2022-01-03, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boomfuck
Nej, det är faktiskt inte ett dugg märkligt! Ligger du och sover när en brand startar i huset så är du i de allra flesta fall rökt utan fungerande brandvarnare. I det här fallet har NÅGON vaknat av NÅGOT men det var garanterat inte brandvarnaren för den hade gett dem lite mer tid än de fick. Vad som väckte denne NÅGON vet vi inte men det gav dem iallafall alldeles åt helvete för lite tid att ta sig ut.

Den kan det varit som någon var inne på att man försökte sätta på barnen kläder och det kanske vart dyrbara sekunder…..
Vi kommer aldrig få reda på hur det gick till, det enda vi vet är att första larm kom inne från huset
Citera
2022-01-03, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Den kan det varit som någon var inne på att man försökte sätta på barnen kläder och det kanske vart dyrbara sekunder…..
Vi kommer aldrig få reda på hur det gick till, det enda vi vet är att första larm kom inne från huset

Jag tror inte på det scenariot. SOS talar om att du ska gå ut istället för att klä på dig om du fortfarande är kvar i huset. Och om de vet om att inringaren befinner sig i huset så är jag också övertygad om att larmoperatören upprätthåller kontakten tills räddningstjänsten är framme bara för att vara länken mellan dem för snabbare lokalisering. Jag tror att larmsamtalet bröts innan dess.
Citera
2022-01-03, 15:19
Medlem
Citat:
Nej, det är faktiskt inte ett dugg märkligt! Ligger du och sover när en brand startar i huset så är du i de allra flesta fall rökt utan fungerande brandvarnare. I det här fallet har NÅGON vaknat av NÅGOT men det var garanterat inte brandvarnaren för den hade gett dem lite mer tid än de fick. Vad som väckte denne NÅGON vet vi inte men det gav dem iallafall alldeles åt helvete för lite tid att ta sig ut.
Om du vaknar i ett brinnande hus kommer du då börja med att få ut ungarna eller att ringa?
Citera
2022-01-03, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Ja, som inget brott misstänks enligt nyheterna idag så antar jag att det ändå verkar vara en olyckshändelse för då blir det väl ingen utredning? Hur man nu kan avgöra det.
Jo det blir en utredning ändå eftersom dom måste ta reda på hur branden startade.
Citera
2022-01-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blygauffe
Så du tror inte att branden fått fäste i husfasaden alt att det slog ut lågor från undervåningen?

Högst troligt att dom var instängda utan möjlighet hoppa ut

Visst hoppa, men om barnen är små borde det ju gå att kasta ut dom iaf, riskabelt det med men iaf större överlevnadschans än att stanna inne i huset.

Det var ju en kvinna, minns inte scenariot, som gick in och ut ur brinnande hus för att plocka ut sina barn ur brinnande hus. Alla överlevde även om hon själv blev sönderbränd.

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/2dvlV4/emma-schols-gick-genom-elden-for-sina-barn-nu-kanner-de-igen-mig
Citera
2022-01-03, 15:24
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff

Tror inte de klätt på sig själva eller några barn i ett övertänt hus. Brandkår var där efter mindre än 5 min efter larmsamtalet från huset. Då var huset så övertänt att brandmän ej kunde gå in. Som någon tidigare skrev, någon har vaknat av något men att rädda sig från brand var alldeles för sent. Tror tyvärr inte att de nått fram till sina barn.
Citera
2022-01-03, 15:26
Medlem
Citat:
Jag tror inte på det scenariot. SOS talar om att du ska gå ut istället för att klä på dig om du fortfarande är kvar i huset. Och om de vet om att inringaren befinner sig i huset så är jag också övertygad om att larmoperatören upprätthåller kontakten tills räddningstjänsten är framme bara för att vara länken mellan dem för snabbare lokalisering. Jag tror att larmsamtalet bröts innan dess.

Du skriver ju själv kanske svaret nu, larmoperatören kanske aldrig han säga detta om. Att lämna huset pga av att det bröts.
Det enda som framkommit är att första samtal kom från huset inte vem som ringde eller vad som sades
Citera
2022-01-03, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blygauffe
Så du tror inte att branden fått fäste i husfasaden alt att det slog ut lågor från undervåningen?

Högst troligt att dom var instängda utan möjlighet hoppa ut
Ja och blev förmodligen snabbt medvetslösa, då kunde dem inte göra mycket. Så fasansfullt
Citera
2022-01-03, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja tragiskt..en fråga, det verkar vara en internationell familj..

Sen borde polisen alltid gå ut med brandorsak, så man lär barn eller andra att inte ha diverse grejor på laddning,,var det batteribrand, spis, röning eller vad??
Det vet dem inte än...Kan ta lång tid att ta reda på orsak om dem ens hittar den
Citera
2022-01-03, 15:31
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daxvaxpax
Om du vaknar i ett brinnande hus kommer du då börja med att få ut ungarna eller att ringa?

Vad säger att de inte gjort både och? Alternativt inte kunde komma fram till sina barn? Tror vem som larmat fort som f*n då...
Citera
2022-01-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Vad säger att de inte gjort både och? Alternativt inte kunde komma fram till sina barn? Tror vem som larmat fort som f*n då...
Det är korkat att larma först, man tar sig ut först och larmar sen.
Dom kan ha varit instängda av något skäl och därför valt att larma istället för att ta sig ut. Om det är så kan dom ha vaknat av brandlarm men ändå inte kommit ut.
Citera
2022-01-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maritbergman
Visst hoppa, men om barnen är små borde det ju gå att kasta ut dom iaf, riskabelt det med men iaf större överlevnadschans än att stanna inne i huset.

Det var ju en kvinna, minns inte scenariot, som gick in och ut ur brinnande hus för att plocka ut sina barn ur brinnande hus. Alla överlevde även om hon själv blev sönderbränd.

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/2dvlV4/emma-schols-gick-genom-elden-for-sina-barn-nu-kanner-de-igen-mig

Ja om en kommer in i deras sovrum ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in