2022-01-02, 22:10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinninghead
Jo, jag vill inte ta vaccinet pga ev långsiktiga biverkningar som vi inte vet om då jag har autoimmuna sjukdomar, men jag är minst lika rädd för vad själva viruset kan ställa till med också pga det. Men det ena kan jag styra och tacka nej till och vara helt säker på att undvika. Åtminstone nånting.

Det låter som en rimlig tankegång. Ifall vaccinet skulle ha otrevliga effekter med tiden, så är det troligt att även viruset har samma otrevliga effekter.

Eftersom du lider av autoimmunia sjukdomar, får du då någon hjälp av samhället att skydda dig mot viruset? Jag tänker att samhället borde satsa resurser på att skydda personer som är känsliga för både virus och vacciner.

Citat:
Ursprungligen postat av Spinninghead
Och jag tror inte heller att vaccinet skyddar mot den ev långsiktiga påverkan viruset kan ha på mig om jag blir sjuk, fastän jag skulle vara vaccinerad. Och nu tänker jag alltså på att viruset utlöser andra autoimmuna sjukdomar eller ME/cfs och liknande långt senare. Eller vad som nu skulle ligga på lur som vi inte vet om.

Vettiga funderingar.
Citera
2022-01-02, 22:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
England börjar snegla på Sverige, igen:

https://www.theguardian.com/business/2022/jan/02/a-wounded-pm-and-ailing-economy-forces-england-to-go-swedish-on-covid

Under hösten "glömdes Sverige bort", men nu kan man inte det längre, utomlands.
Citera
2022-01-02, 22:16
Medlem
DroidBishops avatar
Robert Malone hade en intressant hypotes om vaccinen. Han menar på att det mycket väl kan vara så, att massvaccinationen gör att stora delar av populationen får ett skevt immunförsvar. Detta eftersom vaccinen är anpassade efter den första varianten, således driver man jordens befolkning till att få ett immunförsvar som är tränat till ett virus som inte längre är i cirkulation.

När dessa personer sen stöter på Omicron, så blir deras immunförsvar taget på sängen och har svårare att hantera det eftersom personens immunrespons är riktat mot något annat. Vaccinen är också väldigt specifika och ger inte ett bredspektrum skydd.

Jag kan givetvis inte verifiera den teorin men det låter logiskt. Rent reflexmässigt så låter det självklart som vansinne att massvaccinera hela jorden mot en mutation som inte ens är i cirkulation. Det måste väl få väldigt konstiga effekter och det vi nu vet med spikproteinet, känns det verkligen som komplett dårskap att låta så många människor bli påfyllda av dessa proteiner inte bara 2 gånger, utan 3, 4, och kanske även ännu fler gånger.
Citera
2022-01-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Paradoxalt nog finns det många människor som trivs med pandemin. Jag såg en intervju på youtube (jag tror det var på Dr John Campbells kanal) där en person förklarade att han aldrig mått så bra som under pandemin. Han tillhörde riskgrupp och gjorde allt för att skydda sig, men i praktiken levde han bara som han var van vid, dvs ensam och isolerad. Skillnaden var bara att under pandemin var det socialt acceptabelt att vara ensam och isolerad. Det var det som gjorde att han mådde så bra, att han slapp all press och alla förväntningar på socialt umgänge.

Jag tror det finns många som känner likadant så här efter snart två års pandemi. Det känns tryggt med ett yttre hot som man kan gömma sig för. Om det yttre hotet försvinner, då måste man man ju ut och konfrontera verkligheten igen. De flesta längtar förstås efter att pandemin skall vara över, men det finns människor som trivs med livet i isolering, och gärna vill att det skall hålla i sig ett tag till.

Tack, det här kan vara det vettigaste inlägget i tråden sedan start. Den här pandemin är som handen i handsken för personer som gillar att vara ensam, personer som inte har några större krav på livskvalitet och personer utan några som helst framtidsplaner.
Citera
2022-01-02, 22:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Robert Malone hade en intressant hypotes om vaccinen. Han menar på att det mycket väl kan vara så, att massvaccinationen gör att stora delar av populationen får ett skevt immunförsvar. Detta eftersom vaccinen är anpassade efter den första varianten, således driver man jordens befolkning till att få ett immunförsvar som är tränat till ett virus som inte längre är i cirkulation.

När dessa personer sen stöter på Omicron, så blir deras immunförsvar taget på sängen och har svårare att hantera det eftersom personens immunrespons är riktat mot något annat. Vaccinen är också väldigt specifika och ger inte ett bredspektrum skydd.

Jag kan givetvis inte verifiera den teorin men det låter logiskt. Rent reflexmässigt så låter det självklart som vansinne att massvaccinera hela jorden mot en mutation som inte ens är i cirkulation. Det måste väl få väldigt konstiga effekter och det vi nu vet med spikproteinet, känns det verkligen som komplett dårskap att låta så många människor bli påfyllda av dessa proteiner inte bara 2 gånger, utan 3, 4, och kanske även ännu fler gånger.

