2022-01-03, 19:17
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
https://www.tiktok.com/@kryssiehahn/video/7016723452396571909?_d=secCgwIARCbDRjEFSACKAESPgo8 XXxxtGDqIDr58DmbCoIcdUfz2prBX5I7SztViHU705%2BsySxe %2BRVKVMRFpexSqGhKEhrQvDPuY4rNT6g%2FGgA%3D&checksu m=23df45c3b5e5ace3202046946259aaa08fe0af4d7f3db63b 685d4eab2c3acf88&language=en&preview_pb=0&sec_user _id=MS4wLjABAAAAREQ6QWpLd6zTo73pBlwCXaatRJEncx7tPe M6b_dN9AvNsR2iY2kJnfjcWkzjkser&share_app_id=1233&s hare_item_id=7016723452396571909&share_link_id=EC1 1A42A-2EB2-49ED-BA4E-47E6562D70A5&source=h5_m&timestamp=1641072426&tt_f rom=copy&u_code=be9gflkha6i5l&user_id=254803111645 655041&utm_campaign=client_share&utm_medium=ios&ut m_source=copy&_r=1
Är det en thaifamilj?
Citera
2022-01-03, 19:19
Medlem
Jag tror att det var såhär:
Branden startade på första våningen, hela familjen befann sig på källarvåningen.
De fick ej upp fönstrena i källaren pga för mycket snö.
Sorgligt som attan detta, vila i frid fina, lyckliga familj ♥️
Citera
2022-01-03, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Är det en thaifamilj?

Nej
Citera
2022-01-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carox
Branden startade på första våningen, hela familjen befann sig på källarvåningen.
Varför i herrans namn skulle man sitta och uggla i källaren när man har en 1 1/2-plansvilla?
Gillestuga var ju något man byggde i hus från 40, 50 och 60-talet som endast hade ett plan i marknivå.
Med tanke på vad klockan var är det mycket troligare att de befann sig på ovanvåningen, i sina sovrum.
Citera
2022-01-03, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag tror nog att det tog mer än 5 minuter innan släckinsatsen kunde påbörjas. Men troligen har någon öppnat en dörr eller fönster så att branden fick mycket syre, därav det våldsamma förloppet. Hade det varit helt stängt så hade nog brandkåren hunnit påbörja släckning och kanske kunnat rökdyka.
Vem skulle ha öppnat den dörren då? Dom boende? Isf har dom ju kunnat ta sig ut.
Det är fullt möjligt att vara på plats och påbörja en insats på 5 min, men att påbörja en insats, är inte detsamma som att faran är över. Tyvärr tror många felaktigt, att bara räddningstjänsten hinner fram, så blir allt bra. Vatten har inte mycket påverkan på en fullt utvecklad brand, vattnet blir till ånga direkt och värmepåverkan av den ångan blir näst intill outhärdlig. Å skum används inte alls.
Det finns fullt tillräckligt med syre i en villa, för att branden ska överleva länge, sen blåser rutorna ut och branden får nytt syre. Om alla dörrar å fönster är stängda men det brinner sakta inomhus, kan man gå in, men det är ändå fruktansvärt varmt.
Citera
2022-01-03, 19:51
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Nej det är inte alls märkligt. Föräldrarna kan ha/har troligen vaknat av hettan när större delen av huset redan var övertänd. De hade nog stängd sovrumsdörr..
De kunde nog ej ta sig till barnen eller tuppade av när de försökte. Hettan måste också varit enorm. Detta är inte märkligt, men oerhört sorgligt. Konspirationsteorier hör ej hemma här. Låt familjen vara.

Vaknar du så kan du sannolikt ta dig ut. Huset var bara två våningar högt och de flesta rum har fönster. Att alla skulle vara i källaren mitt i natten är mindre sannolikt.

Jag vet inte varifrån påståendet kommer att någon skulle ha larmat. Finns det belägg för det?

Det brinner mer kring jul och det det är dels juldekorationer som är i farten men även uppvärmingen av ett hus är mer intensiv, så det kan vara t.ex. en pelletsbrännare som havererat totalt...
Citera
2022-01-03, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carox

Vad som talar emot att de befann sig i källaren är att det bör funnits en till tillträdesväg dit som kunnat användas som utrymningsväg. Den vägen kan isåfall ha lett till garaget. Möjligen brann det isåfall rejält i garaget samtidigt och blockerade den vägen. Där finns foton tagna från bostadsutrymmen som jag inte kan placera på annan plats än i källaren så jag säger inte helt emot dig.
Citera
2022-01-03, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boomfuck
Vad som talar emot att de befann sig i källaren är att det bör funnits en till tillträdesväg dit som kunnat användas som utrymningsväg. Den vägen kan isåfall ha lett till garaget. Möjligen brann det isåfall rejält i garaget samtidigt och blockerade den vägen. Där finns foton tagna från bostadsutrymmen som jag inte kan placera på annan plats än i källaren så jag säger inte helt emot dig.
De var i källaren. Kvinnan och de 2 barnen. Kvinnan som ringde SOS.
Mannen var på en annan våning.
Citera
2022-01-03, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard12345
De var i källaren. Kvinnan och de 2 barnen. Kvinnan som ringde SOS.
Mannen var på en annan våning.

Vad har du för källa på den uppgiften?
Citera
2022-01-03, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boomfuck
Vad har du för källa på den uppgiften?
Familj och nära vänner till kvinnan.
Citera
2022-01-03, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Vaknar du så kan du sannolikt ta dig ut. Huset var bara två våningar högt och de flesta rum har fönster. Att alla skulle vara i källaren mitt i natten är mindre sannolikt.

Jag vet inte varifrån påståendet kommer att någon skulle ha larmat. Finns det belägg för det?

Det brinner mer kring jul och det det är dels juldekorationer som är i farten men även uppvärmingen av ett hus är mer intensiv, så det kan vara t.ex. en pelletsbrännare som havererat totalt...

Stått i flera medier att nån i huset larmat tex här

https://www.expressen.se/nyheter/efter-branden-i-sandviken-fyra-kroppar-hittade/
Citera
2022-01-03, 20:17
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard12345
Familj och nära vänner till kvinnan.
Och hur skulle dom kunna veta vart i huset dom var ?
För inte var din källa också i huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in