Citat:
Ursprungligen postat av
feemaxxx
Man kan utgå från att alla STORA prylar/möbler har sett sin storhetstid och kommer inte tillbaka.
Generellt bor vi trängre och trängre, nya bostäder byggs utan vind för och minimala källarförråd. Husen som byggs har längre inte stora källare där husets man kan ha sin stora modelljärnväg/trattgrammofonsammling/ flipper osv.
Intressant spaning. Varför gör man så? Det är ju perfekta förråd eller hobbyrum och gästrum, till och med att ha spa i. Obegripligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
att
Det är inte Nationalencyklopedin du tänker på?
Bra Böckers lexikon är i 25 delar och har aldrig haft något direkt samlarvärde vad jag vet. Men båda lexikonen är i alla fall noll värda idag.
Jag köpte alla banden NE samt tilläggsbanden till barnen att ha som uppslagsverk för tex historia och generell information. Fick rubbet för 500,- vill jag minnas. Hela serien kostade väl nypris 15-18.000,-. Barnen älskar att sitta och bläddra och ströläsa i dem.
Jag köpte en begagnad och en oöppnad CD-skiva på auktion i höstas. Betalade 1.500,- för dem och priset steg rejält sista minuten. Hade lagt ett stoppris på 2.003,-, men fick dem som sagt för 1.500,-.
Jag köper också DVD-filmer på nätet. Vissa kvalitetsfilmer som är slut i butiken och inte trycks nya kan man köpa på Tradera. Vissa filmer sticker iväg löjligt mycket.
Jag fick full uppsättning (12 delar av allt) silverbestick av mina föräldrar för +30 år sedan. Då kostade varje bestick ca 125,- vill jag minnas. Idag kostar varje del över 1.500,- om man köper det nytt. Vet inte begagnat priset på det.
Generellt är ju begagnade kvalitetsmöbler löjligt billiga. En full glasservis eller en full servis med alla tallrikar går ju för kaffepengar. Rätt obegripligt. Tvättar man bara noga så finns det ju inget snuskigt kvar att dricka ur eller äta på dem.
Den enes skräp är den andres unika samlarobjekt. Ponera att man saknar ett nummer av tex en Kalle Anka för att ha 25 fulla årgångar. Vad är den personen beredd att betala för det numret?
Citat:
Ursprungligen postat av
Nordanvindarna
Ha ha, nu kanske vi glider lite från topic men jag tar risken
Ja, jag upplevde själv att Kalle & Co tappade mycket ju längre vi gick in i 70-talet. Ser jag tillbaka så inser jag såklart att även åldern spelar in, jag började helt enkelt bli för gammal och hade börjat läsa Tarzan, Chock och Midnattsrysare i stället
1974 hade jag nog mer eller mindre tappat intresset för Kalle även om jag minns att vi prenumererade ganska många år efter det.
Det enda i tidningen som jag tyckte höll stilen en bit in på 70-talet var de långa fortsättningsserierna med Musse och Långben som Paul Murry tecknade. De hade en lite mörkare stil och snygga vältecknade historier med bra skurkar, Putte & Knölen, Emil Örn mfl.
Men det är nog ingen slump att samlarvärdet på Kalle störtdyker när vi går in i årgångar från 1970 och framåt.
Perfekt. Ska kanske spana in KA&Co från 70-83 av nostalgiska skäl. Vi har förvisso varenda tidning men vi var flera syskon så man kan ju inte räkna med att få dem. Jag kommer ihåg att vissa serier var bättre än andra, men jag har inget sådant minne att vissa årgångar var exceptionellt bra eller extra dåliga. En oskuldsfull tid.