2022-01-03, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Rätta mig om jag har fel men vad jag kommer ihåg av 2017 så gick btc upp mot 20k ganska snabbt för att sedan tappa marknadsvärde och alt season började för att sedan gå in i en bear market.

Detta år har vi sett bitcoin stiga upp mot 60k för att sedan gå ner i marknadsvärde och alt season började, marknaden gick neråt och sedan började en all season istället, nu är det en lägre marknad igen. Min poäng är att marknaden ser lite annorlunda ut än 2017.

2017 = btc season(20k) - > alt season -> bear market
2021 = btc season(~60k) -> alt season -> dipp -> btc season/all season(69k) -> dipp - > ?

Nu är jag ingen som direkt som kollar eller har bra koll på marknaden i form av analys, slutade själv köpa 2019 med undantag i mars 2020. Har under 2021 tagit hem vinst när jag tyckt att det passat.

Gick lite väl djupt i denna diskussion men du kan se marknaden åt båda håll och inte blint stirrar på 100k som en självklarhet. Det är inte alla som kan göra det och därför nämnde jag dig tidigare.
Alla cycles från 2011, 2013 och 2017 har varit olik varandra så denna kommer nog också bli unik på sitt sätt. Kan pågå längre än, behöver inte pågå exakt lika länge som de andra heller. Kanske början av året eller slutet av 2022. Eller till 2023. Vem vet.

Nu har BTC fallit under 40% i market dominance iaf.
Citera
2022-01-03, 04:23
Medlem
Idag är det måndag, blir intressant att se vad som händer.
Överjävligt tråkigt har det varit hela december oc det är dags något händer nu, oavsett om det går ner eller upp.
Citera
2022-01-03, 09:33
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Alla cycles från 2011, 2013 och 2017 har varit olik varandra så denna kommer nog också bli unik på sitt sätt. Kan pågå längre än, behöver inte pågå exakt lika länge som de andra heller. Kanske början av året eller slutet av 2022. Eller till 2023. Vem vet.
"History doesn't repeat itself but it often rhymes"

2011, 2013 och 2017 var inte kopior av varandra men dom var tillräckligt lika för att man skall kunna dra paralleler.

Jämför vi dessa toppar mot 2021 så finns det så pass mycket olikheter att det inte längre rimmar.
Antingen beror det på:

#1 Att toppen inte kommit än (man kan hitta likheter 2021 med hur det såg ut innan de tidigare åren gick paraboliskt) och isf skall vi börja gå paraboliskt och då hamna upp mot 150k-300k.

ELLER

#2 Så är det så, som jag köper in på, att prisdynamiken i Bitcoin är så pass annorlunda nu att vi inte längre kan jämföra hur Bitcoin betett sig prismässigt tidigare. Fler Bitcoin används som store of value, och färre Bitcoins ligger på exchanges för daytrading.

Och för att förekomma din nästa kommentar:
Ja jag vet att du kommer med "kolla på årsgrafen så kan man säga att vi gått paraboliskt från botten 2020 till toppen 2021".
Jag har inte kommenterat detta för det är så urbota dumt då du kan inte jämföra tidigare toppar genom att titta på 10st års candles. Inte ens på månadsgrafen är denna jämförese giltig för du har knappt några vettiga glidande medelväden.

Citat:
Nu har BTC fallit under 40% i market dominance iaf.
Market dominance är rätt oväsentlig nu förtiden då det är äpplen (store of values) som jämförs med päron (Defi), plommon (NFT), krusebär (GameFi) och mycket annat.
Jag föredrar att jämföra äpplen mot äpplen och päron mot päron.
Senast redigerad av Leaston 2022-01-03 kl. 09:35.
Citera
2022-01-03, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
"History doesn't repeat itself but it often rhymes"

2011, 2013 och 2017 var inte kopior av varandra men dom var tillräckligt lika för att man skall kunna dra paralleler.

