2021-12-31, 16:09
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Omikron har ffa en kortare inkubationstid vilket ger en högre smittspridning och penetrerar ffa vaccinerade. Det som säger att vi träffas mer är ökningen av RS, influensa, vinterkräk och diverse andra luftvägssjukdomar som ex pneuokocker. Kombinationen med mer kontakt ger en explosiv smittspridning av Omikron.

Jag hörde att den ena varianten gav hosta först sedan feber. Då får man en tidig varning och isolera sig. Ingen gillar hostare.

Den andra var tvärt om med, feber först sedan hosta. Lite lätt feber kanske man inte noterar eller bryr sig om. Då kommer varningen senare i samband med att man börjar hosta. Därmed har man redan smittat många innan man har symptom som är tydliga för en själv och särskilt för andra.
Citera
2021-12-31, 16:12
Medlem
Citat:
Sannolikt kommer en ny variant som skiljer sig från både Omikron och Delta så småningom. Den mängd varianter som hittills kommit talar för det.

Nja, det beror nog mest på om man tänker släppa några nya modifierade vacciner mot Omikron.
Nuvarande generation av vaccinet stoppar inte spridning av virusgenomet via Omikron varianten så eventuella nya mutationer gynnas inte i någon högre grad längre.

Bara att hoppas att BigPharma kan hålla fingrarna i styr den här gången så att pandemin kan få ett slut. De har redan bidragit till att förlänga den helt i onödan.
Senast redigerad av B.R.Donut 2021-12-31 kl. 16:33.
Citera
2021-12-31, 16:12
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Gör den? Har inte läst att den minskat world wide i faktiskt antal. En mycket stor andel är fortfarande Delta. Det är Omikron som tillkommit.

Då tycker jag att du skall läsa på lite om siffror från UK, SA och DK.
Citera
2021-12-31, 16:13
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Skolstängningseffekten ser vi redan nu. Tegnell är ju på nytt överraskad över att smittoökningen bara är 14%. Han säger att smittomax inträder i mitten av januari. Jag säger att det kommer dröja ytterligare en månad. Viruset måste få gosa in sig lite efter att skolorna öppnar. Skapa smittkedjor du vet. Barn smittar varandra och personal. Föräldrar blir smittade som i sin tur smittar på arbetsplatser osv. Det är så smittan sprids. Barnen är dessutom till stor del ovaccinerade.

Tegnell är överraskad hela tiden. Han har gjort massor av felbedömningar och borde ödmjukt erkänna att vi får vänta och se. Nu är ju murvlar inte sådana som ger sig om de inte ett tydligt konkret svar och det kan bidra till en massa felaktiga gissningar.
Citera
2021-12-31, 16:15
Medlem
Citat:
Skolstängningseffekten ser vi redan nu. Tegnell är ju på nytt överraskad över att smittoökningen bara är 14%. Han säger att smittomax inträder i mitten av januari. Jag säger att det kommer dröja ytterligare en månad. Viruset måste få gosa in sig lite efter att skolorna öppnar. Skapa smittkedjor du vet. Barn smittar varandra och personal. Föräldrar blir smittade som i sin tur smittar på arbetsplatser osv. Det är så smittan sprids. Barnen är dessutom till stor del ovaccinerade.
Hahaha, så vi ser redan nu effekterna av skolstängingseffekten aka nödbromsen med 14% smittoökning?! .

Du får nog ta på dig dumstruten till smokingen ikväll
Citera
2021-12-31, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Tegnell är överraskad hela tiden. Han har gjort massor av felbedömningar och borde ödmjukt erkänna att vi får vänta och se. Nu är ju murvlar inte sådana som ger sig om de inte ett tydligt konkret svar och det kan bidra till en massa felaktiga gissningar.

Ja, det är nästan som att slumpa svaren på högskoleprovet och få alla fel. Det ska inte gå rent statistiskt sett.

Och nu detta...

"Tegnell: Svårt att ändra attityden till munskydd"

https://www.nyteknik.se/samhalle/tegnell-svart-andra-attityd-om-munskydd-7026363

Tegnell har smutskastat munskydd sedan början av pandemin och nu är han förvånad över att folk inte vill använda dem...det är humor..
Citera
2021-12-31, 16:26
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Gör den? Har inte läst att den minskat world wide i faktiskt antal. En mycket stor andel är fortfarande Delta. Det är Omikron som tillkommit.

Exakt så har jag uppfattat Tegnell att Omikron tillkommit ovanpå en redan pågående spridning av delta.

Omikron hade inte mer än knappt landat i Sverige för 2-3 veckor sedan. Därefter har väldigt lite rapporterats om hur många fall som är omikron.
Citera
2021-12-31, 16:28
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, det är nästan som att slumpa svaren på högskoleprovet och få alla fel. Det ska inte gå rent statistiskt sett.

Och nu detta...

"Tegnell: Svårt att ändra attityden till munskydd"

https://www.nyteknik.se/samhalle/tegnell-svart-andra-attityd-om-munskydd-7026363

Tegnell har smutskastat munskydd sedan början av pandemin och nu är han förvånad över att folk inte vill använda dem...det är humor..

Men önskar verkligen att man levde i Kina. Där vet man hur man skyddar och tar hand om sin befolkning…
Synd att dom inte har mat bara, men dom slipper ju bli smittade iaf, inlåsta som dom är..

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-59824916
Citera
2021-12-31, 16:28
Medlem
Citat:

Kan inte ni alarmister isolera er själva, precis som ni gjort i resten av era tragiska liv.

Så kan vi andra som vill leva som vanligt fortsätta med det.
Citera
2021-12-31, 16:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Exakt så har jag uppfattat Tegnell att Omikron tillkommit ovanpå en redan pågående spridning av delta.

Omikron hade inte mer än knappt landat i Sverige för 2-3 veckor sedan. Därefter har väldigt lite rapporterats om hur många fall som är omikron.
Spridningen och andelen av omikron är väldigt olika i landet.
I Region Stockholm är de upp mot 60 % omikron nu.
Citera
2021-12-31, 16:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Klart att det tar ett tag innan den utkonkurrerar deltan, men i de länder jag känner till så händer just detta, men såklart inte över en natt.
Som inläggningarna i UK. Några hundra av de 9000 på sjukhus har omikron. Detta trots att andelen nya fall är typ 90% omikron. Det kommer ta några veckor för omikronkjedjan att ersätta indiern.
Citera
2021-12-31, 16:35
Medlem
Citat:
Sannolikt kommer en ny variant som skiljer sig från både Omikron och Delta så småningom. Den mängd varianter som hittills kommit talar för det.

Tror du? Jag tror att det blir mycket svårt för en ny variant att konkurrera ut Omikron. Den har en väldigt hög smittspridning och milda symptom. Det bästa vi kunnat hoppas på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in