En sak som talar emot detta är att inläggningarna i SA var kraftigt överrepresenterade av icke vaccinerade. Detta med andelen vaccinerade medräknad såklart.
Citera
2022-01-02, 22:38
Medlem
Citat:

Håller med!

Tyckte också att allt lät extremt logisk när han förklarade det.
Om man tänker efter så behöver man inte ens vara särskild insatt för att komma fram till den slutsatsen.

Vi skulle väl inte ens få för oss att ta influensavaccinet mot förra årets influensavarianter.

Men med corona så är all logik åt helvete.
Citera
2022-01-02, 22:39
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
En sak som talar emot detta är att inläggningarna i SA var kraftigt överrepresenterade av icke vaccinerade. Detta med andelen vaccinerade medräknad såklart.
Vi får väl se hur det utvecklar sig. Men jag tycker mig se en oroväckande trend om man kollar på t.ex Euromomo. Överdödligheten i åldersgruppen 15-44 är väldigt hög.

En gemensam variabel är vaccinen. Nu är det ju såklart svårt att bevisa bortom rimligt tvivel, det finns andra anledningar, som lockdown och annat som orsakar dödsfall av diverse anledningar. Men det är många signaler som pekar på att vaccinen mycket väl kan ha en roll i det hela, och att ett skevt och rubbat immunförsvar är en faktor. Tillsammans med de andra kända biverkningarna.

Det blir iallafall svårare och svårare att försvara vaccinens effektivitet och säkerhet
Senast redigerad av DroidBishop 2022-01-02 kl. 22:41.
Citera
2022-01-02, 22:40
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Såg på TV4 nyheterna kl 19. Nu får sjukvårdspersonal som har Covid-sjuka familjemedlemmar hemma jobba på sjukhusen.

Vi kan kalla det någon sorts karma, när företag först omplacerar och sparkar ovaccinerade för att några veckor senare drabbas av personalbrist.

Några stämningar mot dessa företag/regioner skulle göra det ännu mer spännande.
Citera
2022-01-02, 22:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
England börjar snegla på Sverige, igen:

https://www.theguardian.com/business/2022/jan/02/a-wounded-pm-and-ailing-economy-forces-england-to-go-swedish-on-covid

Under hösten "glömdes Sverige bort", men nu kan man inte det längre, utomlands.

Ja, den "svenska" vägen var nog inget alternativ innan men nu med snälla omikron o hög vaccinationsgrad är det den enda vägen.

"A paper published in the online journal Scientific Reports last year examined what would have happened had Britain followed the Swedish approach. Even assuming the public here would have been as willing to adhere to non-mandatory recommendations as the Swedes (a pretty big assumption) the UK death rate would have at least doubled"
Citera
2022-01-02, 22:49
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Vi får väl se hur det utvecklar sig. Men jag tycker mig se en oroväckande trend om man kollar på t.ex Euromomo. Överdödligheten i åldersgruppen 15-44 är väldigt hög.

En gemensam variabel är vaccinen. Nu är det ju såklart svårt att bevisa bortom rimligt tvivel, det finns andra anledningar, som lockdown och annat som orsakar dödsfall av diverse anledningar. Men det är många signaler som pekar på att vaccinen mycket väl kan ha en roll i det hela, och att ett skevt och rubbat immunförsvar är en faktor. Tillsammans med de andra kända biverkningarna.

Det blir iallafall svårare och svårare att försvara vaccinens effektivitet och säkerhet

Då tycker jag att du skall kolla per land.

Länder med högst vaccinationstäckning har ingen överdödlighet alls i den åldersgruppen, snarare tvärt om.

Ex. Israel, Danmark, norge och Sverige

Kolla istället Östtyskland och Ungern med låg täckning.
Där ser det illa ut.
Citera
2022-01-02, 22:50
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, den "svenska" vägen var nog inget alternativ innan men nu med snälla omikron o hög vaccinationsgrad är det den enda vägen.

"A paper published in the online journal Scientific Reports last year examined what would have happened had Britain followed the Swedish approach. Even assuming the public here would have been as willing to adhere to non-mandatory recommendations as the Swedes (a pretty big assumption) the UK death rate would have at least doubled"

Samma ”paper” som antog att Sveriges dödstal skulle bli mer än dubbelt så många om vi fortsatte köra vår strategi?
Citera
2022-01-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Visst kör jag för fort men om du läste vad jag kommenterade och tidigare diskussion så blir det klarare.

Kör aldrig mot rött och får jag t.ex. tillbaka för mycket pengar vid betalning brukar jag berätta det.
Och jag följer våra myndigheters lagar när det gäller smittspridning.
Vi har några här i tråden som ständigt förnekar att vi har en farlig pandemi och en del uppför sig oansvarigt.
Men ändå bryter du.mot lagen med att köra för fort... det är fortfarande lagbrott , så sla man lita på en förbrytare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in