Jämför vi dessa toppar mot 2021 så finns det så pass mycket olikheter att det inte längre rimmar.
Antingen beror det på:

#1 Att toppen inte kommit än (man kan hitta likheter 2021 med hur det såg ut innan de tidigare åren gick paraboliskt) och isf skall vi börja gå paraboliskt och då hamna upp mot 150k-300k.

ELLER

#2 Så är det så, som jag köper in på, att prisdynamiken i Bitcoin är så pass annorlunda nu att vi inte längre kan jämföra hur Bitcoin betett sig prismässigt tidigare. Fler Bitcoin används som store of value, och färre Bitcoins ligger på exchanges för daytrading.

Och för att förekomma din nästa kommentar:
Ja jag vet att du kommer med "kolla på årsgrafen så kan man säga att vi gått paraboliskt från botten 2020 till toppen 2021".
Jag har inte kommenterat detta för det är så urbota dumt då du kan inte jämföra tidigare toppar genom att titta på 10st års candles. Inte ens på månadsgrafen är denna jämförese giltig för du har knappt några vettiga glidande medelväden.

Market dominance är rätt oväsentlig nu förtiden då det är äpplen (store of values) som jämförs med päron (Defi), plommon (NFT), krusebär (GameFi) och mycket annat.
Jag föredrar att jämföra äpplen mot äpplen och päron mot päron.
Det handlar om vi fortfarande kommer få en bear market eller inte. Om BTC redan är i en bear market och kraschar i år eller nästa år så kan man enligt Ben Cowen arugmentera för att vi fortfarande har 4 års cykler. Förra cyklerna har inte varit exakt lika långa. Så att vi inte ens gjort något likande från förra cykler är inte relevant. Sen beror det på vad man tittar på i graferna. Alla tittar på olika saker och det är omöjligt att veta vem som tittat på rätt saker innan vi har facit i hand. När du säger att vi måste gå till 150-300k för att det ska räknas så menar du i princip att BTC måste prestera lika bra som 2017. Varför? BTC presterade inte alls lika bra 2017 som 2013, och inte alls lika bra 2013 som 2011. Det blir svårare med tiden att BTC ska prestera lika bra som tidigare cykler i takt med att marknadsvärdet växer. Helt naturligt.

Angående din teori om att market dominance inte längre är relevant är din åsikt och inget vi heller kan veta innan vi har sett hur allt utspelas. Jag hävdar att det fortfarande är relevant.
Senast redigerad av david-taxi 2022-01-03 kl. 09:50.
Citera
2022-01-03, 10:04
Medlem
Madzen123s avatar
Vi har inte testat 50eman på månadsgrafen sedan början av 2020 eller om det var 2021 minns inte riktigt.

Så heads up folkz detta kan vara ett gyllene läge för dem att göra detta.

Precis som när ftm moona till 3.4 $, då låg eman kvar på ca 1.20-1.30$
Och vad har hänt där precis?

Hmmm u guys tell me.

Och till alla moonboys här inne som pratar 300k bitch pls, det är totalt irrelevant om vi ska vara realistiska och prata nutid.
Citera
2022-01-03, 10:04
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det handlar om vi fortfarande kommer få en bear market eller inte. Om BTC redan är i en bear market och kraschar i år eller nästa år så kan man enligt Ben Cowen arugmentera för att vi fortfarande har 4 års cykler.

"OM"
Lyssna på dig själv... "OM"...

OM vi INTE är i en bear market och OM vi inte kraschar i år, vad händer då?

Det är helt ointressant att prata i termer "OM si eller så" utan det är sannolikheter för olika scenarion som är det intressanta. Jag har försökt påtala detta för dig tidigare, men det går inte in.

Idag är sannolikheterna för ett framtida scenario X. Imorgon, eller om en månad kan saker och ting ändrat sig så pass mycket att sannolikhet för samma scenario är != X.

Om ovan låter konstigt så spendera lite tid på att ta in detta. Vad som är möjligt och vad som är sannolikt är två HELT olika saker.

