2021-12-31, 23:39
Medlem
Vill du gadda dig kan du behöva rappa på.
Snart begränsas tatueringsfärgerna av EU på grund av hälsorisker.
Nu oroas tatuerare om de överhuvudtaget kommer att kunna utföra sina jobb.
4 000 olika kemikalier begränsas i användningen när en ny EU-lagstiftning träder i kraft efter årsskiftet. Lagen, som är till för att minska mängden ämnen som potentiellt kan vara farliga för hälsan och bland annat öka risken för cancer, kommer att ställa till det för tatuerare runt om i Sverige.
– 100 procent av alla färger kommer inte gå att använda, säger Ing4 N0rlin, tatuerare på Lu*ky 7 tattoos i Nyköping.
”Alla kommer behöva stänga”
Han påpekar att om man ska följa lagen till punkt och pricka så skulle alla tatuerare bli arbetslösa den 5 januari, dagen då lagen införs i Sverige.

– Jag räknade på att det finns ungefär 2 500 tatuerare i Sverige. Alla kommer behöva stänga sina salonger den 5 januari om det här genomförs, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/34XPXd/ny-eu-lag-begransar-tatueringsfarger-alla-kommer-behova-stanga

Vad tycker ni om den nya lagen som börjar gälla 5 jan?
Tror de kommer bli mycket hemma studios i framtiden, Och när nån kör sin verksamhet hemma så tvivlar jag på att dom betalar skatt?
Senast redigerad av duckyyy 2021-12-31 kl. 23:46.
Citera
2021-12-31, 23:44
Medlem
Anti-WOGs avatar
Swexit.
Citera
2022-01-01, 00:13
Medlem
Entjockbanans avatar
Svart ändå snyggast, rött och svart kan också vara snyggt men annars finns ingen anledning till färg.
Citera
2022-01-01, 00:19
Medlem
Room531s avatar
Förbud förbud mera förbud. Ut ur eu
Citera
2022-01-01, 00:27
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entjockbanan
Svart ändå snyggast, rött och svart kan också vara snyggt men annars finns ingen anledning till färg.

Förbudet lär ju gälla alla färger, och med färg menas substansen och inte kulörer.
Citera
2022-01-01, 00:27
Medlem
om jag förstått det rätt så gäller det all sorts bläck? https://imgur.com/a/mSA9Of6
Citera
2022-01-01, 00:29
Medlem
Entjockbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Förbudet lär ju gälla alla färger, och med färg menas substansen och inte kulörer.
svart är ingen färg
Citera
2022-01-01, 00:32
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entjockbanan
svart är ingen färg

Svart är mycket riktigt ingen kulör rent vetenskapligt. Men svart finns att köpa som en färgsubstans. Och den färgsubstansen lär åka på stryk från EUs nya regler.
Citera
2022-01-01, 00:39
Medlem
Entjockbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Svart är mycket riktigt ingen kulör rent vetenskapligt. Men svart finns att köpa som en färgsubstans. Och den färgsubstansen lär åka på stryk från EUs nya regler.
Vi får väl se, det lär komma nya färger som godkända, Aftonbladet så dramatiska.
Citera
2022-01-01, 00:45
Avslutad
Vet att läkemedelsbolag även de som jobbar med covidvacciner fått en hel del att bita i då de använder vissa av dessa kemikalier, som ska förbjudas, i sin tillverkning.
Citera
2022-01-01, 00:54
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarlisa
Nej, men seriöst. Kan inte ta en tatuerad människa på allvar.
Jag tror de flesta tatuerade människor inte kunde bry sig mindre om den saken.
Citera
2022-01-01, 00:55
Medlem
Det finns inga färger.
Sedan kan jag personligen tycka att om något är farligt så skall det förbjudas.
Eller tycker TS att man skall fortsätta tatuera folk med cancerframkallande bläck?
Huvudsaken är att de som tatuerar kan tjäna pengar, skit samma om folk dör?

Man får väl helt enkelt ta fram bläck som inte är farligt. Hur svårt skall det vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in