast redigerad av Avsiktaren 2022-01-03 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in