Citat:
När du säger att vi måste gå till 150-300k för att det ska räknas så menar du i princip att BTC måste prestera lika bra som 2017.
Ja, för att något skall vara jämförbart med något annat, så måste dom bete sig på liknande sätt... Konstigt vore annars.
Toppen 2013 och 2017 varade under 2 veckor. Vi har nu spenderat snart ett(!) år runt 40k. Toppen den 10 april följdes INTE upp av en lägre topp (aka bear trap) utan den teorin invaderades totalt den 6 oktober när vi bröt 53k igen och sedan gjorde en ny topp strax efter det.

Det finns inga likheter mellan förra årets toppar (2st!!) och tidigare års toppar.
Vi KAN gå ner till 20k eller 10k (som vissa säger) härifrån, men det kommer fortfarande inte se likt ut som tidigare år. Men som sagt, vad som är möjligt är inte lika intressant som vad som är troligt.

Citat:
Angående din teori om att market dominance inte längre är relevant är din åsikt och inget vi heller kan veta innan vi har sett hur allt utspelas. Jag hävdar att det fortfarande är relevant.
Det är rätt mångas åsikter där ute, om man hänger med.
Att folk vill investera i DeFi har lika lite att göra med Bitcoin som folk som vill köpa FANG aktier.

Om man skall jämföra Bitcoins marketdominance så borde det snarare vara mot guld och andra tillgångar som används som store of value.
Citera
2022-01-03, 10:23
Medlem
Citat:
"OM"
Lyssna på dig själv... "OM"...

OM vi INTE är i en bear market och OM vi inte kraschar i år, vad händer då?

Det är helt ointressant att prata i termer "OM si eller så" utan det är sannolikheter för olika scenarion som är det intressanta. Jag har försökt påtala detta för dig tidigare, men det går inte in.

Idag är sannolikheterna för ett framtida scenario X. Imorgon, eller om en månad kan saker och ting ändrat sig så pass mycket att sannolikhet för samma scenario är != X.

Om ovan låter konstigt så spendera lite tid på att ta in detta. Vad som är möjligt och vad som är sannolikt är två HELT olika saker.

Ja, för att något skall vara jämförbart med något annat, så måste dom bete sig på liknande sätt... Konstigt vore annars.
Toppen 2013 och 2017 varade under 2 veckor. Vi har nu spenderat snart ett(!) år runt 40k. Toppen den 10 april följdes INTE upp av en lägre topp (aka bear trap) utan den teorin invaderades totalt den 6 oktober när vi bröt 53k igen och sedan gjorde en ny topp strax efter det.

Det finns inga likheter mellan förra årets toppar (2st!!) och tidigare års toppar.
Vi KAN gå ner till 20k eller 10k (som vissa säger) härifrån, men det kommer fortfarande inte se likt ut som tidigare år. Men som sagt, vad som är möjligt är inte lika intressant som vad som är troligt.

Det är rätt mångas åsikter där ute, om man hänger med.
Att folk vill investera i DeFi har lika lite att göra med Bitcoin som folk som vill köpa FANG aktier.

Om man skall jämföra Bitcoins marketdominance så borde det snarare vara mot guld och andra tillgångar som används som store of value.
Komiskt att du pratar om sannolikheter när det är något som baseras på tidigare händelser. Du säger att vi inte längre kommer ha 4 års cykler. Vad är sannolikheten av det baserat på tidigare händelser? 0. För det har aldrig hänt att vi brutit det mönstret. Om BTC skulle krascha inom snar framtid och befinna sig i bear market under ungefär lika lång tid som förut så har du haft fel med att vi inte längre har vanliga cykler.

Och varför måste BTC gå till 150-300k? 300k skulle innebära att BTC presterar lika bra som 2017. Varför skulle BTC göra det är den inte gjort det jämfört med tidigare cykler? Om du inte skulle hävda att vi är i en bear market om vi befinner oss långt nere på 10-20 under flera år så måste det innebära att du förnekar att vi befinner oss i bull market nu. Vad är annars definitionen av bear/bull market? Jag står fast i att vi kommer få en bear market som varar i flera år, oavsett om vi gör liknande toppar eller inte. Det verkar som allt är mer utdraget i tid (felmarginaler), inte att vi inte längre har cykler som förut.

