2022-01-03, 13:57
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Andra mördare släpps ju.
I Sverige har ju t ex Flink släppts fri (7 mord). Det blev väl inget större rabalder om det.

Nu blir väl inte två fel ett rätt, men kan tänka mig att man ser skillnad på 7 och 77. Sedan tror jag inte att Flink hade släppts fri någon annanstans än i Sverige.
Citera
2022-01-03, 13:58
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nu blir väl inte två fel ett rätt, men kan tänka mig att man ser skillnad på 7 och 77. Sedan tror jag inte att Flink hade släppts fri någon annanstans än i Sverige.

Nej vi ska vara glada över att allt inte är tokigt med vårt rättssystem.
Citera
2022-01-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ganska många som anser att Breivik ”did nothing Wrong” och bör släppas

Vad anser ni om saken? Bör han få chansen?

Skojar du? "Ganska många som anser att Breivik ”did nothing Wrong” " ?

Vilka är de ganska många? Tror du på allvar att ganska många tycker att det inte var fel att skjuta oskyldiga barn och ungdomar? Gå ut på stan i Oslo eller Sthlm och fråga 200 pers och ingen kommer tycka att han "did nothing wrong". Hur kan du ens tro det?

Sen finns det säkert hundratals som hävdar att de tycker så när de kan vara anonyma och tuffa på Internet men ställ dem framför kameran i Trolljägarna och jag lovar att 99% kommer att säga att de inte menar det på riktigt.

Han är sjuk, farlig och han ska inte, och kommer aldrig släppas ut.
Citera
2022-01-03, 14:07
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo

Vilka är de ganska många? Tror du på allvar att ganska många tycker att det inte var fel att skjuta oskyldiga barn och ungdomar? Gå ut på stan i Oslo eller Sthlm och fråga 200 pers och ingen kommer tycka att han "did nothing wrong". Hur kan du ens tro det?

Sen finns det säkert hundratals som hävdar att de tycker så när de kan vara anonyma och tuffa på Internet men ställ dem framför kameran i Trolljägarna och jag lovar att 99% kommer att säga att de inte menar det på riktigt.

Ääääh, forgive and forget.
Vi gör alla misstag i livet och man måste få en andra chans.

Hoppas han får frihet och ett gott liv, det förtjänar han efter att ha blivit så illa behandlad av rättsystemet.
Ren skandal han blev dömd överhuvudtaget.
Citera
2022-01-03, 14:08
Medlem
Jag trodde han fick 25 år?
Citera
2022-01-03, 14:15
Medlem
Vad människor tycker om B-vik är en sak,
men vad säger det norska regelverket?
Citera
2022-01-03, 14:17
Medlem
Tror ni på allvar att han skulle kunna vistas i en timme i allmänheten utan att någon berövar honom livet?
Citera
2022-01-03, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo

Vi är nog faktiskt ganska många som har delade meningar om det här fallet.

Tips; tänk över hur du använder kommatecken och ordet och i kombination.
Citera
2022-01-03, 14:19
Medlem
CassandraCs avatar
Tycka vad man vill om woke och vänsterslödder som han kanske riktadde in sig på att mörda men ingen förtjänar att bli mördad, denna idioten bör sitta inlåst resten av livet, rätt sjukt att det redan är på tavlan att han ska ut?
Citera
2022-01-03, 14:21
Medlem
Överför han till psykiatrisk vård på verklig livstid.
Citera
2022-01-03, 14:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Jag trodde han fick 25 år?

Han dömdes till förvaring. Norge har inte livstid.

Citat:
Bestämmelsen om förvaring infördes i Norge som en egen straffart år 2002 och ersatte den tidigare påföljden sikring (säkring). Vid förvaring ska rätten fastställa en tidsram som inte får understiga 10 år, och inte får överstiga 21 år. Den fastställda tidsramen kan vid behov förlängas med upp till 5 år i taget. Det finns ingen fastställd gräns för hur många gånger tidsramen kan förlängas
https://sv.wikipedia.org/wiki/Forvaring

Så det kommer bli återkommande nya prövningar där man bara kommer förlänga tiden tills Breivik kolar vippen på egen hand.
Citera
2022-01-03, 14:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito

Sant nog bara i Sverige. Återstår att se hur länge det här med tidsbestämning finns kvar. Rent rättsligt är straffet livstid på riktigt men man har detta med tidsbestämning förmodligen mest för att det ska bli lugnare i våra fängelser. Folk vet att om de sköter sig finns en bra chans att komma ut.

Kanske ungefär på lika sätt man resonerar i Norge. Men för just Breivik kan man ju strunta i det här med att bry sig om han sköter sig då han har en hel avdelning för sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in