2022-01-01, 22:38
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
F35 kommer att behöva en buildup om de tänker anfalla Iran.

När ett land som Iran har så pass bra koll på områden bortom sitt territorium, så är F35 avslöjade redan då den lyfter från landningsbanan.
Du är medveten om att 35or numera finns baserade på hangarfartyg?
Citera
2022-01-01, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Nej F35 behöver ingen buildup, de behöver bara att ett hangarfatyg finns inom 200-300km från Iran. Skillnaden på Irans "flotta" och US Navy är att US navy alltid har 2-3 CSG och andra större fartygformationer fullt fungerande beredda att genomföra en Alpha strike inom några timmar från order till att 30-100 flygplan anfaller med understöd av några hundra kryssningsrobotar från de större fartygen. Detta utan att några signaler eller några enheter behöver flytta sig. Till skillnad då från Iran som måste lämna sina hamnar med sina fartyg, ombasera jakt och mobilisera förband. US Navy är alltid mobiliserad när deras hangarfartyg lämnar sina hemma hamnar i CONUS.

De behöver fortfarande ha en buildup. För din fiende kommer att svara inom kort i samma proportioner.

F22/F35 kan bara inte flyga över och tillbaka. Det finns moment som planeras vid en eventuell upptrappning. Många av er tror nästan att USAs militär blir osynliga. Så är det inte. En sådan attack kommer för det första att genomföras med hjälp av varierande flygplan.
Citera
2022-01-01, 23:15
Moderator
vfs avatar
Citat:
De behöver fortfarande ha en buildup. För din fiende kommer att svara inom kort i samma proportioner.

F22/F35 kan bara inte flyga över och tillbaka. Det finns moment som planeras vid en eventuell upptrappning. Många av er tror nästan att USAs militär blir osynliga. Så är det inte. En sådan attack kommer för det första att genomföras med hjälp av varierande flygplan.

Israel har väl redan redan attackerat mål i Iran med F-35, men Iran sköt väl ner samtliga plan?
Citera
2022-01-01, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Du är medveten om att 35or numera finns baserade på hangarfartyg?
Det spelar ingen roll.
För att lyckas mot Iran måste nästan alla Irans radarsystem och luftvärn besegras. Det går inte utan en buildup.
Citera
2022-01-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Israel har väl redan redan attackerat mål i Iran med F-35, men Iran sköt väl ner samtliga plan?
Nej. Israel har dock möjlighet att använda UAVs.
Citera
2022-01-01, 23:43
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Det spelar ingen roll.
För att lyckas mot Iran måste nästan alla Irans radarsystem och luftvärn besegras. Det går inte utan en buildup.
Du och ditt ständiga tjat om uppmarsch. Räckvidden idag för i princip allt utom armén har 1000tals km. Du skulle inte ens se ansamlingen innan första slaget träffade dig.
Landinvasion är som bekant inte nödvändigt för att sätta hela IRI tillbaka till tidigt 1900tal. Vilket förövrigt större delen av landet fortfarande befinner sig i.
Citera
2022-01-01, 23:57
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Det verkar som att jag då kan räkna ut saker. Refererar till historik. IRGC är en organisation där du inte får info bara för att du är en medlem. Prövningar man måste genomgå är bortom det tänkbara för dig. Du kan inte jobba upp dig till en högre rang. Rangsystem är något oviktigt i den organisationen.
Så frågan blir då, hur har du någon som helst koll på deras hemligheter? Om de nu är så hemliga att inga utomstående får veta någonting.
Antingen så vet du ingenting, eller om du vet något så är du åt helvete för glappkäftad om vad du vet så att du är ett vandrande plakat för att IRGCs förmåga att hålla saker hemliga inte sträcker sig längre än till ett öppet internetforum.....

Citat:
För din information är jag ingen svensk-iranier.
Jag är från Iran och har flyttat ifrån Sverige för längesedan. Jag har ingenting med Sverige att göra förutom ett företag som idag drivs av svenskar.
Jag är fd militär som är emot all vapenteknokogi och krig och undviker helst att diskutera sånt.

Du undviker helst att diskutera sånt? Förutom att du är en av de mest aktiva på att diskutera sånt på det här forumet, när det kommer till Iran och Irans militära förmåga. Du har i skrivande stund 288 inlägg i enbart den här tråden.

Citat:
Men när jag ser vilka barnfantasier som sprids via sociala medier, och hur dessa fantasier utformas för att skrämma iranier och andra i Sverige, ser jag det som min uppgift att delta.