BTC dominas jämförs med altcoin dominans, så förstår inte varför du snackar om guld. För att veta hur bra altcoins presterar jämfört med BTC så tittar man på hur mycket marknadsvärde BTC förlorar till altcoins. Och att du bryr dig om hur många som delar din åsikt är helt ointressant. De flesta brukar ha fel, så om du vill tro som alla andra, gör det.
Citera
2022-01-03, 10:27
Medlem
Citat:

Citat:

Egentligen har ju hela prisutvecklingen 2021 varit sidledes. Kollar man på grafen så har det varit extremt svårt för bears att pressa ner priset under 40k. Så länge vi ligger över 40k så behåller BTC sin uppåtgående struktur, dvs högre toppar och högre bottnar. Vilket innebär att jag tror vi kommer att göra en högre topp.
Citera
2022-01-03, 10:29
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Komiskt att du pratar om sannolikheter när det är något som baseras på tidigare händelser. Du säger att vi inte längre kommer ha 4 års cykler. Vad är sannolikheten av det baserat på tidigare händelser?

Suck, jag säger att baserat på tidigare toppars beteende så kan man inte dra slutsatsen att vi nu toppat ut för det finns inget som är likt med denna topp. Hur svårt skall det vara att ta in?

Man kan komma till slutsatsen att vi skall ner till 10k baserat på HELT ANDRA observationer (vilka det nu skulle vara...). Men jämfört med tidigare mönster så ser jag inte hur man kan komma till slutsatsen att det är sannolikt att vi toppat ut 2021 för att det ser likadant ut.

Jag ger upp... Har sagt det som finns att säga.
Citera
2022-01-03, 10:29
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Egentligen har ju hela prisutvecklingen 2021 varit sidledes. Kollar man på grafen så har det varit extremt svårt för bears att pressa ner priset under 40k. Så länge vi ligger över 40k så behåller BTC sin uppåtgående struktur, dvs högre toppar och högre bottnar. Vilket innebär att jag tror vi kommer att göra en högre topp.

Exakt!
https://twitter.com/crypto_caesar1/status/1477671635280928773?s=20
Citera
2022-01-03, 11:10
Medlem
Citat:
Suck, jag säger att baserat på tidigare toppars beteende så kan man inte dra slutsatsen att vi nu toppat ut för det finns inget som är likt med denna topp. Hur svårt skall det vara att ta in?

Man kan komma till slutsatsen att vi skall ner till 10k baserat på HELT ANDRA observationer (vilka det nu skulle vara...). Men jämfört med tidigare mönster så ser jag inte hur man kan komma till slutsatsen att det är sannolikt att vi toppat ut 2021 för att det ser likadant ut.

Jag ger upp... Har sagt det som finns att säga.
Och som jag sa tidigare, det beror på vad man tittar efter. Bara för du kommer fram till att vi inte kommer hamna i bear market igen betyder inte att du tittar på rätt sak.

Det enda jag säger att jag tror att BTC redan toppat. Förstår inte varför man bara måste jämföra topparna med varandra när det finns 100 andra saker man kan gå efter.

Toppen av 2017 går inte ens att jämföra med 2013. Det var helt olika toppar på helt olika nivåer. Som sagt, om BTC kraschar i år och vi hamnar i bear market under flera år så har vi uppenbarligen lika långa cykler som förut. Topparna kommer nog alltid utspelas olika varje gång om vi fortsätter med samma tidsmönster även efter kommande bear market.
Citera
2022-01-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Så du kallar att gå från 28k till 64k, sedan ner till 29k och sedan toppa på 69k för att sedan gå till 42k är sidledes?! lol

Bears pressade under 40k flera gånger. Bulls hade däremot svårt att pressa upp till 100k eftersom det aldrig hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in