2021-12-31, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Instämmer till 100%
Förra vintern levde vi med råden om att undvika köpcentra och butiker och vi handlade på nätet som aldrig förr. Men inte nu för det är fullt med folk på stan. och folk verkar tro allt är över för de fått 2-3 doser vaccin.

Denna tid är en tid för luftvägssjukdomar och därför ofattbart att Anders Tegnell gick ut med att han trodde på minskad smittspridning i helgerna.
Vore man minsta konspiratorisk skulle man tro han önskade få fart på skiten igen.
Eller börjar han bli senil?

Jag tror visserligen den kommer dämpas något i januari efter helgerna. Januari är den sämsta månaden för handel och restaurangverksamhet. Folk lever fattigt efter att ha shoppat loss i december. Man brukar se dämpning av influensa efter helgerna för att sedan dra igång igen i februari.
Citera
2021-12-31, 14:55
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur länge tror ni FHM kommer hålla fast vid rekommendationen om att jobba hemma? Har svårt att tro att kurvorna kommer vända ned under januari och man ligger grymt efter vad gäller vaccineringarna.

Det beror nog på hur brant uppgången blir. En flackare kurva kommer att ge ett mer utdraget förlopp.
Citera
2021-12-31, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, det var lite bunkering någon vecka och minskad trafik när flertalet fick jobba hemma.
Men på andra ställen i samhället har det, förutom någon vecka i början, sett likadant ut hela tiden.
Nu har vi dessutom igen mer restriktioner.
Det är egenskaper hos viruset som i första hand står för ökad spridning.

Det var längre än en vecka. Syns även på rörelsemönstret:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/analys-och-prognoser/rapport-om-rorelse--och-resematt/
Citera
2021-12-31, 15:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Herre gud, litar du inte på solen! Albanien, med låg vaccintäckning, har klarat sig relativt bra. Men så har de också flest soltimmar i Europa. Solen, vår bästa vän, dödar både virus och ger D vitamin. Även fast jag tvivlar på att det hjälper mot covid-19.

Du har noll koll, sorry. För det första så räcker inte solen i Spanien i december även om du är ute naken från att solen går upp till att solen går ner. För det andra så blir produktionen via solen sämre och sämre ju äldre man blir. När du är 40 år har du bara en bråkdel av solljusproduktionen du hade när du var 20. För det tredje är livsmedelsverkets rekommendationer FÖR FUCKING LÅGA. Läs studierna som gjorts de senaste 10 åren hur mycket D-vitamin som behövs för en OPTIMAL nivå så ändrar du åsikt.
Citera
2021-12-31, 15:05
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Vi får hålla tummarna för vaccinationsprocessen. Sen är det nog dags för lite reella åtgärder precis som du är inne på. Stäng skolorna innan det blir som i USA.

Haha du lär dig aldrig.

Jag läste om en kärring i Holland som hade fuskat till sig 8 doser, gissa vem jag kom och tänka på
Hon levde fortfarande så kör på bara men det hjälper inte mot smitta.

Du kommer bli smittad , jag kommer bli smittad, alla kommer bli smittade och det är bra.

Omikron blir din fjärde dos och den som kommer få slut på detta.
Du kommer inte dö jag lovar, nästan ingen gör det vet du.
Möjligtvis kan ifs du dö av ren skräck när du smittas om du ens märker det.
Citera
2021-12-31, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja det är så man mäter förekomsten av säsongsinfluensa vilket du förnekade att man gjorde.

Och din tro att man inte tar reda på vad folk har för åkomma när de kommer till sjukhus kan du bara drömma om. Det är Sverige vi talar om.
Nu kom ju som de flesta utom du säkert förstår inte slla sjuka iväg till sjukhus för test eller behandling under 2020! Väldigt många ombads eller tvingades stanna hemma eller på äldreboende! Fast de egentligen ville åka till sjukhus.
En .människa har runt 500-600 olika virus i kroppen konstant! Runt trehundra triljoner virus totalt! Självklart inte lätt att testa...Speciellt inte med bara ett näsprov.
Citera
2021-12-31, 15:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
MEN(!!).

Premier leauge fortsätter som vanligt. Arenorna är proppfulla. Buisness as usual.

Förhoppningsvis inser även övriga länder att Omicron är lindrigare förutom att några äldre ovaccinerade stryker med.

Detta är nu helt rätt väg att gå. Låt allt fortgå som vanligt och ignorera dom lata kärringarna inom sjukvården som bara gnäller så fort dom har 2 patienter mer än vanligt.
Problemet är väl att jättemånga sköterskor tas ur normal tjänst för att masstesta och massvaccinera. Det måste ju tära på vårdens resurser något enormt, men det säger de inte ett ord om. Sen har man hela cirkusen runtomkring, att administrera det hela och i lockdownländer avsätta enorma resurser för övervakning och straffåtgärder. Undrar hur många som jobbar heltid med pandemin egentligen. De som tar hand om svårt covidsjuka är nog en minoritet. Det är inte där det får satsas resurser.
Citera
2021-12-31, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Haha du lär dig aldrig.

Jag läste om en kärring i Holland som hade fuskat till sig 8 doser, gissa vem jag kom och tänka på

Du kommer bli smittad , jag kommer bli smittad, alla kommer bli smittade och det är bra.

Medhåll. Jag har hart covid förra vintern och vaccinerat mig i somras. Har därmed också ett bredare skydd mot invasiv sjukdom. En Omikroninfektion senare i vår/vinter skrämmer mig inte det minsta. Blir bara ett bättre skydd. Får jag den inte fyller jag nog på nästa höst med en tredje dos. Är mer orolig för influensan då jag känner flera som varit rätt däckade.
Citera
2021-12-31, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Problemet är väl att jättemånga sköterskor tas ur normal tjänst för att masstesta och massvaccinera. Det måste ju tära på vårdens resurser något enormt, men det säger de inte ett ord om. Sen har man hela cirkusen runtomkring, att administrera det hela och i lockdownländer avsätta enorma resurser för övervakning och straffåtgärder. Undrar hur många som jobbar heltid med pandemin egentligen. De som tar hand om svårt covidsjuka är nog en minoritet. Det är inte där det får satsas resurser.

Plus att man tvingar dessa sköterskor att stanna hemma så fort dom ELLER deras barn nyser en gång.

Hade det varit business as usual hade vården inte varit överansträngd...
Citera
2021-12-31, 15:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Haha du lär dig aldrig.

Finns ju i dagsläget ingen evidens på att genomgången infektion i Omikron ger immunitet mot Delta. Ser därför inte vad som skulle vara positivt med Omikron. Det verkar snarare vara ett nytt virus vi får tampas med.
Citera
2021-12-31, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det var längre än en vecka. Syns även på rörelsemönstret:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/analys-och-prognoser/rapport-om-rorelse--och-resematt/

Om du lägger kurvor över spridning ovanpå dessa grafer så lär du tydligt se att det inte förklarar spridning av Omikron
Citera
2021-12-31, 15:32
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Finns ju i dagsläget ingen evidens på att genomgången infektion i Omikron ger immunitet mot Delta. Ser därför inte vad som skulle vara positivt med Omikron. Det verkar snarare vara ett nytt virus vi får tampas med.

Varför dör deltan ut då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in