Den iranska missilteknologin är mycket mer avancerad än det som visas upp av Iran. Vi har dock ett etiskt och ett diplomatiskt förhållningssätt till sådant. Vi har inte avsikten att bidra till kapprustningen. Dessutom vill vi inte ha en amerikansk omstrukturering i Europa.
Det här är faktiskt roligt:
Men när jag ser vilka barnfantasier som sprids via sociala medier, och hur dessa fantasier utformas för att skrämma iranier och andra i Sverige, ser jag det som min uppgift att delta.
Och sedan direkt i nästa stycke:
Den iranska missilteknologin är mycket mer avancerad än det som visas upp av Iran. Vi har dock ett etiskt och ett diplomatiskt förhållningssätt till sådant. Vi har inte avsikten att bidra till kapprustningen.
Jag tror det är du som är den som är mest aktiv i att sprida barnfantasier om Iran....

Citat:
Iran svarar på hotet proportionellt. De senaste dagarna hade israeliska militärer gapat lite extra, och Iran har genom lite extra uppvisningar fått gänget att dämpa sig.
Lite extra uppvisningar?
Du är medveten om att du bara ett par inlägg tillbaka skrev följande:
Iran har idag tillgång till varianter av missiler som ännu inte visats upp. De modeller Iran inte visat är många fler än vad som har visats.
Sedan kan många undra varför Iran inte visar upp dessa. Anledningen är att om Iran gör det så får USA och NATO en anledning att omstrukturera försvaret i Europa. Detta vill varken Iran eller Ryssland.
(FB) Irans Armé/försvarsmakt (sammanslagen tråd./Mod)
Citera
2022-01-02, 00:10
Moderator
vfs avatar
Citat:
Nej. Israel har dock möjlighet att använda UAVs.

Israel har redan attackerat *mål i Iran, både med F-35 och tidigare med F-18

*Arak exempelvis.
Senast redigerad av vf 2022-01-02 kl. 00:13.
Citera
2022-01-02, 06:42
Medlem
Citat:

Hur ska Iran svara med en Alpha strike från en CSG mot CONUS?

Du är medveten om att förberedelserna för detta är att skriva in målen i eldledningssystemet, hänga på rätt vapen på rätt flygplan, gå upp i vind kasta flygplanen, vrida bort säkringarna på VLS systemet avfyra i rätt tid, låta SEAD planen slå mot de mål som är rörliga, låta jaktsvepet ta hand om de 40-50 år äldre flygplanen, låta slagstyrkan ta sina första handsmål. Genomföra landningsoperationer och lämna platsen med en fart av 50-60 km/h i timmen från där planen landade.

Det finns varken möjligheter för att slå tillbaka på samma sätt eller någon uppbyggnadsfas som är möjlig att upptäcka. Eftersom en CSG är beredd att på skriftlig order eller genom enstaka säkra textmeddelanden genomföra ett första slag som slår ut stor del av ett mindre lands flyg/flotta/luftövervakningssystem
Citera
2022-01-03, 00:02
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Israel har redan attackerat *mål i Iran, både med F-35 och tidigare med F-18

*Arak exempelvis.
Vad e det för skitsnack. Källa på att F35 attackerat Iran! Inga såna myskotexter där nån okänd militär påstått saker.
Citera
2022-01-03, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Vad e det för skitsnack. Källa på att F35 attackerat Iran! Inga såna myskotexter där nån okänd militär påstått saker.
Inte attackerat med lekt runt helt obehindrad i Irans luftrum.

https://www.google.com/amp/s/theaviationgeekclub.com/iriaf-commander-reportedly-fired-after-he-kept-secret-that-israeli-f-35-stealth-fighters-had-violate d-iran-airspace/

https://www.google.com/amp/s/sofrep.com/amp/fightersweep/two-israeli-air-force-f-35-adir-stealth-fighter-jets-enter-iranian-airspace/
Citera
2022-01-03, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Inte attackerat med lekt runt helt obehindrad i Irans luftrum.

https://www.google.com/amp/s/theaviationgeekclub.com/iriaf-commander-reportedly-fired-after-he-kept-secret-that-israeli-f-35-stealth-fighters-had-violate d-iran-airspace/

https://www.google.com/amp/s/sofrep.com/amp/fightersweep/two-israeli-air-force-f-35-adir-stealth-fighter-jets-enter-iranian-airspace/

https://youtu.be/x3zliITXdq4?t=777

intervju med generalen som ska ha fått sparken pga av f35 över Iran. Detta är efteråt och jag stoppade precis där han får frågan om att han ska ha fått sparken.

Lögn som vanligt. Bagdad Bob har flyttat till tel aviv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in